Golf R är en tvättäkta busbil, men samtidigt betydligt mer sofistikerad och mogen än andra bilar i detta marknadssegment (t.ex. Honda Civic Type R och Ford Focus ST m.fl.), så förmodligen är den genomsnittliga ägaråldern högre än hos konkurrenterna. Jag skulle gissa att det vanligaste åldersintervallet ligger på 30-39 år -- rätt eller fel? Hur gamla är ni R-ägare som hittat hit?
(Själv är jag 54, förmodligen åldermannen i sällskapet :-)
Haha, härligt! Trodde verkligen jag skulle vara bland de äldsta i sällskapet, men 70 bast blir nog svårslaget -- kör du original eller har du gjort något på bilen?
Golf R är en tvättäkta busbil, men samtidigt betydligt mer sofistikerad och mogen än andra bilar i detta marknadssegment (t.ex. Honda Civic Type R och Ford Focus ST m.fl.), så förmodligen är den genomsnittliga ägaråldern högre än hos konkurrenterna. Jag skulle gissa att det vanligaste åldersintervallet ligger på 30-39 år -- rätt eller fel? Hur gamla är ni R-ägare som hittat hit?
(Själv är jag 54, förmodligen åldermannen i sällskapet :-)
Det är verkligen spridda skurar gällande ålder när det kommer till dessa bilar. Jag har haft kunder som varit 19 år och precis tagit körkort, som kör Golf R som första bil, i andra änden av spektrat har jag en återkommande kund, hon (!) är 66 år och kör Golf R sedan flera år tillbaks. Som Du själv säger, det är en sofistikerad och mogen bil men med utrymme för att låda pojkspolingen inom dig komma fram vid "behov" 😎
...och du är helt säker på att Mode-knappen inte hade fastnat i Komfort-läget? ;-)
Skämt åsido, jag kan absolut hålla med om att 300 hk/380 Nm inte håller långsiktigt, men har för egen del (efter snart fem år med bilen) inte tröttnat en sekund på den -- till vardags kör jag t.o.m. hellre den än RS6:an. (Okej, i ärlighetens namn får väl tilläggas att jag nu har 420 hk/580 Nm i R:en, vilket tack vare den lägre massan onekligen bidrar lite till körglädjen).
Får se hur länge jag står kvar som äldsta R-ägare i det här forumet :-).
Det är det där som är så farligt... man vänjer sig vid effekten! När den där ursprungliga "WOW!"-känslan lägger sig är det lätt att vrida några varv till på kranen... 😎
Och kom ihåg! Man är bara så gammal som man känner sig... 😇
...och du är helt säker på att Mode-knappen inte hade fastnat i Komfort-läget? ;-)
Skämt åsido, jag kan absolut hålla med om att 300 hk/380 Nm inte håller långsiktigt, men har för egen del (efter snart fem år med bilen) inte tröttnat en sekund på den -- till vardags kör jag t.o.m. hellre den än RS6:an. (Okej, i ärlighetens namn får väl tilläggas att jag nu har 420 hk/580 Nm i R:en, vilket tack vare den lägre massan onekligen bidrar lite till körglädjen).
Får se hur länge jag står kvar som äldsta R-ägare i det här forumet :-).
Nä, det är klart att det är så. Golfarna är ju faktist riktigt goa att piska på landsvägar, körde t.o.m lite 201m och gjorde nån Corvetteägare tjurig..
Kan tänka mig att de är betydligt roligare lite påställda, men det var inte min grej.. to each their own.
Har just dragit en repa med min gamla G-Tech Pro accelerometer. Full tank, två personer fram, plan raksträcka, både DSG och ESC i Sport-läge, 0-100 på 3,9 sek (får testa 0-402 m vid senare tillfälle). Borde väl kunna gå att putsa ytterligare någon tiondel till på denna tid, men ändå rätt hyfsat för en liten "sleepeR" :-).