Hejsan,
Jag har efter år av förnuftiga bilköp fått medelålderskris och förverkligat barndomsdrömmen om att äga en Porsche. Vissa tycker säkert inte att min knallgula Boxster S är någon ”riktig” Porsche, men det skiter jag i. Den såg rolig ut och gick att finansiera utan att ekonomin tog alltför mycket stryk. Så var det med det.
Har aldrig ägt någon Porsche förr, och senast jag ägde en bil med så här många mil på mätaren (12 800) var i min ungdom för 30 år sedan. Jag är m a o van vid rätt nya och fina (och oerhört förnuftiga) bilar med mycket få mil på mätaren. Mot bakgrund av det känner jag mig lite vilsen inför sommarsemestern.
Jag gillar nämligen att ha koll på läget och ordning på torpet.
Den här bilen är välservad och välskött på alla sätt och vis. Men den har ändå gått 12 800 mil.
Därför undrar jag nu: Innan jag brummar iväg på sommarens stora roadtrip (cirka 250 mil), vad ska jag kolla upp, och var?
Jag bor i Stockholm, så en Porschekunnig verkstad någonstans här i trakten hade ju varit det bästa. Men vad ska jag be dem kolla? Vad skulle kunna vara på väg att rasa på en sådan här bil med det här miltalet? Går det ens att kontrollera? Och finns det eventuellt något jag kan göra för att förebygga problem?