Ford: Ingen aning.
KIA Optima?
Jobbar med dessa bilar och de är bra. Den lilla dieseln skjuter på rätt bra. Både manuell och automat fungerar bra. Hamnar du i en lång kökörning kan automatlådan varna för att den blir överhettad, gäller då 30-40 minuters krypkörning och då ska man följa instruktionsboken och köra åt sidan så lådan får vila 10 minuter. Eller planera sin körning så den inte ligger och slirar på kopplingarna.
Optima PHEV har enligt mig en lite föråldrad mjukvara som gör att bensinmotorn startar med ett ryck och varvar till ordentligt. Ljusår från exempelvis Prius där man inte kan höra när maskin vevar igång. Därmed inte sagt att det skulle vara en dålig bil! Tvärtom är den en pålitlig reskamrat. Med mycket bra fabriksgarantier som Pandan nämner. De är ofta utrustade med en Eberspächer bensinvärmare på 5kW som är mycket effektiv. Leta efter en sådan bil. Gör gott för bränsleförbrukning då bensinmotorn annars går onödigt mycket vintertid för att hålla kupén varm.
Gränssnittet på skärmen i bilen är väldigt enkelt. Men mycket hanterbart. Inget fancy utan den gör sitt jobb. Kartorna till navigationen ligger på ett SD-kort som lätt kan uppgraderas. De flesta bilarna har ett tilläggspaket som kostade 19900:- och då ingår bland annat elbaklucka och panoramatak. Rekommenderas. En bil utan det paketet ska kosta mindre! Dessutom har modellen numera utgått och det är en ny på ingång. Prutläge!
Hyundai i40 är i princip samma bil som Optima så ta en titt på den med. Finns inte som hybrid.
Det finns en bensindriven variant av Optima som heter Optima GT och har 245hk. Den är redigt pigg!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!