Jag har inte så jätte bra koll på bilar så det är därför jag efterlyser kunnigas uppmärksamhet och svar på mina frågor!
Jag har precis hittat en Volvo s80 2.4 som har gått 27000 mil. Jag har frågat ägaren om när senaste kamrem bytet var men har inte fått något vettigt svar eftersom personen inte vet hur man ser det. Finns det något sätt för mig att hitta om kamremmen är bytt?
Jag har inte så jätte bra koll på bilar så det är därför jag efterlyser kunnigas uppmärksamhet och svar på mina frågor!
Jag har precis hittat en Volvo s80 2.4 som har gått 27000 mil. Jag har frågat ägaren om när senaste kamrem bytet var men har inte fått något vettigt svar eftersom personen inte vet hur man ser det. Finns det något sätt för mig att hitta om kamremmen är bytt?
Ibland kan man hitta ett klistermärke i motorrummet med när de senast gjordes men rent krasst kan du räkna med att det är dags om inte förra ägaren vet. Risken är väl att service och oljebyte inte heller skett om förra ägaren inte bryr sig men så är det med gamla bilar.
Ibland kan man hitta ett klistermärke i motorrummet med när de senast gjordes men rent krasst kan du räkna med att det är dags om inte förra ägaren vet. Risken är väl att service och oljebyte inte heller skett om förra ägaren inte bryr sig men så är det med gamla bilar.
Även om ägaren säger att kamrem är bytt och inga kvitton eller nåt annat säger att den är bytt så är den inte det i mina ögon.
Enda sätt att ev. se om den är bytt är att ta loss kamremskåpan men remmen kan ju se bra ut även om den suttit där ett tag, men man får ett litet hum om det.
Ang klistermärke i motorrummet är ju bra om det finns, men finns inget kvitto som styrker det kan det lika gärna va ditsatt ändå.
Ska du se på bilen kolla så inte motorlampan lyser, gasspjället har en förmåga att lägga av på dem. Kolla även att motorlampan lyser då du drar på tändning.
Lika med ABS lampan att den lyser vid påslagen tändning och slocknar vid start (inte samtidigt som oljetryckslampan eller nån annan) ABS enheten är också en svag punkt. Men du har kanske koll på detta?
Annars är det fina bilar som går fint. Lycka till.
Njae, det är väl ändå 16000 mil på en -00:a? 18000 mil blev det senare.
Så om remmen på bilen TS kollar på inte vore bytt skulle den ha gått 11000 mil över intervallet (samt vara 20 år, dvs dubbla intervallet). Så man kan nog faktiskt utifrån detta utgå från att remmen ÄR bytt...
Men... Som nämnts tidigare. Har inte nuvarande ägare "brytt sig" hade jag kikat på en annan, för då är bilen sannolikt skött i en "inte brytt sig"-anda i övrigt också.
Gasspjäll nämndes tidigare också. Dom var dåliga på 99-03 men chansen att det idag rullar en av dessa där spjället ej bytts är försvinnande liten. Det skulle då innebära att spjäll som gav upp inom 1-4 år från ny skulle plötsligt hållit 17-21 år...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Nä,svensksåld,Rejmes i Örebro... 21 år får man väl vara nöjd med.. Fick byta på en S60 -01 , byttes -09 gått då 26000 ..så lite olika hur länge dom funkar..