3297
Sök

Problem med eftermonterad DRL blinkers V70 2011

2 Inlägg
23 maj 2022
Trådstartare
#1
Tja!

Har köpt DRL LED slinga som man sätter över strålkastaren och kopplar till tex positionsljuset. När man använder färdriktningsgivaren så ändras ljusslingan från att bara lysa (vitt) till att blinka (orange) med ett flytande ljus utåt. Tänkte som en frän uppdatering till min volvo v70 2011.

I manualen står det att man ska koppla:

RÖD kabel till ACCC
SVART kabel till Ground
GUL kabel till Car turn signal

Jag har suttit en knapp i hytten så jag kan stänga av och på lamporna när jag vill.

Nu till mitt problem, jag har fått allt till att fungera, nästan... Jag började med att kolla vilken av kablarna som är till blikners på kontaktstycket till armaturen. När både, färdriktningsgivaren och varningsblikners är på så får jag ström på pol nr 2 (Pulserande). Kopplade tillbaka allt och stoppade på en tjuv på kabeln som är till pol 2.
När jag startar varningsblinkers så blinkar slingan orange 3 till 4 gånger som den ska, sen slutar den av sig själv och lyser konstant med det vita skenet, som den ska när jag inte använder någon form av blinkers. När jag startar bilen och använder färdriktningsgivaren, så lyser den vitt sken, samtidigt som den orangea blinkar svagt och inte i en flytande rörelse utåt som den ska göra.

Nu till min fråga, kan jag tänkas behöva ett motstånd? Eller är det någon här som är duktig på v70 som kan eller vet om man behöver ha ström från mer än en kabel utav alla som sitter i kontaktstycket för att färdriktningsgivaren ska ge rätt ström? När bilen är avstängd är det nämligen två av polerna i kontaktstycket som det är ström på konstant, vad är dom till? Sen funderar jag även på om det kan vara så att jag behöver koppla in båda sidorna för att det ska vara likström på båda sidorna? Har bara kopplat och testat en sidan än så länge. Och pga av detta har jag också fått ett larm om "Glödlamps fel positionsljus". Vet att det larmet uppstår om det är ett balansfel, tex om det drar för lite ström eller för mycket...

Slingan är köpt på wish: https://dl.wish.com/nQcnU

Har testat slingan innan på ett batteri och det funkar fint precis som det ska göra.

Tacksam för svar // nybörjare på bilel...


3 247 Inlägg
23 maj 2022
#2
Glödlampskontrollen lägger en svag spänning över blinkerslamporna och förväntar sig visst motstånd.
Ändras motståndet tänds varningen i tron att en lampa är trasig.
Samma spänning kan nog ge fenomen på LEDljus också, gissar jag.

En av anledningarma till att Volvo (exakta årgångar =?) har problem med LEDlampor i släpvagnar.
Blinkers blir ofta att lysa då.

2 Inlägg
24 maj 2022
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Glödlampskontrollen lägger en svag spänning över blinkerslamporna och förväntar sig visst motstånd.
Ändras motståndet tänds varningen i tron att en lampa är trasig.
Samma spänning kan nog ge fenomen på LEDljus också, gissar jag.

En av anledningarma till att Volvo (exakta årgångar =?) har problem med LEDlampor i släpvagnar.
Blinkers blir ofta att lysa då.

Så eventuellt kanske det funkar med ett typ av motstånd för att "lura" glödlampskontrollen?! Annars tänker jag att jag kanske skulle kunna tjuva ström till blinkersen från backspeglarna om det inte blir samma där, eller går dom på samma så glödlampskontrollen spökar då med tro..



Sök