Har sedan förra året haft ett oljud i framvagnen, verkar komma från hjulhusen dock oklart om det är från båda sidorna. Det började svagt redan förra sommaren. Då lät det knappt överhuvudtaget, man la endast märke till det om man lyssnade ordentligt. Nu så har det börjat låta så pass mycket att man måste vrida upp stereon rätt mycket för att inte höra eländet.
Gör jag en rätt skarp vänstersväng i ~70 km/h så blir ljudet lite högre, medans om jag svänger åt höger så blir det lite tystare. Det låter även fast jag frikopplar och lägger i neutral. Svårt o beskriva exakt hur det låter, men ungefär ett skorrande RRR ljud som finns från 20 km/h och uppåt.
Jag har kollat efter glapp genom att rycka i hjulen när bilen är upphissad och då har jag inte funnit något glapp alls. Provade även att snurra på båda hjulen och kände på fjädern, på passagerarsidan så kände jag små vibrationer, men inte mycket. Förarsidan var det inga eller obefintligt små vibrationer på fjädern. Sen åkte hjulen av och jag kontrollerade bromsar och drivaxlar, där hittade jag inget fel. Byte sedan hjul från fram till bak men efter en provrunda så blev det ingen skillnad då heller så något fel på fälgar/däck är det inte.
Efter detta så har jag suttit och spekulerat på nätet, då detta är en pendlarbil så vill jag helst inte behöva köra mer med den då det låter ganska allvarligt. Tur att man kör servicebil för tillfället
Jag som är lite av en hobbymekaniker misstänker starkt att det är dåliga hjullager fram, men min far som har varit mekaniker i hela sitt liv tvekar starkt på detta. Han påstår att det kan vara en drivknut eller någonting som ligger mot däck eller broms. Men när jag var under bilen och kollade vid alla 4 drivaxlar hittade jag inget som kan antyda till att det skaver mot någonstans i drivlinan.
Ifall vi utgår från att det är hjullagren så har jag ett till problem, jag har inte tillgång till någon press. Så om jag ska byta dem själv så det behövs kompletta nav. Och de fanns inte många till salu, hittade nåt på autodoc för 1.7k, medans ett vanligt hjullager från SKF hamnar på mindre än hälften så mycket... Då blir det nästan billigare att lämna in bilen till en verkstad så slipper jag svordomar och huvudvärk på köpet.
Själva navets konstruktion är rätt simpel, det sitter en navbult som håller fast hela paketet med drivaxeln, och 4 skruvar på spindelns baksida som håller i hjullagret. Lossar man samtliga så trillar hela navet + lagret ut, med andra ord behöver man inte använda en press till den biten såvitt jag har förstått. Dock är navet och hjullagret pressat, så antingen byter jag allting och slipper pressa, eller så köper jag bara nytt lager, men då behövs som sagt en press.
Så vad tros? Är det hjullager eller något annat? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Gör jag en rätt skarp vänstersväng i ~70 km/h så blir ljudet lite högre, medans om jag svänger åt höger så blir det lite tystare. Det låter även fast jag frikopplar och lägger i neutral. Svårt o beskriva exakt hur det låter, men ungefär ett skorrande RRR ljud som finns från 20 km/h och uppåt.
Jag har kollat efter glapp genom att rycka i hjulen när bilen är upphissad och då har jag inte funnit något glapp alls. Provade även att snurra på båda hjulen och kände på fjädern, på passagerarsidan så kände jag små vibrationer, men inte mycket. Förarsidan var det inga eller obefintligt små vibrationer på fjädern. Sen åkte hjulen av och jag kontrollerade bromsar och drivaxlar, där hittade jag inget fel. Byte sedan hjul från fram till bak men efter en provrunda så blev det ingen skillnad då heller så något fel på fälgar/däck är det inte.
Efter detta så har jag suttit och spekulerat på nätet, då detta är en pendlarbil så vill jag helst inte behöva köra mer med den då det låter ganska allvarligt. Tur att man kör servicebil för tillfället
Jag som är lite av en hobbymekaniker misstänker starkt att det är dåliga hjullager fram, men min far som har varit mekaniker i hela sitt liv tvekar starkt på detta. Han påstår att det kan vara en drivknut eller någonting som ligger mot däck eller broms. Men när jag var under bilen och kollade vid alla 4 drivaxlar hittade jag inget som kan antyda till att det skaver mot någonstans i drivlinan.
Ifall vi utgår från att det är hjullagren så har jag ett till problem, jag har inte tillgång till någon press. Så om jag ska byta dem själv så det behövs kompletta nav. Och de fanns inte många till salu, hittade nåt på autodoc för 1.7k, medans ett vanligt hjullager från SKF hamnar på mindre än hälften så mycket... Då blir det nästan billigare att lämna in bilen till en verkstad så slipper jag svordomar och huvudvärk på köpet.
Själva navets konstruktion är rätt simpel, det sitter en navbult som håller fast hela paketet med drivaxeln, och 4 skruvar på spindelns baksida som håller i hjullagret. Lossar man samtliga så trillar hela navet + lagret ut, med andra ord behöver man inte använda en press till den biten såvitt jag har förstått. Dock är navet och hjullagret pressat, så antingen byter jag allting och slipper pressa, eller så köper jag bara nytt lager, men då behövs som sagt en press.
Så vad tros? Är det hjullager eller något annat? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Senast redigerat av isozz (4 maj 2020)
0
0
0
0