Nu har jag hittat kanistern, som på denna modell ska ha luftningsventilen ("evap vent valve") inbyggd, och gjort lite felsökning med en cykelpump men är inte helt säker på vilka slutsatser jag ska dra.
Efter felsökningen kan jag konstatera:
1) Jag kan blåsa igenom slangen som går från luftningsventilen så den är INTE blockerad.
2) När jag pumpade in luft i slangen som går från kanistern till vacuumventilen ("evap purge valve solenoid", den på bilden i ursprungsinlägget) så kom det ut lite aktivt kol i andra änden och jag tror att slangen är fri från sånt nu. Själva vacuumventilen har jag tidigare konstaterat att den måste bytas eftersom den hade aktivt kol i sig och verkar ha fastnat i öppet läge. (Kol i den här slangen är ett symptom på felet med bilen, det är inte felet i sig.)
3) När jag pumpar in luft där bensinångorna ska komma in och håller för utgången som går till vacuum-ventilen ("evap purge valve solenoid") så kommer det luft ur den andra utgången, som ju ska höra till luftningsventilen. Den är alltså INTE blockerad som jag trodde utan det är som det ska. Vet inte om luftflödet är lika stort som det ska men jag upplevde det inte som något problem.
4) När jag pumpar in luft där bensinångorna ska komma in och håller för utgången från luftningsventilen så kommer det luft ur utgången som går till vacuumventilen ("evap purge valve solenoid"). Det är som det ska men det kommer även partiklar av aktivt kol om jag pumpar hårt. Det bekräftar att den svarta "sanden" i ledningen är aktivt kol.
Vilka slutsatser ska jag dra? Kanistern tänkte jag byta men det kanske inte är där problemet sitter? Vad kan orsaka för högt lufttryck i ledningarna så att kolet pressas fram till vacuumventilen?
Kuriosa:
Skiss över delarna i denna del av bränslesystemet på 7zap:
https://opel.7zap.com/en/car/t92/g/0/15-1/Kanistern på Astra F sitter bakom hjulhuset på höger framhjul och en kommer åt den genom att lossa på plastkåpan som klär insidan på hjulhuset. Det handlar om att ta loss flera skruvar och ett clip och ett par plastnitar, sen kan en lossa på en mutter som håller kanistern på plats.