VW Golf 1.6 TDI 4MOTION MK7 missljud vid inbromsning.

LIVINL0UD
20 juli 2022 · 1 582 Inlägg

Sedan jag bytte till GTECHs slitsade bromsskivor runt om bilen samt belägg i maj har det uppstått missljud vid inbromsning.

Bromsskivorna har jag kört in försiktigt utan några hårda inbromsningar.

Ljudet uppstår dock inte varje gång jag använder bilen utan endast ibland. Ljudet försvinner dock efter jag kört och bromsat med bilen ett tag.

Har kommit fram till att missljudet dyker upp efter att jag kört lite hårdare med bilen än vad jag vanligtvis brukar göra.
Var ute för en liten stund sen och körde ganska hårt och sedan lät jag bilen stå ca 2 timmar och när jag sedan skulle åka så lät det som fan när jag bromsa/tryckte ner bromspedalen.

Någon som har gissning på var missljudet kommer ifrån eller vad det bror på?

Har laddat upp lite korta videoklipp via iCloud som jag spelade in nu under kvällen.
https://share.icloud.com/photos/097hTR1 … 9fphewJnMA

Tack på förhand!

valle22 Smidd i rostigt stål
21 juli 2022 · 933 Inlägg

Fabrikat på bromsklossar?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
LIVINL0UD
21 juli 2022 · 1 582 Inlägg

valle22 skrev:
Fabrikat på bromsklossar?

Enligt informationen på GETECHs hemsida ska bromsbeläggen vara från tillverkaren AP vilket jag inte känner till sedan tidigare smile?

LIVINL0UD
25 juli 2022 · 1 582 Inlägg

Här kommer det fler videoklipp på missljudet.

https://share.icloud.com/photos/067ppZy … BM3-Vk99Cg

Har kontaktat GETECH då jag misstänker att det beror på skivorna eller beläggen bak av någon anledning då ljudet kommer bak och endast när jag bromsar.
Ljudet fanns inte tidigare när jag hade de gamla bromsskivorna och beläggen.

Imorse uppstod ljudet trots att jag inte hade kört något hårdare med bilen dagen innan.

Brådhis * Voff voff *
25 juli 2022 · 10 326 Inlägg

Det är ju helt normalt att det låter när man bromsar med slitsade skivor...

Svårt att säga om det på filmerna (som jag nu plötsligt kunde se) låter mer än "normalt".

Men är det slitsade skivor du satt dit?

Senast redigerat av Brådhis (25 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
LIVINL0UD
25 juli 2022 · 1 582 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är ju helt normalt att det låter när man bromsar med slitsade skivor...

Svårt att säga om det på filmerna (som jag nu plötsligt kunde se) låter mer än "normalt".

Men är det slitsade skivor du satt dit?

Det stämmer att det är slitsade skivor runt om smile. Kan dock inte hålla med dig om att det är ”normalt”.

Jag har aldrig tidigare varit med om att det låter så och då har jag kört med slitsade bromsskivor på några andra bilar utan några missljud alls.

Brådhis * Voff voff *
26 juli 2022 · 10 326 Inlägg

LIVINL0UD skrev:

Brådhis skrev:
Det är ju helt normalt att det låter när man bromsar med slitsade skivor...

Svårt att säga om det på filmerna (som jag nu plötsligt kunde se) låter mer än "normalt".

Men är det slitsade skivor du satt dit?

Det stämmer att det är slitsade skivor runt om smile. Kan dock inte hålla med dig om att det är ”normalt”.

Jag har aldrig tidigare varit med om att det låter så och då har jag kört med slitsade bromsskivor på några andra bilar utan några missljud alls.

Okej... Du får förstås tycka vad du vill, men jag har haft slitsade skivor på säkert 10+ bilar och slitsarna ger ifrån sig ljud vid inbromsning. Tror att dom flesta håller med om det som kört med slitsade skivor...

Men som jag skrev, det är svårt att avgöra på filmen om ljudet får är normalt eller om det låter mer än normalt. smile Det kan ju förstås vara så att någonting blivit fel vid tillverkningen så att slitsarna ger mer ljud än normalt.

Senast redigerat av Brådhis (26 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang