Om jag förstått det hela rätt så har dessa varit sk. försärkarstaioner för en Rikstelekabel gissningsvis mellan Karlskrona och Emmaboda 4st koaxkablar i samma hölje överförde flera 1000 samtal på en gång , lades troligen ned runt milleniskiftet, ska även finnas vid Mölletorp, norr om Nävragöl, men även funnits en strax norr om Spjutsbygds vägskäl men är riven, Denna byggnad är nära smålandsgränsen lite öster om Järnvägen
Forsättning följer: Billiga mobiltelefonabonnemang, samtidtigt som det kostar närmare 400:- i månaden för en fast telefon, ytterliggare >400:-/mån om man vill ha ADSL, inte nog med att 3G licenserna var gratis, det innebär en säker död för dessa byggnaders användningsområde
Underligt egentligen att inte själva byggnaden rivs när man ändå tömt dem på innehåll. Fast det är klart ,el-skrot och kablar går att sälja, byggnaden kostar bara pengar att riva.
Byggnaden står oftast på arrenderad mark sk. servitut, när en station läggs ned, får markägaren en förfrågan om denna vill ta över byggnaden, var på G att fota en sådan i mina hemtrakter men när jag öppnade dörren ståd där fullt med färghinkar så det fick vara här finns listor på stationer som ska läggas ned/lags ned: https://www.teliawholesale.se/tws/public/framtidens-nat
Det finns mycket spännande ställen som är kul att besöka. Vissa Geocacher har givit otroliga upplevelser i och runt nedlagda anläggningar. Omformarstationer, stora fort, bunkrar eller fabriker (ofta med intakt inredning). Nån bara släckte och gick där ifrån....
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-