2593
Sök

Ljud från bromsarna, Toyota Auris 2009

3 Inlägg
7 juli 2021
Trådstartare
Hej, mitt första inlägg här. Jag har lite problem med min Auris 2009. Började förra veckan höra ett skrapande eller väsande ljud när jag bromsar, det verkar komma från höger sida. Jag hör det bara i låg hastighet, ca 20-40 km/h, och det r inte särskilt högt. Det hörs inte varje inbromsning, men verkar komma i perioder.

Jag tog bilen till auktoriserad Toyota-service, och de kollade bromsarna. De hittade lite smuts som fastnat i en av dem, men annars tyckte de att både skivor och block borde hålla ytterligare 1500 mil. Så de bytte inget, men smörjde något (exakt vad vet jag inte) och sade att allt är okej.

Nu när jag kör hör jag fortfarande samma ljud, och återigen är det i perioder, kanske 10-15 km och inget, och sedan 25 km med ljud. Jag har försökt det där med att köra fort och sedan bromsa häftigt för att få bort småsten, men det fungerade inte. Två gånger har det också hänt att ljudet fortsätter när jag släpper bromsen, och hänger kvar i kanske 10 km. Sedan, båda gångerna i samband med inbromsning, har det försvunnit. Jag antar att jag måste ta bilen till servisen igen, men innan dess skulle jag vilja fråga vad ni tror det kan vara. Utslitet bromsok, kanske?

Jag vill också påpeka att jag inte vet jättemycket om bilar och att jag inte har någon möjlighet att själv ta av hjulen och inspektera eftersom jag inte är erfaren nog att veta vad det är jag ser. Så jag vore glad för mer utförliga svar om möjligt (nå, alla svar mottages naturligtvis tacksamt).

1 701 Inlägg
8 juli 2021
Hmm, ett hjullager låter eller inte. Detta missar man inte på nån verkstad, o definitivt inte på en Toyotaverkstad. Låter som kunden hör saker, ingen annan gör. Dessa "problem" e´inte smidiga, o
vi på verkstan är inte utbildade i psykiatri o såna saker. Men vi kan inte laga nåt, som inte e´trasigt.
mvh/husse

298 Inlägg
8 juli 2021
Har jobbat på toyota märkesservice och har inte varit med om att auris skulle haft dåliga hjullager. Det finns i princip två typfel på dem och det är att bromsklossarna bak rostar fast hela tiden och behöver plockas upp i princip varje år och putsas. Andra är att bromsrören bak rostar och behöver bytas förr eller senare.
Eftersom du redan varit på verkstan och de troligtvis lösgjorde klossarna och konstaterade skicket på dem skulle jag tippa på att det är någon liten sten eller annat skit som fastnat. Brukar kunna släppa om man backar lite. Annars kan man prova trycka in bromsskölden lite runtom så brukar den falla bort. Om inget annat hjälper blir man illa tvungen att ta av fälgen och leta reda på stenen och sprätta bort den med en mejsel.
Har varit med om alla tre scenario själv under åren.

3 Inlägg
8 juli 2021
Trådstartare
Tack för svaren. Jag tycker inte heller det låter riktigt som hjullagret, eller i alla fall som hjullagerproblem brukar beskrivas. I högre hastigheter hör jag ingenting.

Husseman: jag kan garantera att det inte är ett inbillat problem, då andra också hör missljudet.

Stortag: Hur pass mycket ska man backa för att få stenen att lossna, om det nu är det som är problemet? Jag har ju backat en del sedan jag började ha problem, så då borde väl stenen försvunnit?

50 Inlägg
8 juli 2021
husseman skrev:
Hmm, ett hjullager låter eller inte. Detta missar man inte på nån verkstad, o definitivt inte på en Toyotaverkstad. Låter som kunden hör saker, ingen annan gör. Dessa "problem" e´inte smidiga, o
vi på verkstan är inte utbildade i psykiatri o såna saker. Men vi kan inte laga nåt, som inte e´trasigt.
mvh/husse

Fint att ens mekaniker utgår ifrån att man har mentala problem big_smile

Men hör du inte om ljudet kommer från baken eller fronten?  Kör på som vanligt och prova att rycka lite i handbromsen när det låter och när det inte låter, någon skillnad i ljud när du rycker lite i handbromsen? När du har kört ett tag, är någon av fälgarna varma, eller någon fälg varmare än de övriga?

Men det ligger väl kanske skit någonstans, kanske slitna/rostiga bromssköldar som ligger lite nära skivan?

Jag hade ett liknade fel på en ford en gång, rasslande ljud som bara uppkom när man släppte gasen och bromsade in i låga hastigheter, visade sig till slut vara skit i den bakre avgasdämparen smile

6 062 Inlägg
8 juli 2021
Bromsarna ligger kanske på lite, lite ibland. Inte så mycket att hjulet snurrar tungt, men tillräckligt för att få lite släpljud. Inget att oroa sig för, det är nog ett "naturligt" ljud som man hör väldigt tydligt efter att man hört det första gången, just för att man sitter och lyssnar efter det. Jag skulle inte göra någonting förrän det blev värre. För skojs skulle kan man gå runt bilen och känna på fälgarna efter att man kört långt, de kan mycket väl vara ljumna men får inte vara heta.

3 Inlägg
9 juli 2021
Trådstartare
Tack för alla svar. Tog bilen till verkstaden igen, och efter att de rotat runt ett tag upptäckte de att bromsoket på höger bakhjul hade rostat igen... Man kan ju tycka att det är något de borde upptäckt tidigare. Nåja, det tyckte uppenbarligen de också, så de ursäktade sig väldigt ödmjukt och gav rabatt på reparationen. Allt verkar fungera bra nu, och jag hör inga konstiga ljud längre.

298 Inlägg
12 juli 2021
storstrut skrev:
Stortag: Hur pass mycket ska man backa för att få stenen att lossna, om det nu är det som är problemet? Jag har ju backat en del sedan jag började ha problem, så då borde väl stenen försvunnit?

Brukar räcka med några meter, annars kommer den inte lossna på det viset.

Bra att de hittade felet iallafall smile

Sök