2417
Sök

Bromspedal stenhård helt plötsligt?

74 Inlägg
8 juni 2020
Trådstartare
#1
Hej!

På min S3a blev bromsen stenhård och tar väldigt dåligt och detta hände bara hade bromsvätska i burken så det är ok och handbroms funka utan problem men pedalen går ej trycka ner mer än nån mm.

Nån idé innan ja får bet verkstaden?

Tacksam för svar


519 Inlägg
8 juni 2020
#2
vaccum slang till bromservot kan du kolla upp.känns som du förlorat bromsservon

2 845 Inlägg
8 juni 2020
#3
Eller membranet i "bomben"

74 Inlägg
8 juni 2020
Trådstartare
#4
Hey tack fö svar vart sitter dessa grejer?

Har beställt 2 nya slangar bak fick 2a på Bess dom såg gamla ut men inga läckor där.


6 063 Inlägg
9 juni 2020
#5
Hade bromsslangarna läckt hade pedalen uppfört sig precis tvärtom, den hade sjunkit ner mot mattan med nästan inget motstånd.

Bromsservot brukar vara en stor, svart plåtburk som sitter under huven, ovanför pedalerna. Ofta stor som en tallrik och 5-10cm tjock. Men om Uhlin ovanför säger att det sitter en "bomb" i den modellen är det kanske den klotformiga varianten istället.

74 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#6
Oki Doki tack


2 845 Inlägg
9 juni 2020
#7
Utmarks-Loke skrev:
Hade bromsslangarna läckt hade pedalen uppfört sig precis tvärtom, den hade sjunkit ner mot mattan med nästan inget motstånd.

Bromsservot brukar vara en stor, svart plåtburk som sitter under huven, ovanför pedalerna. Ofta stor som en tallrik och 5-10cm tjock. Men om Uhlin ovanför säger att det sitter en "bomb" i den modellen är det kanske den klotformiga varianten istället.

Helt rätt, kollat lite på S 3:an och det är inte bomben på den som jag trodde utan den ser ut som du beskriver.

7 444 Inlägg
9 juni 2020
#8
OM, skriver OM, det är bromsservot eller slang mellan bromsservo och inloppsgrenrör som är defekt = läcker, brukar även tomgången påverkas.
Ett sätt, om man inte hittar läckan optiskt, är att spreja startgas på ovan nämnda slangen.
Påverkas tomgången så har du funnit felet.

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 436 Inlägg
9 juni 2020
#9
vanligt fel med gamla bromsslangar är att de sväller på insidan och blir ibland helt täta och kan då funka som en backventil. Så börja byt de 2 bromsslangarna opch bromsvätskan i bilen. Kolla även skicket på de främre slangarn, de kan iof se ok ut på insidan , men kan ha svällt på insidan ändå.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

* Voff voff *
10 597 Inlägg
9 juni 2020
#10
vw_audi skrev:
vanligt fel med gamla bromsslangar är att de sväller på insidan och blir ibland helt täta och kan då funka som en backventil. Så börja byt de 2 bromsslangarna opch bromsvätskan i bilen. Kolla även skicket på de främre slangarn, de kan iof se ok ut på insidan , men kan ha svällt på insidan ändå.

Igensvällda slangar borde väl ge anliggande broms och/eller svampig pedalkänsla snarare än stenhård pedal?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 444 Inlägg
9 juni 2020
#11
Brådhis skrev:
vw_audi skrev:
vanligt fel med gamla bromsslangar är att de sväller på insidan och blir ibland helt täta och kan då funka som en backventil. Så börja byt de 2 bromsslangarna opch bromsvätskan i bilen. Kolla även skicket på de främre slangarn, de kan iof se ok ut på insidan , men kan ha svällt på insidan ändå.

Igensvällda slangar borde väl ge anliggande broms och/eller svampig pedalkänsla snarare än stenhård pedal?

Håller med Brådhis.
För att kolla om det finns någon "backventil"(för bromsvätskan):
Hissa ett hjul i taget och trampa hårt på bromspedalen och kolla om det går att rotera hjulet.

74 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#12
torsen skrev:
OM, skriver OM, det är bromsservot eller slang mellan bromsservo och inloppsgrenrör som är defekt = läcker, brukar även tomgången påverkas.
Ett sätt, om man inte hittar läckan optiskt, är att spreja startgas på ovan nämnda slangen.
Påverkas tomgången så har du funnit felet.

Komiskt du säger det med tomgång den är helt plötsligt hög.
Ja trodde de hade med den va på reservtanken.

Men har 0 läckor iallafall så nått annat än sprucken slang.


74 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#13
Vaccum slangen från bromservo har ja förstått är det nått jag klarar byta själv eller måste jag ha lyft  samt riva mycket för bytet?
Samt har slangen nått namn ifall ja ska beställa?


2 250 Inlägg
9 juni 2020
#14
Du klarar väl att öppna huven?

Från insugsröret går en slang till en oftast rund burk, typ 20 - 25 cm i diameter. Burken sitter rakt framför bromspedalen, fast i motorrummet.

På slangen sitter oftast en liten klump. Det är en backventil. Den kan ha spruckit, så att luft sugs in.

Skulle kunna vara trasigt membran inne i bromsservot.
Det kollar du enkelt genom att koppla en annan slang i stället för den som redan sitter där och suga i den. Då ska det bli ett motstånd om membranet är helt.
Typ som att suga i en flaska.

Uppmana lite krafter och leta rätt på slang och servo, typ i jämnhöjd med motorns övre delar.

Lämna in bilen om du inte hittar slangen, eller får upp huven.
Senast redigerat av Meaganeowner (9 juni 2020)

74 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#15
🤣😁haha jo huven får ja upp mannen.
Men det andra du skrev va precis det ja sökte i ord.Grymt Tack ska ta en koll.


74 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#16
Meaganeowner skrev:
Du klarar väl att öppna huven?

Från insugsröret går en slang till en oftast rund burk, typ 20 - 25 cm i diameter. Burken sitter rakt framför bromspedalen, fast i motorrummet.

På slangen sitter oftast en liten klump. Det är en backventil. Den kan ha spruckit, så att luft sugs in.

Skulle kunna vara trasigt membran inne i bromsservot.
Det kollar du enkelt genom att koppla en annan slang i stället för den som redan sitter där och suga i den. Då ska det bli ett motstånd om membranet är helt.
Typ som att suga i en flaska.

Uppmana lite krafter och leta rätt på slang och servo, typ i jämnhöjd med motorns övre delar.

Lämna in bilen om du inte hittar slangen, eller får upp huven.

Burken du pratar om är det tefatet bromsservon?


2 250 Inlägg
9 juni 2020
#17
Lägg upp en bild, så får du säkert svar.

Eller sök på autodoc, skruvat e t c,  så får du t o m bild på hur den ser ut.

Sök bromsservo...

6 063 Inlägg
9 juni 2020
#18
ja, det är ju bara att bildgoogla bromsservo så får man upp en miljon bilder. Är man riktigt jäklig kan man googla bromsservo S3 så får man se exakt hur det ser ut på just den bilen också, men av allt att döma har den samma servo som vanliga A3.

74 Inlägg
10 juni 2020
Trådstartare
#19
Meaganeowner skrev:
Lägg upp en bild, så får du säkert svar.

Eller sök på autodoc, skruvat e t c,  så får du t o m bild på hur den ser ut.

Sök bromsservo...

Jorå vet hur det ser ut tefatet asså bromsservot.



Sök