3539
Sök

Volvo S70 Hackar, felkod impulsgivare

9 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej! Bytte koppling på min Volvo S70 2.0 Turbo för ca 4 veckor sen. Direkt efter jag körde ut från verkstaden så sändes motor lampan & gav felkod varvtalsgivare/impulsguvare ( samma sak). Nu har jag bytt givaren & samma fel kvarstår & samma felkod ger den med. Det blir som en misständning då & då så bilen hackar till 1sek & kollar man på varvtalet går de ner snabbt sen upp igen. Dom upptäckte att lambdasonden ibak stod stilla på samma värde hela tiden så den behövdes bytas. Självklart byttes den främre & inte den bakre, har detta något med impulsgivarens utslag?

Den som kommer fram till en lösning belönas! Ingen vet vad felet är...

Tack på förhand / Alexander


8 250 Inlägg
24 juli 2011
#2
Det är dum fråga kan tyckas egentligen, men bytte ni rätt givare? Så det inte var dem på kamaxeln som byttes ut?


9 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#3
Vi bytte ut rätt givare. Volvo trodde inte att man behövde byta kamaxelgivaren för det skulle ge en annan felkod isf.. Mycket knepigt detta.


385 Inlägg
24 juli 2011
#4
Kolla om kablarna mellan styrenhet och givare är hela. Ohma alltså. Kontrollera ifall kransen är hel så du inte råkat böja kransen till impulsgivaren.

Mvh

4 822 Inlägg
24 juli 2011
#5
volvo142-73 skrev:
Kolla om kablarna mellan styrenhet och givare är hela. Ohma alltså. Kontrollera ifall kransen är hel så du inte råkat böja kransen till impulsgivaren.

Mvh

rätt svårt att böja den då den sitter på svänghjulet wink
Senast redigerat av Christian S (24 juli 2011)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

429 Inlägg
24 juli 2011
#6
Detta var skumt...
Är nästan omöjligt att skada hålen i svänghjulet, men råkade du inte skrapa till imellan hålen så du fått en kant där? Fast det är ju inte så troligt...
Går ta bort givaren o snurra på veven o kolla hur allt ser okej ut.
Kablarna är också svåra att klämma så kan inte vara det häller...

Men bara för att felkoden sitter på vevaxelgivaren behöver det inte vara den, kan vara följdfel av något, tex kamaxelgivaren.
Felet ligger i tändingen som du har märkt att varvräknaren går ner snabbt (tändningen slås av).
Jag hade bytt kamaxelgivaren eller lånat o testat med någon annan.


9 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#7
Tack för ditt svar jonas! Det var en firma som bytte min koppling & jag har varit hos dom & dem har kikat på de & hittar inget fel.. Jag ska försöka få tag i en kamaxelgivare Beg & testa med o kika om det blir bra. Dom kostar 1400 nya så inte så kul om det inte är den..


385 Inlägg
27 juli 2011
#8
Christian S skrev:
volvo142-73 skrev:
Kolla om kablarna mellan styrenhet och givare är hela. Ohma alltså. Kontrollera ifall kransen är hel så du inte råkat böja kransen till impulsgivaren.

Mvh

rätt svårt att böja den då den sitter på svänghjulet wink

Nej inte när växellådan vart nere och jag förmodar att packboxen bakom svänghjulet byttes i samma och därav kan risken finnas.

21 Inlägg
3 februari 2015
#9
Nån som fick reda på svaret??? Min bil är exakt samma efter kopplings byte och packningar bakom svänghjulet mm

1 Inlägg
16 juli 2021
#10
Jag läste någonstans, kommer inte ihåg var, att svänghjulet satt ett kvarts varv fel. När bilägaren justerat svänghjulet, gick bilen som den skulle.

Mest troligt är att man kommit åt svänghjulet vid kopplingsbytet.

3 200 Inlägg
16 juli 2021
#11
Det finns en sak till att kola i dessa fallen.
Nämligen att det fortfarande är god elektrisk kontakt mellan motorblock och växellåda. Eftersom båda är alu kam oxid göra att så inte är fallet, och då kan strömmar störa den svaga ac-impulsen som vevaxelsensorn ger.

Om svänghjulet sitter 1/4 dels varv fel borde den inte starta och/eller sätta felkod på osync mellan kam och vevaxelgivare. Tycker jag, iaf.

1 701 Inlägg
17 juli 2021
#12
Hmm, går det sätta svänghjulet fel?  Har för mig att det bara passar på ett sätt. Kan vara senil men allt talar för vevaxellägesgivare eller dess kablage.

mvh/husse


Sök