Vinterdäck fram skrapar i. Fel däck eller annat fel?

KatarinaBlom
21 november 2022 · 14 Inlägg

torsen skrev:
Av din beskrivning på problemet att döma, så har bilhandlarn lämnat med fälgar med för stort inpressningsdjup/ET.
Leder till att fälgen kommer för långt in och tar i bromsoket eller styrstaget - det första troligast.
Fel av bilhandlarn att lämna med vinterhjul som inte passar.
Vinterhjulen ingick väl i totalpriset för bilen med vinterhjul?
SKA bilhandlarn åtgärda utan kostnad för dig - ovillkorligen!
Om det är en MENA-handlare får du lösa det själv, t ex genom "spacers" 3 eller 5 mm från t ex Biltema. 
Gå in på Biltema.se så ser du vad spacers är.
Kostar under hundralappen paret.
Nog enklaste och billigaste sättet att lösa problemet.

Tack så mycket!

Jag har hört av mig till bilhandlaren så får vi se.. Jag utgår ifrån att det skett ett misstag som kan rättas till bara. Vinterhjulen ingick, ja. Det var också ett villkor från min sida, att det skulle följa med.

Låter iallafall som det skulle kunna funka att sätta på spacers för att kunna ta mig till bilhandlaren och få nya fälgar om det blir aktuellt.

KatarinaBlom
21 november 2022 · 14 Inlägg

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Åk då till en gummiverkstad och be dom kolla, dom borde se vad det är för problem och kan ge dig råd & dåd. Euromaster tex eller någon annan i din närhet

Jag skulle säga, åk ingenstans innan man vet vad eller var det tar i. Kan bli både dyrt och farligt om man kör med det.

Kan det vara något annat fel om problemet inte finns när man sätter på sommardäcken?

Brådhis * Voff voff *
21 november 2022 · 10 307 Inlägg

KatarinaBlom skrev:

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Åk då till en gummiverkstad och be dom kolla, dom borde se vad det är för problem och kan ge dig råd & dåd. Euromaster tex eller någon annan i din närhet

Jag skulle säga, åk ingenstans innan man vet vad eller var det tar i. Kan bli både dyrt och farligt om man kör med det.

Kan det vara något annat fel om problemet inte finns när man sätter på sommardäcken?

Nej, detta beror uteslutande på vinterhjulens fälgar skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KatarinaBlom
21 november 2022 · 14 Inlägg

Brådhis skrev:

KatarinaBlom skrev:

Brådhis skrev:

Jag skulle säga, åk ingenstans innan man vet vad eller var det tar i. Kan bli både dyrt och farligt om man kör med det.

Kan det vara något annat fel om problemet inte finns när man sätter på sommardäcken?

Nej, detta beror uteslutande på vinterhjulens fälgar skulle jag säga.

Tack!

krambriw
21 november 2022 · 435 Inlägg

Såklart, med åk menade jag "åk". Dvs ta dig till gummiverkstad med däcken och bil på nått sätt. Knepigt just nu med sommardäck kanske så bara att avvakta tövädret

Mossan1
21 november 2022 · 2 895 Inlägg

OM, man nu ska montera spacers (vilket jag inte rekomenderar) så MÅSTE hjulskruvarna vara tillräckligt långa. Oavsett om det är mutter eller skruvar orginal.  Dom är ofta inte längre än dom behöver vara UTAN spacers.
Dom dyrare varianterna av spacers skruvas fast på navet och sen hjulen i dom, men nu börjar vi snacka priser jämförbara med att ha rätt fälgar...

Så ha rätt fälgar istället för spacers!
Även den billiga mellanläggstypen är inte att rekomendera tycker jag.
Spacers oavsett typ är för Atraktorer eller stylingbyggen som a-allra minst ska dom där breda hjulen som egentligen inte får plats.....
Inte seriösa vardagsbilar.

Senast redigerat av Mossan1 (21 november 2022)

KatarinaBlom
21 november 2022 · 14 Inlägg

Mossan1 skrev:
OM, man nu ska montera spacers (vilket jag inte rekomenderar) så MÅSTE hjulskruvarna vara tillräckligt långa. Oavsett om det är mutter eller skruvar orginal.  Dom är ofta inte längre än dom behöver vara UTAN spacers.
Dom dyrare varianterna av spacers skruvas fast på navet och sen hjulen i dom, men nu börjar vi snacka priser jämförbara med att ha rätt fälgar...

Så ha rätt fälgar istället för spacers!
Även den billiga mellanläggstypen är inte att rekomendera tycker jag.
Spacers oavsett typ är för Atraktorer eller stylingbyggen som a-allra minst ska dom där breda hjulen som egentligen inte får plats.....
Inte seriösa vardagsbilar.

Ok, bra att veta, tack! Har pratat med bilhandlaren nu som var väldigt villig att lösa det, vad det än är för fel. Men verkar ju vara så som flera skrivit att fälgarna är fel storlek för bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang