Den enda erfarenheten jag har av att dra tung är en stor husvagn med en Tesla X, men hur står sig konkurrenterna i jämförelse? Behöver en bil som drar 1800 kg eller mer och just nu är ju det utbudet lite begränsat. Ni som testat lite olika, vad rekommenderar ni? Det tar emot lite att köpa fossilbil en gång till, har perfekta möjligheter att ladda hemma och efter att ha kört jobbets elbilar är jag lite hooked.
Transportbilar finns det flera som får dra 1800kg eller mer, men antar att det är personbil du är ute efter?
Vilka el-transportbilar får dra över 1800? Måste helt ha missat dem. I huvudsak är det en personbil men en transportbil kan funka förutsatt att det är bra räckvidd på den, tycker många transportbilar öht som går på el har jäkla klen räckvidd.
såg en Tesla som drog husvagn, kom ca 18 mil en sträcka på ca 60 mil så kräver den ju ca 3 laddstopp hur länge tar sådana laddstopp ??
Allt beror ju på hur långt man ska och hur bråttom man har dit. Har grannar som regelbundet åker med sin Tesla och husvagn till Dalarna från Skåne och även om laddstoppen tar en stund så tycker dom det är värt det eftersom det är långt mycket billigare än en fossilbil motsvarande sträcka.
Transportbilar finns det flera som får dra 1800kg eller mer, men antar att det är personbil du är ute efter?
Vilka el-transportbilar får dra över 1800? Måste helt ha missat dem. I huvudsak är det en personbil men en transportbil kan funka förutsatt att det är bra räckvidd på den, tycker många transportbilar öht som går på el har jäkla klen räckvidd.
Transportbilar finns det flera som får dra 1800kg eller mer, men antar att det är personbil du är ute efter?
Vilka el-transportbilar får dra över 1800? Måste helt ha missat dem. I huvudsak är det en personbil men en transportbil kan funka förutsatt att det är bra räckvidd på den, tycker många transportbilar öht som går på el har jäkla klen räckvidd.
Ford F-150 Lightning får dra 3500kg
Senast jag kollade så klassades den som tung lastbil och jag är inte så sugen på att pröjsa för ett CE-kort bara för att få köra husvagnen med en sån. Sen är den väl försenad pga batteriproblem också?
Vilka el-transportbilar får dra över 1800? Måste helt ha missat dem. I huvudsak är det en personbil men en transportbil kan funka förutsatt att det är bra räckvidd på den, tycker många transportbilar öht som går på el har jäkla klen räckvidd.
Ford F-150 Lightning får dra 3500kg
Senast jag kollade så klassades den som tung lastbil och jag är inte så sugen på att pröjsa för ett CE-kort bara för att få köra husvagnen med en sån. Sen är den väl försenad pga batteriproblem också?
Nej, det finns b-reggade. Möjligtvis med viss begränsad lastvikt.
såg en Tesla som drog husvagn, kom ca 18 mil en sträcka på ca 60 mil så kräver den ju ca 3 laddstopp hur länge tar sådana laddstopp ??
Allt beror ju på hur långt man ska och hur bråttom man har dit. Har grannar som regelbundet åker med sin Tesla och husvagn till Dalarna från Skåne och även om laddstoppen tar en stund så tycker dom det är värt det eftersom det är långt mycket billigare än en fossilbil motsvarande sträcka.
Beror på vilken elbil och vilket batteri, en bil med 100kwh batteri kommer ungefär 30 mil med husvagn, säkert vettigt med stopp efter ca 20 mil så maxar man laddhastigheten. Kör du 30 mil första laddningen sen stannar var 20mil behöver du ladda en knapp kvart med nyare elbil. Eller 20-25 minuter för 60 mil om man så vill, ska man till en campingplats med el så startar man hemresan med fullt batteri igen så man behöver inte ladda extra för returresan.
Vilka el-transportbilar får dra över 1800? Måste helt ha missat dem. I huvudsak är det en personbil men en transportbil kan funka förutsatt att det är bra räckvidd på den, tycker många transportbilar öht som går på el har jäkla klen räckvidd.
Ford F-150 Lightning får dra 3500kg
Senast jag kollade så klassades den som tung lastbil och jag är inte så sugen på att pröjsa för ett CE-kort bara för att få köra husvagnen med en sån. Sen är den väl försenad pga batteriproblem också?
Riktigt. Men de går allt och köpa om så önskas. Men priset...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
såg en Tesla som drog husvagn, kom ca 18 mil en sträcka på ca 60 mil så kräver den ju ca 3 laddstopp hur länge tar sådana laddstopp ??
Allt beror ju på hur långt man ska och hur bråttom man har dit. Har grannar som regelbundet åker med sin Tesla och husvagn till Dalarna från Skåne och även om laddstoppen tar en stund så tycker dom det är värt det eftersom det är långt mycket billigare än en fossilbil motsvarande sträcka.
jag drar med diesel, tankar var 65 mil tar ca 5 min, ps GÅR till mitt jobb så den bilen används MKT sällan, har ej råd att köpa elbil plus aldrig sett en vettig som kan dra 2000kg, och än en gång skulle aldrig ha råd med en sån endå
såg en Tesla som drog husvagn, kom ca 18 mil en sträcka på ca 60 mil så kräver den ju ca 3 laddstopp hur länge tar sådana laddstopp ??
Allt beror ju på hur långt man ska och hur bråttom man har dit. Har grannar som regelbundet åker med sin Tesla och husvagn till Dalarna från Skåne och även om laddstoppen tar en stund så tycker dom det är värt det eftersom det är långt mycket billigare än en fossilbil motsvarande sträcka.
Beror på vilken elbil och vilket batteri, en bil med 100kwh batteri kommer ungefär 30 mil med husvagn, säkert vettigt med stopp efter ca 20 mil så maxar man laddhastigheten. Kör du 30 mil första laddningen sen stannar var 20mil behöver du ladda en knapp kvart med nyare elbil. Eller 20-25 minuter för 60 mil om man så vill, ska man till en campingplats med el så startar man hemresan med fullt batteri igen så man behöver inte ladda extra för returresan.
En sak att tänka på som jag sett i olika EL bilstester är att det oftast inte går att komma fram till laddstationerna med trailer påkopplad.
Sen så sjunker räckvidden ordentligt med husvagn påkopplad.
Men man sparar ju pengar på drivmedel så har man inte brottom och inte har något emot att koppla loss husvagnen varje gång man skall ladda så är det ju klart genomförbart.
Är man rik så kanske man skall vänta tills nya RAM REV börjar säljas nästa år.
Batteri på 229 KWH lär räcka till en ganska lång körsträcka även med husvagn. Den lär väll dock bli C-reg på.
Allt beror ju på hur långt man ska och hur bråttom man har dit. Har grannar som regelbundet åker med sin Tesla och husvagn till Dalarna från Skåne och även om laddstoppen tar en stund så tycker dom det är värt det eftersom det är långt mycket billigare än en fossilbil motsvarande sträcka.
Beror på vilken elbil och vilket batteri, en bil med 100kwh batteri kommer ungefär 30 mil med husvagn, säkert vettigt med stopp efter ca 20 mil så maxar man laddhastigheten. Kör du 30 mil första laddningen sen stannar var 20mil behöver du ladda en knapp kvart med nyare elbil. Eller 20-25 minuter för 60 mil om man så vill, ska man till en campingplats med el så startar man hemresan med fullt batteri igen så man behöver inte ladda extra för returresan.
En sak att tänka på som jag sett i olika EL bilstester är att det oftast inte går att komma fram till laddstationerna med trailer påkopplad.
Sen så sjunker räckvidden ordentligt med husvagn påkopplad.
Men man sparar ju pengar på drivmedel så har man inte brottom och inte har något emot att koppla loss husvagnen varje gång man skall ladda så är det ju klart genomförbart.
Är man rik så kanske man skall vänta tills nya RAM REV börjar säljas nästa år.
Batteri på 229 KWH lär räcka till en ganska lång körsträcka även med husvagn. Den lär väll dock bli C-reg på.
då slipper man bli begränad på några fjuttiga 1800kg så man kan skaffa en riktig husvagn... perfekt att plocka hem en riktig vagn direkt från usa.. sen beöhver man inte ha ett hus eller lägenhet kvar