Få igång belysning m.m i Cabby GLX 1989

Andesa
27 juni 2023 · 11 Inlägg

Nu ikopplat tack vare din hjälp och allt verkar funka förutom att när jag dra på kranarna kommer inget vatten fast att jag fyllt på. Ska felsöka det nu oxå. Kanske är en lätt sak. Pumpen låter men inget kommer. Tystar 10 lyser som du ser inte på högsta. Vad betyder det?

Andesa
27 juni 2023 · 11 Inlägg

Aha, fasen vad man lär sig av folk här. Grym plats. Tack för all hjälp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Andesa skrev:
Nu ikopplat tack vare din hjälp och allt verkar funka förutom att när jag dra på kranarna kommer inget vatten fast att jag fyllt på. Ska felsöka det nu oxå. Kanske är en lätt sak. Pumpen låter men inget kommer. Tystar 10 lyser som du ser inte på högsta. Vad betyder det?

På bilden ser det ut sakerna fungerar. Det finns en 12v elcentral i vagnen. Hur ser den ut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Finns vattenkran på toa med? Öppna bägge fullt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andesa
27 juni 2023 · 11 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246627/246627-dd47aff7d59001bf1ceec27c7cb54ed8.jpg

Mossan1
27 juni 2023 · 2 879 Inlägg

En vattenpump i tanken (dränkbar) brukar få vatten utan problem, men en slangansluten pump KAN få problem att suga fram om den är helt tom.
I jobbiga fall kan man få fylla pumpen för den ska ta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Mossan1 skrev:
En vattenpump i tanken (dränkbar) brukar få vatten utan problem, men en slangansluten pump KAN få problem att suga fram om den är helt tom.
I jobbiga fall kan man få fylla pumpen för den ska ta.

Beror ju helt på vilken typ av pump som finns. Vi har ett liknande system i båten så klart. Samma förutsättningar. Det är en tryckvattenpump av modell membran med backventil och dessutom en liten trycktank i plast. Frågan är vad som finns i TS vagn. I mitt fall så är det bara vattenkranar av samma typ som man har hemma. -öppnas kranen så faller trycket och pumpen börjar gå-

På våren eller efter några veckor utan att brukas öppnas alla kranar och pumpen slås på. Den spottar och fräser en stund. Sen kan man stänga kranarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
27 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Hade en Cabby 1983 med tryckvatten system som "Hybrid" nämner.  Den pumpen fick jag bakfylla från toakranen för att den skulle ta när den var tom.  Fick inte torrköras heller.

Övriga vagnar har haft dränkbar pump i tanken och elkontakter i kranarna. Krångar aldrig med vatten så.

OBS att vattensystemet bör tömmas mycket väl inför vintern.  Annars kan det frysa sönder.

Andesa
28 juni 2023 · 11 Inlägg

Förra vagnen (Solifer från 2005) hade dränkbar pump som jag fick byta ett par ggr bara under de 13 år jag hade den. Denna har den typen du beskriver först. En fastmonterad pump utanför vattenlådan. Får nog försöka fylla den då på nå vis för den låter och verkar fungera men tar liksom inte upp vattnet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang