2604
Sök

Problem att starta! B230E -88 GLE Manual

33 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
Hejsan! Min GLE -88 har svårt att starta. När bilen stått minst några timmar startar den hur bra som helst och går på lite högre tomgång än vanligt, dock bra tomgång. Den kan stå på tomgång i 1-2minuter tills den stannar och vill inte starta igen.Den kan ''tugga/hosta'' några gånger men inget mer.  Försöker man gasa börjar den bluddra, men om man lyckas gasa och får upp varven så går den bra på höga varv tills man sänker varven igen. Däremot om man kör en stund hålls den sedan igång på tomgången, vilken hakkar lite. Tomgången var lite dålig förut, men problemen började när jag tvättade motorn.

Andra saker: läcker olja vid fördelaren och övre oljekorken
lite seg med full tank (?)

Bild på bilen, inte för att det hjälper något;

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235460/235460-c7187da517ac06ff89a73f152e421a99.jpg

* Voff voff *
10 592 Inlägg
16 april 2020
Jag hade nog börjat med att spruta startgas runt insugspackningen. smile

(Snygg 740 för övrigt! Skönt att se en osänkt och utan poppys eller någons efternamn tvärs över hela framrutans nederkant!)
Senast redigerat av Brådhis (16 april 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 592 Inlägg
16 april 2020
Läckaget vid oljelock och fördelare skulle förresten kunna betyda lite högt vevhustryck, men kan även bara vara en gammal packbox vid fördelaren och gammal torr packning vid oljelocket.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

33 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
Brådhis skrev:
Jag hade nog börjat med att spruta startgas runt insugspackningen. smile

(Snygg 740 för övrigt! Skönt att se en osänkt och utan poppys eller någons efternamn tvärs över hela framrutans nederkant!)

Tack för svaret, ska testas! Tackar, försöker hålla bilen körbar, kan dock erkänna att jag har en poppy gömd i bilen tongue

33 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
UPPDATERING: Bilen startade efter den stått en stund. Åkte iväg med höga varv och slapp ca 2km till en korsning där jag var tvungen att sänka varven och så stannade bilen och vägrade att komma igång igen. Under färden var det ett vinande/ilande ljud nångång vid acceleration...

1 798 Inlägg
17 april 2020
En eventuell baktändning efter motortvätten kan ha skjutit loss en av slangarna till tillsatsluftsliden som sitter på ventilkåpan. Detta innebär tjuvluft som i sin tur gör motorn svårstartad, svår att hålla igång osv.

2 306 Inlägg
17 april 2020
Kolla även om det krupit in fukt under fördelarlocket vid motortvätten, det är ju inte helt ovanligt. Ta loss det och torka rent noggrant, låt torka. Kolla även över så att alla slangar sitter där de ska och är hela, som nämnts tidigare.

33 Inlägg
17 april 2020
Trådstartare
Mew skrev:
Kolla även om det krupit in fukt under fördelarlocket vid motortvätten, det är ju inte helt ovanligt. Ta loss det och torka rent noggrant, låt torka. Kolla även över så att alla slangar sitter där de ska och är hela, som nämnts tidigare.

Fanns lite olja där när jag kollade, ska testa rengöra det

Sök