Mycket fin Volvo 744:a som ska bevaras i nuvarande skick och fräschas till en aning. Kanske försöka få tag på en del udda tillbehör, only time will tell :)
Finns ju inte så många original rattalternativ till 700-serien så kul med R-sport ratten. Snyggt blev det också! Hängande innertak är standard, till kombin kan man alltid ta från 900-serien, men på sedanerna blir det till att klä om.
Finns ju inte så många original rattalternativ till 700-serien så kul med R-sport ratten. Snyggt blev det också! Hängande innertak är standard, till kombin kan man alltid ta från 900-serien, men på sedanerna blir det till att klä om.
Håller med om att det är trevligt med en R-sport ratt. Riktigt goa att hålla i.
Men för att förtydliga, det går att passa in ett 940 tak i en sedan också. Har gjort det i min, men takbalken sitter lite annorlunda på en 740 jämfört med 940. Därmed kommer taket att bukta lite nedåt, utbuktningen i innertaket som ska gå över balken kommer fel. Annars passar det riktigt bra.
Gjort lite grejer sen sist och ligger lite efter med uppdateringar här. Innertaket har fått vänta lite, inte direkt väder för att hålla på med det just nu känner jag Men har en del andra grejer som blivit gjort så uppdaterar med det så länge.
Detta var i september förra året... Så lite bakom med uppdateringar är jag hehe.
Reflexramp och regplåt Börjar med reflexrampen som jag byte till mig och monterade. Hade letat efter en länge, ett snyggt tillbehör. Detta var en ramp utan kromet som följer kromlisten på baklamporna men det fick duga, då folk verkar tro det är guld i de med kromlisten
Började med en rejäl rengöring och en liten lätt handpolering.
Sedan när den var klar så blev det monteringen, byte ut regplåten i samband med detta Ursäktar för lite dåliga bilder Tyckte det blev bra iallafall, funderar på att köpa kromtejp och lägga där listen ska vara men inte hittat någon med rätt bred än.
Det är 3-4 inlägg tills tråden är i hyfsad fas med nutiden.
Nu började vintern närma sig så det var dags för en liten service och hjulskifte. Bilar är ju till för att användas oavsett årstid och skick
Då två remmar hade gått av nån dag innan så byte jag alla remmar förutom remmen mellan ac-kompressorn och servopumpen då den nästan var ny.
Sen så byttes olja och filter
Slutligen så blev det hjulskifte och en rejäl tvätt. Fick även clayat bilen och polerade kromlisterna.
Och nu var bilen nästan redo för vintern, sprutade linolja blandat med hålrumsvax i trösklar, balkar och lite runtom i motorutrymmet. Men inga bilder på det.
Började även montera innerskärmar men det blir nästa inlägg.
Fortsättning nu då, som sagt så monterade jag innerskärmar bak inför vintern.
Vad jag har sett så har 740 sedan 84-89 inga alls varken bak eller fram medans kombin i dessa årsmodeller alltid har bak. Först 90 så får sedanerna innerskärmar men då bara fram medans kombi får både bak och fram. De skyddar ju mot stänk och sänker ljudnivån något så tycker det är konstigt att Volvo inte hade det som standard både bak och fram redan från början, tänkte montera både bak och fram men just nu så blev det bara bak.
På vissa så fick jag reda på att den kan vara förberett för montering och då gäller det bara att hitta det bakom underredsmassan men på denna så fick jag testmontera och sätta självborr. När jag ändå höll på så sprutade jag in ännu mer rostskydd i balkarna och även trösklarna här bak. Samma procedur på andra sidan så inga bilder.
Nu är det en sista uppdatering kvar sen så är tråden i hyfsad fas med nutiden igen
Kanske vore en idé att skaffa stänklappar också Dom gör ju trots allt en hel del nytta, speciellt på 7/940 som är så fruktansvärt känsliga mot rost i trösklarna.
Kanske vore en idé att skaffa stänklappar också Dom gör ju trots allt en hel del nytta, speciellt på 7/940 som är så fruktansvärt känsliga mot rost i trösklarna.
Japp verkligen. Har lappar att montera fram men vill ha bak innan också, tyvärr så tillverkas 740ins bakre stänklappar inte nya och inte hittat några jag tyckt varit i acceptabelt skick att montera än. Men det ligger högt upp på att göra listan
Hamnat lite i ofas med uppdateringarna då tiden inte riktigt funnits men tänkte väl sätta igång att uppdatera igen. Mycket har hänt med bilen och kan ge er en spoiler i form av text, bilen har nu en tredje pedal men mer om det i en framtida uppdatering.
Fortsätter där vi avslutade vilket var montering utav innerskärmar innan saltet kom det var även bara någon vecka innan julen så ett tag sedan. Det som gjordes efter det var att förarsätet fick sig en ''tillfräschning'' i form utav att den dåliga sömmen blev lappad. Sätena i bilen är riktigt fina förutom just förarstolen som har en klassisk in och ur klivning skada att sömmen gått upp. Skinnsäten är oftast mer känsliga då skinnet krymper med tiden om det inte behandlas och smörjs in regelbundet. Tanken är att nån gång längre fram hitta en bättre förarstol. Skadan hade inte stört mig så mycket men min farmor som lånat bilen emellanåt störde sig på skadan och erbjöd sig att laga upp den då hon är en rutinerad sömmerska. Kunde ju självklart inte tacka nej Hon använde björntråd som är riktigt stark och gjord för att användas i tyg/skinn som sträcks. Nöjd med resultatet nu slipper man se skumgummit när man öppnar dörren. Ett redigt lyft.
Tillbaka! Hände ingenting efter att sömmen blev ihopsydd så nu var det vår och dags att byta till sommarhjulen, 18'' fälgarna som jag renoverade och monterade förra sommaren skulle hamna på en annan bil så därför behövdes något annat. Dersus fälgarna hade jag kvar och kunde montera dock som sagt är de inte så jätteroliga, men lyckades byta till mig en uppsättning JP Slotmags. Älskar 80tals stuk också så dessa var en självklarhet. Perfekta fälghållaren en gammal fot till en klädhängare Som syns så var fälgarna inte i något toppskick men det brukar inte stoppa mig. Så gjorde mig redo för att ha träningsvärk i nån vecka framöver och drog fram autosolen, scotch sprites och en tandborste. Och sedan så satte jag igång lade cirka 4-5 timmar av konstant gnuggande per fälg och resultaten var definitivt över förväntan. Rätt så stor skillnad från innan och efter. Kåporna polerades också. Självklart kunde jag inte nöja mig här, de blänkte och var riktigt fina men färgen i slotsen var riktigt dålig så bestämde mig för att slipa ner insidan utav fälgen och slotsen och sedan lackera det, funderade först över att lacka det de klassiska röda men hade blivit snyggare i bilens färg så körde på vitt. Väldigt avancerad maskering. Grundfärg lagd. Och på med färgen. Otroligt nöjd med hur det blev.
Sedan så skulle det monteras däck, krängde av däcken från Dersus fälgarna. Visste inte hur gamla däcken var och var rädd att jag inte kunde använda dem men visade sig att förra ägaren måste köpt nya däck och monterat i samband med servicen han gjorde då dessa var från 2018 så dessa gick att använda utan problem. Har dock som regel att aldrig köra på däck äldre än 7-8år då gamla däck alltid blir som hockypuckar med tiden oavsett hur mycket mönster som är kvar eller hur fina de än ser ut så är de helt livsfarliga och saknar grepp. När däcken var påkrängda så monterades de.