2407
Sök

Vad ska jag kolla inför sommarsemestern?

10 Inlägg
25 maj 2021
Trådstartare
#1
Hejsan,

Jag har efter år av förnuftiga bilköp fått medelålderskris och förverkligat barndomsdrömmen om att äga en Porsche. Vissa tycker säkert inte att min knallgula Boxster S är någon ”riktig” Porsche, men det skiter jag i. Den såg rolig ut och gick att finansiera utan att ekonomin tog alltför mycket stryk. Så var det med det.

Har aldrig ägt någon Porsche förr, och senast jag ägde en bil med så här många mil på mätaren (12 800) var i min ungdom för 30 år sedan. Jag är m a o van vid rätt nya och fina (och oerhört förnuftiga) bilar med mycket få mil på mätaren. Mot bakgrund av det känner jag mig lite vilsen inför sommarsemestern.

Jag gillar nämligen att ha koll på läget och ordning på torpet.

Den här bilen är välservad och välskött på alla sätt och vis. Men den har ändå gått 12 800 mil.

Därför undrar jag nu: Innan jag brummar iväg på sommarens stora roadtrip (cirka 250 mil), vad ska jag kolla upp, och var?

Jag bor i Stockholm, så en Porschekunnig verkstad någonstans här i trakten hade ju varit det bästa. Men vad ska jag be dem kolla? Vad skulle kunna vara på väg att rasa på en sådan här bil med det här miltalet? Går det ens att kontrollera? Och finns det eventuellt något jag kan göra för att förebygga problem?


Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
25 maj 2021
#2
Blorp skrev:
Hejsan,

Jag har efter år av förnuftiga bilköp fått medelålderskris och förverkligat barndomsdrömmen om att äga en Porsche. Vissa tycker säkert inte att min knallgula Boxster S är någon ”riktig” Porsche, men det skiter jag i. Den såg rolig ut och gick att finansiera utan att ekonomin tog alltför mycket stryk. Så var det med det.

Har aldrig ägt någon Porsche förr, och senast jag ägde en bil med så här många mil på mätaren (12 800) var i min ungdom för 30 år sedan. Jag är m a o van vid rätt nya och fina (och oerhört förnuftiga) bilar med mycket få mil på mätaren. Mot bakgrund av det känner jag mig lite vilsen inför sommarsemestern.

Jag gillar nämligen att ha koll på läget och ordning på torpet.

Den här bilen är välservad och välskött på alla sätt och vis. Men den har ändå gått 12 800 mil.

Därför undrar jag nu: Innan jag brummar iväg på sommarens stora roadtrip (cirka 250 mil), vad ska jag kolla upp, och var?

Jag bor i Stockholm, så en Porschekunnig verkstad någonstans här i trakten hade ju varit det bästa. Men vad ska jag be dem kolla? Vad skulle kunna vara på väg att rasa på en sådan här bil med det här miltalet? Går det ens att kontrollera? Och finns det eventuellt något jag kan göra för att förebygga problem?

inget om bilen är servad enligt boken och allt sånt är rätt så ska du bara kolla att däcken har bra mönsterdjup och att du har olja i motorn kylarvätska spolarvätska sen är det bara att köra..  250mil är ingenting.     du gör helt enkelt som du brukar göra när du tankar upp bilen kollar du oljenivån och att du har kylarvätska och spolarvätska sen sparkar och klämmer lite på däcken och kollar att mönsterdjupet är bra..divs en vanlig koll man gör vid varje tankning..  sen åker du dit du ska.      för 12.000mil är ingenting den praktiskt taget ny.

Kör fort så hinner inget hända...

10 Inlägg
25 maj 2021
Trådstartare
#3
Growe skrev:
Blorp skrev:
Hejsan,

Jag har efter år av förnuftiga bilköp fått medelålderskris och förverkligat barndomsdrömmen om att äga en Porsche. Vissa tycker säkert inte att min knallgula Boxster S är någon ”riktig” Porsche, men det skiter jag i. Den såg rolig ut och gick att finansiera utan att ekonomin tog alltför mycket stryk. Så var det med det.

Har aldrig ägt någon Porsche förr, och senast jag ägde en bil med så här många mil på mätaren (12 800) var i min ungdom för 30 år sedan. Jag är m a o van vid rätt nya och fina (och oerhört förnuftiga) bilar med mycket få mil på mätaren. Mot bakgrund av det känner jag mig lite vilsen inför sommarsemestern.

Jag gillar nämligen att ha koll på läget och ordning på torpet.

Den här bilen är välservad och välskött på alla sätt och vis. Men den har ändå gått 12 800 mil.

Därför undrar jag nu: Innan jag brummar iväg på sommarens stora roadtrip (cirka 250 mil), vad ska jag kolla upp, och var?

Jag bor i Stockholm, så en Porschekunnig verkstad någonstans här i trakten hade ju varit det bästa. Men vad ska jag be dem kolla? Vad skulle kunna vara på väg att rasa på en sådan här bil med det här miltalet? Går det ens att kontrollera? Och finns det eventuellt något jag kan göra för att förebygga problem?

inget om bilen är servad enligt boken och allt sånt är rätt så ska du bara kolla att däcken har bra mönsterdjup och att du har olja i motorn kylarvätska spolarvätska sen är det bara att köra..  250mil är ingenting.     du gör helt enkelt som du brukar göra när du tankar upp bilen kollar du oljenivån och att du har kylarvätska och spolarvätska sen sparkar och klämmer lite på däcken och kollar att mönsterdjupet är bra..divs en vanlig koll man gör vid varje tankning..  sen åker du dit du ska.      för 12.000mil är ingenting den praktiskt taget ny.

Haha, härligt! Det låter nästan för bra för att vara sant.


Forummoderator
18 132 Inlägg
25 maj 2021
#4
Den lär rulla felfritt. Bara kör.

Men: Kamrem eller kedja?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
25 maj 2021
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Den lär rulla felfritt. Bara kör.

Men: Kamrem eller kedja?

Alltså, jag blir inte riktigt klok på det. När man googlar bilmodellen får man uppgifter om båda. Vet å andra sidan inte riktigt var jag kan kolla helt säker information om den saken. Den enda någorlunda vettiga uppgiften jag hittar är på en brittisk sida där det står att Boxster har timing chain, vilket väl är kamkedja?
Senast redigerat av Blorp (25 maj 2021)


7 486 Inlägg
26 maj 2021
#6
Eftersom det är en VAG-produkt så råder jag dig att ta en s k assistansförsäkring.
Välj den som har lägsta självrisk.
Lär finnas en utan självrisk.
Vet inte hur många gången per år man får utnyttja den.

Forummoderator
18 132 Inlägg
26 maj 2021
#7
torsen skrev:
Eftersom det är en VAG-produkt så råder jag dig att ta en s k assistansförsäkring.
Välj den som har lägsta självrisk.
Lär finnas en utan självrisk.
Vet inte hur många gången per år man får utnyttja den.

Nu var du väl lite väl kategorisk? Men visst är en tokförsäkrad bil bra!
Frågan är vilken årsmodell det är?

Bilen har kamkedja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
Eftersom det är en VAG-produkt så råder jag dig att ta en s k assistansförsäkring.
Välj den som har lägsta självrisk.
Lär finnas en utan självrisk.
Vet inte hur många gången per år man får utnyttja den.

Nu var du väl lite väl kategorisk? Men visst är en tokförsäkrad bil bra!
Frågan är vilken årsmodell det är?

Bilen har kamkedja.

Det är en 03:a


10 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Eftersom det är en VAG-produkt så råder jag dig att ta en s k assistansförsäkring.
Välj den som har lägsta självrisk.
Lär finnas en utan självrisk.
Vet inte hur många gången per år man får utnyttja den.

Assistansförsäkring har jag alltid haft och kommer alltid att ha. Men den enda gång jag fått utnyttja den hittills var när jag ägde en BMW X3. Den fick man ringa på bärgaren med var och varannan vecka. Kanske blir det repris på det nu?


Forummoderator
18 132 Inlägg
26 maj 2021
#10
Blorp skrev:
torsen skrev:
Eftersom det är en VAG-produkt så råder jag dig att ta en s k assistansförsäkring.
Välj den som har lägsta självrisk.
Lär finnas en utan självrisk.
Vet inte hur många gången per år man får utnyttja den.

Assistansförsäkring har jag alltid haft och kommer alltid att ha. Men den enda gång jag fått utnyttja den hittills var när jag ägde en BMW X3. Den fick man ringa på bärgaren med var och varannan vecka. Kanske blir det repris på det nu?

Äh.
Man lever bara en gång. Det var väl därför du köpte den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
26 maj 2021
#11
torsen skrev:
Eftersom det är en VAG-produkt så råder jag dig att ta en s k assistansförsäkring.
Välj den som har lägsta självrisk.
Lär finnas en utan självrisk.
Vet inte hur många gången per år man får utnyttja den.

den där motorn kom väll 1934 så tror alla buggar är lösta..  enda skillnaden mellan en 34ans bagge och en boxer är väll 2cyl extra och dubbla effekten mot dom första baggarna ;-)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök