Explicit- skrev:
Har en bil som helt saknar uppgifter om vilka moment alla skruvar skall dras. Vågar man gå efter tabellen från hemsidan:
https://www.torque-elite.se/ladda-ner/momenttabell/Eller finns det något annat knep som man kan använda sig av för att veta hur många NM man ska vrida?
Det känns inte rationellt att köra med momentnyckeln och öka trycket tills skruven börja röra på sig, kan ju vara smuts och erosion som får skruven att sitta i ett högre vridmoment än vad skruven sen skall dras.
Mycket kan man dra på känn efter erfarenhet av skruvande, men ska man in i motor/låda eller runt hjulupphängning vill jag gärna ha lite mer än muskelminnet att gå efter
Har inte Dacia Duster någon variant av Renaults motorer?
Då borde man väl ha alla åtdragningsmoment.
Beträffande topplocks- och svänghjulsskruvar så ska de, i de flesta fall, bytas vid varje demontering.
De tål oftas inte att momentdragas en andra gång eftersom de då kan börja "flyta".
På en bilmodell, som jag hållit på med mycket, och där det är nästan omöjligt att få fram rätt skruvar till svänghjulet, har jag dragit till uppgivet moment, och känt/sett(på nålen på momentmätaren) att skruvarna är nära att flyta.
Vis, efter att svänghjulsskruvar lossnat efter andra dragning, så låser jag skruvskallarna med en svetsloppa.
På rätt ställe så att svetsloppan är lätt att slipa bort med en DREMEL så att korrekt nyckeltag återfås vid ev framtida skruvdemontering.
Löst svänghjul kännetecknas av ett skallrande, vars ljud inte kan negligeras av någon(med motoröra).