2365
Sök

Problem skakande ratt volvo 740 -92

35 Inlägg
31 oktober 2021
Trådstartare
Hej, vet inte riktigt hur jag ska beskriva dehär problemet me det är iallafall som att de skulle vara grov obalans i framhjulen det skakar nå jävligt i ratten och det blir värre och värre ju fortare man kör. Vissa dagar är det ok och går att åka 100 och uppåt men vissa dagar kan man inte köra fortare än 80 och när det är så så lixom girar hela bilen åt vänster i takt med vibrationerna Förlåt för dålig beskrivning men vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Det är balanserade och ok däck och fälg fram så de är inte problemet har ryckt lite i styrleder osv och allt verkar sitta som det ska. Har inte gjort några ingående undersökningar men det känns typp som att något sitter löst efftersom att det kommer ock går.

Alla förslag är välkomna är tacksam för svar.

Mvh mvh

4 261 Inlägg
31 oktober 2021
Hej!

Skulle börja kolla ifall alla hjul är runda o fina dvs ej några skador, original hjul? centrum ringar i hjulen? smuts på fälgarna? Bromsar och skivor runtom fräscha? bromsok alla i bra skick? dvs inget anliggning av bromsar, inga bromsar som ligger på. Hjul inställning när gjordes det sist? minns att min 940 är också lite kinkig med framvagnen och kan skaka lite grann men har lyckats få den till minst 95% perfekt^^ dom är lite känsliga men man kan få dom att gå väldigt tight iaf, hoppas det hjälper dig börja med det.

6 133 Inlägg
31 oktober 2021
Säkert bromsarna som ligger på, känn om skivan är varmare på vänster sida efter att du skakat fram en mil eller så

1 141 Inlägg
31 oktober 2021
Min 740 betedde sig typ så när jag hade en jävligt glapp styrled, eller om det möjligen var Spindelleden... Det gick knappt att hålla i rattjävlen när man hade den i ett visst läge i högre fart.

35 Inlägg
31 oktober 2021
Trådstartare
Tack för alla svar hjulen är okej och bromsarna är okej de har ja kollat, men vi pratar inte om några småvibrationen nu utan de är något jävulsk de går knappt att hålla i ratten, åker i bilen nu åkte ca 3 min i 80 för att den betede sig så men nu helt plötsligt så försvan de, de försvan inte helt men nu går det någorlunda bekvämta att åka 100 120 med endast små vibrationer innan gick det inte alls men de kan säkert vara en spindeln eller liknande som du sa steff tänkte om det är någon som vart med om något liknande

* Voff voff *
10 708 Inlägg
1 november 2021
Separation i något av framdäcken?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

35 Inlägg
3 november 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:

Hur menas?

* Voff voff *
10 708 Inlägg
4 november 2021
kuren skrev:
Brådhis skrev:

Hur menas?

Separation i stommen på något av framdäcken. Enkelt förklarat så lossnar liksom däckets slitbana inuti däcket från corden och däcket blir då ovalt.

Ta loss hjulet och rulla det på ett slätt golv. Ramlar det omkull eller vinglar betänkligt kan det vara en stomseparation. (OBS! Detta är inget "foolproof" sätt att testa det, men kan ge en fingervisning iaf). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök