Objektivt sett finns det inte mycket bra med en 745a, eller 945a för den delen. Lättskruvade? Jag har iaf svurit mer över min 945a än min V70. Utrymme? Mja, man får väl i lite mer i bagaget på 7/945 än t ex 855/V70, men det är marginellt.
Utseende är väl smaksak, så det är ju upp till var och en.
En 7/900-serie är så otroligt omoderna på alla sätt och vis.. Högljudda, dålig komfort, tråkiga (orginal)motorer, rejält törstiga i förhållande till effekt. Dessutom blir det svårare och svårare att hitta delar till dom, mer än slitage-saker.
Om du kan gå ifrån tänket om bakhjulsdrift tycker jag istället du ska kika på en 855 eller första gen. V70. Dom ligger oftast lägre i inköpspris, finns med betyyyyydligt roligare motorer, är säkrare på alla sätt och vis(om än fortfarande tveksamma med dagens mått mätt, men dina päron lär bli mer nöjda än med en gammal 745a) och känns åtminstonde 30 år modernare än en 945a, samtidigt som dom fortfarande är löjligt lättmekade och billiga att laga, med undantag för kopplingen som är ett halvt h-e.
Missförstå mig rätt, 900-serien ligger varmt om hjärtat hos mig, jag hade själv en 945a som första bil
Och har dessutom för närvarande 2 900-serier utöver min V70(varav ena är en pallbocksracer, men ändå...
). Men just därför kan jag säga att V70'in som fordon är en bättre bil på alla sätt och vis, trots att den t om är ett år äldre än min nuvarande 945a.
För att besvara din fråga dock........ Att eftermontera airbag i en ikke-airbag bil är ingen lätt sak, och kan rent av vara farligt(det är kraftigt sprängmedel vi talar om här...). Det är ju inte bara att byta ratten om du tror det, du behöver styrdon, sensorer, kablage osv osv. Du måste även byta vindruta till en som är limmad.
Föreslår istället att du kikar på en sen(95+) 945a, dom har både airbag, ABS och SIPS.... Och turbo...