3151
Sök

KÖPRÅD BMW n20

15 Inlägg
5 juni 2022
Trådstartare
#1
Tjena
funderar över att skaffa en 125i eller en 328i med n20 motorn. Har kollat runt på internet och försökt ta reda på motorerna lite och verkar som ett hyfsat vanlig problem ska vara att kamremmen blir dålig. Och efter läst om lite kamrems historier får jag känslan av att det är lite 50/50 vilka som får det och när det sker. Har hittat en 125i med 14800mil och den har full service och allt det där men den har ingen kamrem bytt, länk till den: https://www.blocket.se/annons/ostergotl … /100918506   den har bra och fin historik med få ägare och alla godkända besiktningar.  Är det något att ha eller borde jag undvika den då den inte har kamremmen bytt?

Kommer från en e92 med n53 motorn och hade problem med spridarna efter 3 månader och sen en nox sensor på det så jag vill helst ha en drift säkrare bil än den och ändå ha lite tryck när man gasar. Vill inte ha några liknande reparations summor som kommer lite då och då och undrar då om en n20 blir en bra ersättare för min gamla?

Syn punkter och upplevelser om n20 uppskattas. Eller om man borde kolla på någon annan istället? (b48a blir för dyrt för plånboken)
Senast redigerat av Susig (5 juni 2022)

1 192 Inlägg
5 juni 2022
#2
Kamrem vettetusan om någon N20 har. Kamkedja vill jag minnas att alla har och den ska i allmänhet inte behöva bytas. Däremot hade tidiga årsmodeller (2012-2015) problem med just denna då BMW snålade in på material med sträckta kedjor till följd.

Utöver det så är oljeläckage mer eller mindre standard. Ventilkåpspackning och oljefilterhus-packning börjar läcka. Det är lätt att se vid inspektion under huven så titta där. N20 har haft problem med luftmassemätare vilket gör att förbrukningen går upp. Svårt att bedöma när du bara provkör bilen.

Av någon anledning käkar den tändstift och tändspolar till frukost så den servicen bör göras var tredje år ungefär.

Vet att F20 (1-serien 2012-2016) har problem med rost på bakluckan men vet ej hur utbrett problemet är, vissa har fått det åtgärdat under garantitiden.

Det som är absolut viktigast är att bilen är välservad varje år eller var 1500e mil. N20 är allt annat än ”skottsäkra” men kan ändå rulla ganska många mil om de tas omhand.

Letar du efter problemfritt bilägande så är det inget klockrent val, det är ingen BMW. Vad väger tyngst, en problemfri bil eller en snygg, snabb, trevlig liten lyxraket som sannolikt kommer gå sönder oftare och där varje reparation är dyrare? Premiummärken är inte bara dyrare att köpa, de är dyrare att ha rullandes också.
Senast redigerat av Jokabsson (5 juni 2022)


15 Inlägg
5 juni 2022
Trådstartare
#3
menade kamkedja... Oj visste inte att det var så vanligt med oljeläckage. Det här gör ju att man blir lite osäker, för kommer antagligen köpa en med minst 12000mil och max 15000mil. skulle du säga att jag borde skippa n20 då? och köpa en m135i eller en annan med n55 om den är bättre? vill ju ha en mer pålitlig bil än min n53a... @jokabsson

1 192 Inlägg
5 juni 2022
#4
N55 är en relativt driftsäker motor (i BMW-mått). Samma där gällande oljeläckage dock, oljefilterhuset samt ventilkåpspackning. Det är inga svindyra reparationer så det är inte det jag hade oroat mig mest över! Kan du göra jobbet själv så kostar det bara några blygsamma hundralappar men det tar några timmar.

Föregångaren N52 samt efterträdaren N20 skulle jag (utan att vara någon form av expert) säga är smartare val än N53. Har inte läst om någon carbon buildup i N20 vilket var ett problem i N53 men jag vet inte om/hur BMW löste det.

Vattenpumpen har tendens att ge upp i N55 så ta reda på när den är bytt eller byt den själv i förebyggande syfte. Sen har vi bränslepumpen som var ett problem i N53 som tog sig över till N55. Det gäller mestadels äldre modeller N55.

Såhär ser jag det:
N20 är en trevlig Svensson-motor som ger lite extra kräm utöver din genomsnittliga Volvo men egentligen inget utöver det vanliga. N55 är en högpresterande 6-cylindrig motor. I slutändan är det väl hugget som stucket gällande reparationskostnaderna mellan de båda men du får mycket mer smiles/gallon med N55 vilket gör att den kan vara värd merkostnaden på ett annat sätt. 135i är dyrare att köpa dock!

En parentes gällande värdet på bilarna, 125i och 135i är båda ovanliga bilar och med manuell låda tror jag de kommer stå sig betydligt bättre i värde än 328i.

Det ser ut som att du har hittat en fin 125i och den är absolut värd att ta en titt på om du är intresserad. Var noggrann bara!


Har du funderat något på en 330i med N52? Årsmodeller fram till och med 2007. De står sig bra i värde, drar lite mer soppa men i gengäld får du bättre driftsäkerhet!
Senast redigerat av Jokabsson (5 juni 2022)


15 Inlägg
5 juni 2022
Trådstartare
#5
njaa vet att dom har bra motorer o allt det där men känner att jag vill ha en nyare bil. Hade du själv avstått en n20 med 15k mil utan bytt kamkedja?

Om du hade bestämt själv hur hade du gjort? vad hade du köpt för runt omkring 155 som skulle typ motsvara min gammla n53 fast nyare? för du verkar kunna en hel del smile

1 192 Inlägg
5 juni 2022
#6
Susig skrev:
njaa vet att dom har bra motorer o allt det där men känner att jag vill ha en nyare bil. Hade du själv avstått en n20 med 15k mil utan bytt kamkedja?

Om du hade bestämt själv hur hade du gjort? vad hade du köpt för runt omkring 155 som skulle typ motsvara min gammla n53 fast nyare? för du verkar kunna en hel del smile

Du pratar med någon som bytt från BMW till Mazda, inte fasen hade jag köpt en BMW/Audi/Mercedes i alla fall wink

MEN jag förstår fullt ut dragningen till BMW så vi utgår därifrån.

Kamkedjan måste kanske aldrig bytas. Däremot bör den kontrolleras om det inte är gjort och det gör man bäst hos en BMW-specialist. Då ska det även kontrolleras kamkedjesträckare och skenor. Det är historiskt sträckaren som varit Akilleshäl i BMWs motorer och inte själva kedjan. Vissa modeller återkallades pga denna problematiken och många fick sina sträckare bytt i förtid. Det kan kollas upp med auktoriserad BMW-verkstad ifall modellen omfattades av kampanjen.

Hade jag varit i dina skor så hade jag åkt och tittat på 125an. 218hk och 0,66l/mil. Dessutom M-sport, Harman kardon och rätt färg; estorilblå. Riktig dröm när skiten funkar. M135i hittar du inte till det priset.


Det har väl framgått vid detta laget att jag personligen hade letat bland andra märken. Lexus IS300h har varit drömbil i flera år. 220hk mildhybrid, driftsäker och andrahandsvärde som står sig extremt bra. Värdet har stått i princip stilla de senaste 3 åren så jag kommer väl aldrig ha råd! 🥲
Nån nyare Mazda 6 med 2.5l motor ger ca 200hk, det hade jag också köpt före valfri BMW.

Med det sagt är inte BMW bara skit men man gör bäst i att vara beredd på vad man köper oavsett vad det är.


1 146 Inlägg
5 juni 2022
#7
Kamkedja på n20 fallerar på alla modeller, satsa på en b48!

15 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
#8
@jokabsson tack för så bra och utvecklat svar uppskattas verkligen smile kanske ska ta och se vad lexus har och erbjuda is300 såg ju ganska bra ut dom med big_smile Men dom verkar också vara ganska dyra ändå

7 433 Inlägg
6 juni 2022
#9
Åhörde en diskussion mellan ett par ägare till BMW ur 120-serien.
Enligt dem var de bästa motorerna Citroenmotorerna.
Vilka modeller av BMW som har Citroenmotorer vet jag inte.

1 192 Inlägg
6 juni 2022
#10
torsen skrev:
Åhörde en diskussion mellan ett par ägare till BMW ur 120-serien.
Enligt dem var de bästa motorerna Citroenmotorerna.
Vilka modeller av BMW som har Citroenmotorer vet jag inte.

N13 är i grunden en motor som utvecklades tillsammans med PSA. 120i hade den i något år medan de mindre modellerna hade den mellan 2011-2015 ungefär. Den användes i mängder av bilar i olika utföranden och är nog helt okej.

Tror inte den kommer på tal för TS dock som är ute efter något lite starkare smile


15 Inlägg
8 juni 2022
Trådstartare
#11
har faktiskt funderat över en n13 fast då blir det att man vill steg 1 optimera den och känns lite risky för då lär det väl bli att man måste byta ut koppling o lite andra grejer för den får ju ungefär 210hp med en steg1...

15 Inlägg
11 juni 2022
Trådstartare
#12
tror jag bestämt mig för att spara upp till en m135i och ha den som "daily" även i vintern och bor i dalarna. Är det något jag borde veta innan?

6 056 Inlägg
11 juni 2022
#13
Susig skrev:
tror jag bestämt mig för att spara upp till en m135i och ha den som "daily" även i vintern och bor i dalarna. Är det något jag borde veta innan?

Det viktigaste du behöver veta för att ha en sån som vinterbil är att du stänger av antisladden genom att hålla inne körprogramsknappen typ fem sekunder. Sedan kan du köra precis hur brett du vill.

15 Inlägg
12 juni 2022
Trådstartare
#14
Hahahahah bra tips 👍👍


Sök