Köra på ett totalt nednött bromsbelägg som skrapar?

trasigbil
6 mars 2023 · 115 Inlägg

Inte långsiktigt förstås men tills nya delar kommer om en vecka.

Är det farligt, förutom nedsatt bromsverkan, är min fråga. Jag vill inte att skivan låser sig mitt på landsvägen.

Skivan är missnöjd den med. Började låta illa idag, men hade behövt bilen för 15 mil mer körning (sakta förstås). På andra sidan skivan är belägget bra, kanske 7mm kvar.

Köper förstås nya belägg och skivor .

Jag har ingen aning om hur jag ska tänka, så jag frågar er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-49e2b707b3ef13741f57b5026e127ae0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-d48fdc1a683761be8197ca640f6288ca.jpg

Svenska_bil
6 mars 2023 · 218 Inlägg

Är väl bara att köra men skivan kommer att bli skrot.
Har du ca 7mm kvar på andra belägget har du också kraftigt kärvande bromsar vilket måste fixas när du byter belägg och skivor.

trasigbil
6 mars 2023 · 115 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Är väl bara att köra men skivan kommer att bli skrot.
Har du ca 7mm kvar på andra belägget har du också kraftigt kärvande bromsar vilket måste fixas när du byter belägg och skivor.

Varför har man kärvande bromsar? Måste oken bytas?

mb_pucken
6 mars 2023 · 5 089 Inlägg

När var ung så körde jag några dagar med skrapande bromsar på en bil. Snacka om förvåning när jag en dag höll på att köra in i den lokala pizzerian när pedalen gick i golvet.
Bromsbelägget smet ut mellan okhållaren och skivan vilket i sin tur resulterade i att kolven hoppade ur oket.

Kör minimalt om ens något med bilen då bromsar är viktiga och bra att ha både för din egen skull och för andras..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Svenska_bil
6 mars 2023 · 218 Inlägg

Är det inte själva beläggen som fastnat i hållaren så är det oket/oken som kärvar och då kolvarna.
Gör att smörja upp om man vill men annars får man byta ut dom.

zzr94092
6 mars 2023 · 4 411 Inlägg

Jag har åxxå "tappat" en bromskloss,Golf-88

uhlin
7 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Är det inte själva beläggen som fastnat i hållaren så är det oket/oken som kärvar och då kolvarna.
Gör att smörja upp om man vill men annars får man byta ut dom.

Visst går det att smörja upp oket om man vill det... Men det är konstgjord andning. Byter alltid bromsok om det börjat kärva, då slipper man smörja upp igen efter 2-3 månader.

Brådhis * Voff voff *
7 mars 2023 · 10 307 Inlägg

Som nämnts här innan i tråden, blir belägget för tunt åker det ut och då försvinner bromsverkan för en stund. Inte bra alls...

Hur långt du kan köra med det innan det sker är omöjligt att svara på. Uppenbart ligger ju bromsen på, så det kan gå fort.

Och av rent underhållsmässiga skäl kan nämnas att du kommer få mängder av flygrost på sidan av bilen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
7 mars 2023 · 7 286 Inlägg

Ett följdproblem av att du kört en längre tid med totalt utslitet bromsbelägg är att kolven i bromsoket befunnit sig längst ut i loppet.
När du med våld pressar tillbaka kolven i bromsoket, för att göra plats för bromsbelägget, finns dels risk att kolven fastnar i "det oanvända loppet" eller att kolvpackningen tar skada av den bildade "vändkanten" i loppet.

Byt bromsok eller sära och putsa loppet.

Jesper328
7 mars 2023 · 2 402 Inlägg

torsen skrev:
Ett följdproblem av att du kört en längre tid med totalt utslitet bromsbelägg är att kolven i bromsoket befunnit sig längst ut i loppet.
När du med våld pressar tillbaka kolven i bromsoket, för att göra plats för bromsbelägget, finns dels risk att kolven fastnar i "det oanvända loppet" eller att kolvpackningen tar skada av den bildade "vändkanten" i loppet.

Byt bromsok eller sära och putsa loppet.

Och detta inträffade mig för sisådär två timmar sedan.
Bilen har stått i tre år med belägg som var helt slut.
Kolven gick hur fint som helst, men plötsligt så kändes det som att den gick över en kant, och två sekunder senare så började det sippra ur bromsvätska. smile

Nåväl, ett nytt ok kostade bara 300kr mer än en repsats.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang