3234
Sök

Magnetkoppling till AC, strömmen kommer och går till magnetkoppling till ac pumpen. Ford Kuga 2009

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 juli 2021
#21
Det var ju synd.
Tryckvakten då? Systemtryck vid drift för lågt? Eller är detta kollat med?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

18 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#22
vet inte hur tryckvakt fungerar. Detta har jag gjort: byglat tryckvakt mot kompressor, inget händer. byglat tryckvakt mot fläkt, Inget händer. Ström finns i tryckvakt

3 194 Inlägg
18 juli 2021
#23
Så systemet bryter egentligen inte, utan kylan liksom "pulserar" med kompressorn?

Och kylmedieVIKTEN är kontrollerad, alltså?  (Tryck i vila säger nästan inget om mängden)
Man måste pumpa ur och väga mediat. Annars vet man inte mängden.
Kan ju vara nog för tillslag, men för lite för drift.  Det är sannolikaste felet, men ska ju vara kontrollerat av specialister.

Skulle ju också kunna vara evaporatortemperaturgivaren som ballat ur, och bryter för tidigt.
Med tvångskörd magnetkoppling kan inte systemet bryta pumpen längre.

Kan ju också vara expansionsventilen som är för öppen eller för tät, så det bryter för hög eller lågtryck.
Samma där att det inte kan bryta pumpen längre med tvångskörning.
.
Eftersom det är en "manuell ac" och inte klimatanläggning så borde inga kupetemperaturgivare vara inblandade alls.  Det utesluter ganska många potensiella felkällor i alla fall.
Senast redigerat av Mossan1 (18 juli 2021)

18 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#24
Acfirma har kontrollerat detta med ac. Dock ej felsökt. När jag tvångskör samtliga händer inget.  Ac lever sitt eget liv vilket betyder att ac pump startar o går men inte tillräckligt länge för att kyla tillräckligt bra. Det sjuka är att ibland så går den perfekt och kyler länge i kupén. Stänger jag  av motor o väntar lite innan jag startar, så gissa vad som händer. Just det den fungerar inte då. Reläer och kontakter är fixade nu utan resultat.

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 juli 2021
#25
Löjlig idé kanske men det är inte så att AC-knappen glappar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

18 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#26
Hybrid_ skrev:
Löjlig idé kanske men det är inte så att AC-knappen glappar?

alla kopplingar på motorrum är genomgångna nu inkl reläer och kabelhärva in till säkringsboxen


Sök