Kamrem vettetusan om någon N20 har. Kamkedja vill jag minnas att alla har och den ska i allmänhet inte behöva bytas. Däremot hade tidiga årsmodeller (2012-2015) problem med just denna då BMW snålade in på material med sträckta kedjor till följd.
Utöver det så är oljeläckage mer eller mindre standard. Ventilkåpspackning och oljefilterhus-packning börjar läcka. Det är lätt att se vid inspektion under huven så titta där. N20 har haft problem med luftmassemätare vilket gör att förbrukningen går upp. Svårt att bedöma när du bara provkör bilen.
Av någon anledning käkar den tändstift och tändspolar till frukost så den servicen bör göras var tredje år ungefär.
Vet att F20 (1-serien 2012-2016) har problem med rost på bakluckan men vet ej hur utbrett problemet är, vissa har fått det åtgärdat under garantitiden.
Det som är absolut viktigast är att bilen är välservad varje år eller var 1500e mil. N20 är allt annat än ”skottsäkra” men kan ändå rulla ganska många mil om de tas omhand.
Letar du efter problemfritt bilägande så är det inget klockrent val, det är ingen BMW. Vad väger tyngst, en problemfri bil eller en snygg, snabb, trevlig liten lyxraket som sannolikt kommer gå sönder oftare och där varje reparation är dyrare? Premiummärken är inte bara dyrare att köpa, de är dyrare att ha rullandes också.
Senast redigerat av Jokabsson (5 juni 2022)