viccoA skrev:
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Det är nog på grund av start-stopp-tekniken man har både större generator och batteri nu för tiden. Men för en förare på landsbygden som kör längre sträckor och aldrig hamnar i köer där motorn stoppar är det överdimensionerat. Hoppas livslängden på grejerna också blir överdimensionerad i såna fall.
Det ÄR p g a start-/stopp-funktionen som, enligt uppgift, startmotor och batteri är överdimensionerade.
Tror att de flesta bilar har en knapp med vilken man kan koppla ifrån start-/stoppfunktionen.
Innan varningen för låg batterispänning lyser så lyser lampan för start-/stoppfunktionen och uppmanar till att koppla ifrån funktionen.
Har jag erfarit på Honda då den vintertid endast brukats för kortare körningar.
Då kommer CETK:en fram för att återställa ordningen.
Men att batteriet skulle vara "överdimensionerat" i CR-V 2016 vill jag inte skriva under på.
Verkar vara rätt primitiva lösningar på Honda. De flesta andra bilmärken aktiverar inte start-stopp om inte batteriets laddning är tillräcklig.
Åker man VW så är det en av dom första sakerna man avaktivera så slipper man att skiten stänger av sig
Kör fort så hinner inget hända...