3251
Sök

skillnad mellan aktiva och passiva basar?

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 februari 2007
biffsteak skrev:
Hmm... Jag fattar inte varför alla säger att passiva basar är bäst och specielt i prisklassen 3000kr... själv kör jag en pioneer 8-aktiv och den spelar bättre än dom flesta passiva dubbla 12" o 10" man kan köpa för runt 3000kr.. ska man ha passiva lär man aif lägga ut 1000kr per bas, 2000-4000kr för slutsteg och typ 1000-2000kr för material tex kablar, MDF mm...

håller med dig helt klart ..pioneer har en fin liten låda med 2 basrör i ..den låter grymt bra för å bara vara en liten 8" bas i

Slav
1 454 Inlägg
11 februari 2007
biffsteak skrev:
låt mig ändra till ett system för 15-20k... man för ju en och en halv aktiv bas för ett av slutstegen..

Ja men ja tänkte mest på att dom hävdade att inget lät bra över 135 db och att dom inte spelade musik utan bara baslåtar, men när vi mätte dedär systemet så var det Hermes House Band - Country Roads som spelades.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

148 Inlägg
11 februari 2007
Okej.. då förstår jag...

864 Inlägg
11 februari 2007
För mig har aktiva baslådor alltid varit något jag förknippat med folk som inte är så insatta/kunniga/intresserade som vill kunna köpa nån smidig aktiv bas som går snabbt att koppla in o där dom inte behöver bry sig så mycke om att matcha rätt bas med lämpligt steg osv...passiv bas hemsnickrad låda o lämpligt steg är för mig det som gäller om man vill få ut bästa möjliga ljud i bilen....

148 Inlägg
11 februari 2007
Om man har pengar till att lägga ut iaf 6000kr på enbart basen så är det givet att man kör passivt men annars får man oftast bätre ljud i aktiva basar..

1 631 Inlägg
11 februari 2007
Men allvar grabbar!

En aktiv baslåda är inget annat än en passiv bas med steg på köpet i färdigbyggd låda. Hur kan ni ens diskutera vilket som är bäst när det är samma sak? Bas som bas...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
30 juni 2007
Same shit diffrent name. Om man skaffar passiv bas kan man i större utsträckning välja komponenter. En aktiv så får du ett färdigt kitt. I mina ögon kan man lika gärna skaffa sig en aktiv låda som att köpa ett "baspaket" med baslåda och steg separat.

Signaturtext kan du vara själv!

18 Inlägg
1 juli 2007
bumpe skrev:
Xuri skrev:
Lindberg88 skrev:
Du har möjligtvis inte precis haft en epa?? Tycker det känns så över ditt inlägg hmm

Nej jag har inte haft epa (aldrig) ..och förhållande vis till storlek så tycker jag en aktiv låter bättre ..har hört 8-10 aktiva som spelat fullständigt skiten ur 10-12 passiva.. inte redigt å skriva de här kanske men har ni lyssnat på typ 2:1 och 5:1 /7:1 system till datorn som kostat  runt 1-3000 kr ..där snackar vi små element me jävla drag i ... Har inte haft någon aktivbas själv heller i min bil men en bästa kompis hade en pioneer ..dubbla talspolar..har någon aktiv låda till den ena datorn här hemma för 6-700 kr en 8 tums bas som låter ut på gatan om jag så vill ... har lyssnat på cerwin vegas ena 15" aktiva också...har aldrig hört något i en så pass liten låda som spelat så in i helvete ..

Det är bara o inse, passiva är bättre... Aktiva kan spela bra i förhållande till lådstorleken men hitta en aktiv bas som går över 135dB... Hittar du en så finns det passiva som slår det med hästlängder.... Sorgligt men sant, du har fel....

Vem orkar ens sitta i biljäveln när det spelar 135db?? dom flesta är ute efter ett gott basljud, då räcker det med en aktiv låda (beroende på vad man själv anser är bra ljud) så du kan inte säga han har fel...
Senast redigerat av Rilleh (1 juli 2007)

163 Inlägg
1 juli 2007
Varför säger alla att aktiva baslådor är mindre? Samma bas i den lådan fast i en passiv låda blir ju ännu mindre eftersom du inte räknar med volymen på slutsteget, ca 1-5liter beroende på slutsteg.
Du hör ingen skillnad på en aktiv och en passiv bas om det rör sig som samma sorts element, skillnaden är att på en passiv så är slutsteget monterat utanför själva baslådans konstruktion. Sluta tjaffsa om helt onödiga frågor.
Senast redigerat av pr0bz (1 juli 2007)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juli 2007
aktiva baslåder  tål inte så mkt  går inte att dra på så mkt vi har  aktiv baslåda i bmwn  där de sitter i hifi högtalar sytem  låter bra inte för mkt å inte för litet låter perfa till en gubbe
men i audin den som jag kmr köra med har jag passiv å den  dunkar på rejält . men men  de är samma verkar ju inte finns nå feta aktiva baslåder typ med dubbla 12or . är väll säkert för att man inte ska behöva dra feta kablar  m.m för att den ska funka ..

nån som förstår vad jag skrivit xD

2 600 Inlägg
2 juli 2007
i hifi så fungera aktiva baslådor bra i bil vet jag inte antagligen så verka passiva baslådor bäst i bil och aktiv i hifi så är det me att det är en smak sak.

gör som jag kör gubba racer=)

63 Inlägg
2 juli 2007
Alla baslådor i bilen är väll aktiva?lol

Proljece?
1 464 Inlägg
5 juli 2007
Jag tycker inte om aktiva baslådor.... inbyggt slutsteg idom roligare att ha separata saker återigen vill man bara lyssna lite och spela vanlig musik inte "dunk dunk dunk dadadada dunk" så räcker aktiv men som jag som ville ha lite rejäla grejer la ner 4000kr och fick ett riktigt schyst system.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Smålänning
7 887 Inlägg
5 juli 2007
Jag hade en sån där aktiv pioneer med två basportar. Fast den gamla föregångaren. En 8" med dubbla spolar i... Speade infrån dubbla tolvor av halvbilligt typ som ingenting.

Tolvona var 300W styck, och den aktiva lådan va 50W...

Var av bandpasstyp också, så den var både portad och sluten på samma gång.

Senare byggde vi en dubbel bandpass av hans 12" låda, och då fick vi fet bas! Undrar vad som hänt om den vart millimeterkorrekt uträknad i volymen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

med lem
1 925 Inlägg
5 juli 2007
twin_cam skrev:
Jag hade en sån där aktiv pioneer med två basportar. Fast den gamla föregångaren. En 8" med dubbla spolar i... Speade infrån dubbla tolvor av halvbilligt typ som ingenting.

Var av bandpasstyp också, så den var både portad och sluten på samma gång.

Senare byggde vi en dubbel bandpass av hans 12" låda, och då fick vi fet bas! Undrar vad som hänt om den vart millimeterkorrekt uträknad i volymen...

låter mycket intressant ! big_smile ska stänga in mina basar också smile dock med en plexiskiva så man kan se dom lite iaf smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
5 juli 2007
De låter roligt att många av er tror att basen blir sämre för att man bygger in sitt slutsteg i lådan wink

Signaturtext kan du vara själv!

6 851 Inlägg
5 juli 2007
twin_cam skrev:
Speade infrån dubbla tolvor av halvbilligt typ som ingenting.

Hahaha, alltså mätte ni upp ljudet med riktig dB mätare oxå då? För det är skillnad att spela högre för örat och spela högt på mätare..
Körde ni med samma musik?liknande bilar?
oj..!!va basarna va på hela 300W styck..ja utan slutsteg så kan de vara på 50 000W och jag spelar högre med mina diskanter..

Smålänning
7 887 Inlägg
5 juli 2007
TT-Avant skrev:
twin_cam skrev:
Speade infrån dubbla tolvor av halvbilligt typ som ingenting.

Hahaha, alltså mätte ni upp ljudet med riktig dB mätare oxå då? För det är skillnad att spela högre för örat och spela högt på mätare..
Körde ni med samma musik?liknande bilar?
oj..!!va basarna va på hela 300W styck..ja utan slutsteg så kan de vara på 50 000W och jag spelar högre med mina diskanter..

Ja, vi hade samma musik. Dansband och basstest. Nej, det var inte rättvist, vi hade ingen mätare, men den aktiva lät högre för hörseln.
Jag har nog hellre en bas på 50W som låter högt för hörseln än en på 1000W som bara låter högt på mätare... Man ska väll ha högtalarna att lyssna på? eller?
Sen hade han slutet bagage (Peugeot 405) och jag hade saaben.

Jag påstod inte att 300W skulle vara kraftigt, men 2x 300W är väll kraftigaren än 1x 50W?

Men när vi byggde om hans låda till en bandpass så blev det mer hörbart. Och det var utan basportar genom hatthyllan. Det har han nu, och den basar sjukt bra!

Synd att det är så petnoga med måtten, annars så hade säkert fler byggt bandpasslåda...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

med lem
1 147 Inlägg
5 juli 2007
det e enkelt, den aktiva sätter på den passiva.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Sök