Lär dig drapera kolfiber del 1På förfrågan från flera följare så kommer nu en liten bild kurs i hur man kolfiber draperar / skinnar. Samtliga delar i tillverkningen ni ser finns med i Ledworks Swedens kolfiber kit ända ner på blandmuggs nivå. Vill ni själva testa på med ett sådant kitt kan ni skicka pm till dem på
www.fb.me/ledworksswe.
Vad är skinning då?
I stora drag fungerar de som en Foliering. Du lägger den äkta kolfibern ovanpå en befintlig del för att sedan behandla den med epoxy. En folie går att ta bort men detta blir permanent. Tänk på stt då ni lägger till matreal så ökar tjockleken. Där av undviker jag kolfiber på clips mm. Vid montering enligt anvisning så bygger denna kolfiber ca 0,7 mm.
Skinning är även en metod som kan användas när man vill förstärka delar som är sköra eller efter reparation och sprickor. Många skjut vapen i skid skytte är kolfiber folierade för just förstärkning efter att de skadats.
I denna lilla ”kurs” kommer jag lägga mina luft luft insug i stötfångaren. Den ena var in på reparation när bilen köptes pga spricka. Tyvärr blev den aldrig utbytt utan de slipade den på plats och lackade över den vilket inte blev speciellt bra. Många delar av den lackades tort, stora rinningar på andra och stötfångaren slipades sönder i prossesen. Företaget har tagit på sig att åtgärda detta men då jag känner att jag ej har tid att vänta på att min säljare kommer tillbaka så valde jag att reparera denna del själv och där med förstärka sprickan med kolfiber. Stötfångaren kommer senare rivas ner från Foliering och lämnas in på lack igen.
Kittet vi använder är otroligt smidigt då de är praktiskt taget doft fritt just för att kunna användas i hemma bruk. Själv gör jag mina delar i soffan framför tvn.
OBS!! Tänk på att skydda händerna med medföljande handskar när ni lägger epoxy. Epoxy som droppat är mycket svär att få bort så se till att skydda alla ytor runt om för att ej råka förstöra något vid spill mm.
Grund arbetet är som i de flesta fallen mycket viktigt. Då fibern är mycket tunn syns skavanker lätt igenom. Jag börjar därför med att maskera av alla delar jag inte vill ha i kolfiber. Detta då vi kommer lägga ett recin som binder väven mot delen så vi enkelt kan grov trimma där efter.
När ni maskerat färdigt så slipar ni sedan upp ytan som skall täckas med 240 papper för att få ett riktigt bra fäste. Ni behöver ej slipa linjärt här utan detta är enbart till för att jämna till ytan och få epoxin att greppa. Pga de kraftiga rinningarna jag hade på min del har jag använt 120 papper. Jag behöver dock ej stega över till 240 därefter då epoxyn och kolfibern täcker dem reporna.
Skall ni lägga kolfiber över fetare matreal (plast mm) kan de va bra att dra skåror med en rakblads kniv i kanter där ni avslutar fibern. Detta för att undvika att den. Skalar upp sig i framtiden. Motorkåpor är ett exempel där detta bör beaktas.
När ni slipat klart måste delarna torkas av mycket noggrant. Jag använder alkohol för detta men andra avfettande medel går även bra. Jag Rekomenderar dock att ni torkar med en microfiber duk då de drar pt sig rest dammet. Se även till att maskera bordet ni arbetar på med något bra. Tänk på att tidnings papper suger åt sig epoxyn och kan därför fastna i bordet. Använd gärna något matreal som inte drar åt sig fukt eller liknande. Jag folierar mina bord grovt innan då de är något som jag alltid har liggandes.
Nu skall vårt grund recin blandas. Detta blandas 3 delar recin mot 1 del härdare jag använde därför 9 gram recin och 3 gram härdare till dessa delar då jag bedömde att de skulle räcka.
Tänk på att ni alltid kan blanda mer om de inte räcker till.
Blanda noga ihop komponenterna med tillhörande bland pinne. Skrapa av kanterna ordentligt under blandnings prossesen och fortsätt blanda i minst 2 minuter. Detta steg är mycket kritiskt när ni blandar all recin då ni kan få kladdiga ställen som ej härdar om ni slarvat här.
Så fort ni blandat klart penslar ni på blandningen över hela den yta som skall täckas med kolfiber. Denna yta skall penslas på så den är täckande men inte så pass mycket att den rinner eller droppar.
I normal rumstemperatur skall denna härda ca 2 timmar. När ni kan ta på delen och den lämnar avtryck men inte färgar av sig på handsken är den redo för beklädnad. Här är timing viktigt. Går ni på för tidigt riskerar ni att fibern ej fäster mot matrealet tillfälligt bra och då kan recinet även läcka igenom fibern och missfärga den.
Gör ni detta försent är den torr och filten fastnar helt enkelt inte. I mitt fall var de över 30 grader hemma så jag fick skära av en halvtimme av tiden.
Under tiden delen/delarna härdar förbereder ni kolfiber filten. Denna kommer förpackad i ett plast rör med två gummi ändar. Ta av ändarna och lät gravitationen få ut filten. Även om kolfiber är ett av de starkaste matrealet i fordons värden så är de extremt skört i detta stadie. Att dra ut den riskerar därför att förstöra texturen i maskorna mm.
Möt upp hur mycket ni behöver till delen. Kom ihåg att lägga till en bit för överfall så ni får en riktigt finfint över hela delen.
Då väven gärna delar sig brukar jag lägga en tape där jag klipper för att hålla den samman. Denna del går sedan inte att använda i processen men den motverkar att förstöra filten längre in.
Klipp sedan i mitten av tapen så båda sidor sedan har en skyddande kant.
Kolla över så alla maskor ligger rätt och pilla inte för mycket på filten innan ni monterar den.
När delen härdat skall ni nu montera väven, tag först av maskeringen flr ev klipps mm. Börja sedan på den mest synliga delen. Lägg då på den delen ni börjar montera och tryck med lätt hand fast fibrer i delen. Jobba er sedan runt på samma sett tills hela delen är täckt. När filten väl är på tryckt så sitter den. Var därför noga med att den räcker hela vägen runt. Du kan ej backa processen i detta skede.
När ni täckt över delen skall ni vika ner ev kanter mm. Då grov klipper ni sp ni har gott om matreal och arbetar er ner till avslut.
Nu när båda delar är täckta så kan ni grov klippa filten om ni önskar. Klipp ej för nära delen utan bara extrema överskott. Fin liret tar man efter nästa steg.
Blanda sedan recin för att täcka delen. De krävs nu något mer än förra omgången då vi skall ”blöta” ner filten. Även här gäller 3-1 metoden och ni kan givetvis blanda mer under tiden ni arbetar.
Dutta sedan på första lagret recin, pensla inte då du kan dra ut maskor mm och förstöra ytan. Meningen är att blöta ner ytan men den måste här inte rinna. Rinner den så kommer de bara på bordet. Denna bild är färdig penslad och där med är den första etappen avslutad. Detta lämnas att härda 8 timmar minst innan vi fortsätter.
I väntan på nästa kapitel så får ni gärna ställa frågor mm eller bara säga va ni tycker
hoppas de inspererar några av er till att bygga något häftigt på era bilar.
Tack till Ledworks Sweden som står för allt matreal under tillverkningen av denna ”kurs”