Har gjort otaliga försök med sandwich adapter mellan oljefilter och block för att kunna hämta oljetryck och temp men förgäves. Antingen droppar, läcker eller pissar olja.
Har läst om en del som plockar den från blocket med en adaptergänga. Skulle ngn vänlig själ vilja lägga upp en bild på vart man tar detta på ett b23/b234 block? Utgår från att man borde kunna grena med ngn t koppling och ta temp och tryck från samma hål i blocket, eller bör man ha olika?
Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".
Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".
Tack!
Vilket hål (existerande) i blocket bör man använda? Känns som orginal borde tas från ngt av de under grenröret? Finns ett snett ovan oljefiltret och ett närmre växellådan. Det ovan oljefiltret är pluggat på min (gängplugg), visst är det väl m14 1.5 på b234f och inte npt gänga? Så inte gängorna är kass av pluggen tänker jag
Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".
Tack!
Vilket hål (existerande) i blocket bör man använda? Känns som orginal borde tas från ngt av de under grenröret? Finns ett snett ovan oljefiltret och ett närmre växellådan. Det ovan oljefiltret är pluggat på min (gängplugg), visst är det väl m14 1.5 på b234f och inte npt gänga? Så inte gängorna är kass av pluggen tänker jag
Lite googlande från annan synvinkel hjälpte mig nog. Det borde vara den man skruvar ur, sätter en fördelare så man får en 1/8 npt till eftermarknasgivare för oljetryck?
För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret. I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.
Du har inte noterat att tråden börjar med exakt dom orden, att han provat just detta med dåligt resultat och därför ber om hjälp med annan lösning här?
Senast redigerat av Brådhis (1 mars 2020)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret. I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.
Du har inte noterat att tråden börjar med exakt dom orden, att han provat just detta med dåligt resultat och därför ber om hjälp med annan lösning här?
Nää, sorry, har endast åldern att skylla på. Snyft. Har aldrig tidigare hört talas om att det kallas "smörgåsmellanlägg"!
Ingen som har ett tips som inte är sandwich adapter?? Lär ju finnas massor med folk här som monterat eftermarknadsmätare och därmed givare på en b23/b234??
Har satt sandwich på flertal bilar för att ta ut tryck och temp på oljan, har provat ett flertal kinagrejer och det har aldrig kommit en droppe. Är dom rätt monterade?
Vad gäller T-kors vet jag inte, finns säkert nån adapter men annars skulle det kanske gå bygga ett eget.
Har satt sandwich på flertal bilar för att ta ut tryck och temp på oljan, har provat ett flertal kinagrejer och det har aldrig kommit en droppe. Är dom rätt monterade?
Vad gäller T-kors vet jag inte, finns säkert nån adapter men annars skulle det kanske gå bygga ett eget.
Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.
Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.
Okej, det läcker alltså mellan sandwich och block eller mellan sandwich och filter? Vart köpte du sandwichen?
Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.
Okej, det läcker alltså mellan sandwich och block eller mellan sandwich och filter? Vart köpte du sandwichen?
Vet ej då jag pga mängden fick slå av motorn direkt. Men som sagt lagt ner sandwich lösningen oavsett då jag efter lite påläsning ser fler fördelar med att ta den ur blocket. Byter filter/olja minst 2ggr om året och med sandwich sätter jag fler packningar i spel samt tvingas frångå orginal filter (går hitta ersättare med lite jobb såklart men ngt man slipper krångla med om man tar från blocket)