2725
Sök

Felkoder/felsökning - renault traffic diesel 2003a

25 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
#1
Min buss har stått avställd i 2 år, brukar starta snabbt och bra.
under hela 2 års perioden avställd, så  brukar jag starta upp buss med jämna mellanrum.

Bussen startade ok februari och veckan efter fanns en startovilja. stod stilla på samma ställe hela vintern och startade direkt.
EGR ventil är ny och bytt och monterad och den motorlampa ( röd ) är släckt nu. Trolig kortslutning i gamla EGR

Bussen tänder till med startgas men inte mera.

Nästa steg är väl luftmasse.
Ny turbo monterad och de två sensorerna till kamaxeln är bytta.
När man byter dieselfilter är bogsering som gäller för uppstart och rätt tryck i ledningarna.

Vilka slutsatser kan man dra på felkoder och jobba med först och ordning ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-dd4ddb289758617926fd66efac56a65c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-d341f58bc55ec789421df16d863430f3.jpg

25 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
#2
När något är INTERMITTENT så är felkoden raderbar med en diagnosdator. Inget att lägga någon vikt vid.

Förvärmningsehet ?
Är det glödstiftet eller lambdasond ?
min fundering är Lamdasond trolig orsak  till start problem....står ju permanent på den felkoden.

min andra fundering är relä glödning.
när vi försökte dra igång bussen hörde vi ett missljud precis i området där relät sitter för ett tag sedan.
Blir o beställa ett nytt relä.
Luftmasse är rengjord där det alltid fastnar en massa fröer eller annat smått. Med hjälp av broms skivor  cleaner.
Senast redigerat av dumle651 (14 juli 2023)

Diagnostekniker
2 600 Inlägg
14 juli 2023
#3
Bilen kommer definitivt att starta utan luftmassemätare.
Den är inte lika betydlig på en dieselmotor som på en bensinare.

Förvärmningsenheten är troligen glödrelä.
Den skall starta utan glödgade glödstift också, framförallt nu när vi har lite väder.

Jag tittar på DF301.
Pekar på att du har ett luftläckage.
Defekt tryckslang?

Får du diesel upp till filtret?

Up the RA

25 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Bilen kommer definitivt att starta utan luftmassemätare.
Den är inte lika betydlig på en dieselmotor som på en bensinare.

Förvärmningsenheten är troligen glödrelä.
Den skall starta utan glödgade glödstift också, framförallt nu när vi har lite väder.

Jag tittar på DF301.
Pekar på att du har ett luftläckage.
Defekt tryckslang?

Får du diesel upp till filtret?
Tack för din synpunkt om tryckslangen!
vet inte ifall jag får upp diesel till filtret.
.
Byter jag dieselfiltret så är bussen lite kinkig och starta.
Bara bogsering gäller , sedan är allt Ok med starter.
kan vara ett litet luft läckage som spökar,
som du påpekar om.

kontrollenhet glödstift är beställd. kanske jag kastat bort en tusen lapp igen...
Går på min känsla att det var missljud precis där..
har läst att fel på kontrollenhet brukar INTE vara fel på generellt.
lampan på instrument panel släcks helt normalt för förvärmning inför en start.

Får bli bogsering  framöver..
Senast redigerat av dumle651 (14 juli 2023)

Forummoderator
17 892 Inlägg
14 juli 2023
#5
Vad är det för maskin? En -03 har väl en modern diesel? Eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Vad är det för maskin? En -03 har väl en modern diesel? Eller?
FLB - 2003a lilla skåpet  renault trafic.

Forummoderator
17 892 Inlägg
14 juli 2023
#7
En dci alltså? Jag gissar på att kamrem inte är bytt de sista 5 åren? Noga på dessa. Då kommer du ut och startar ibland när motorn är trög & kall. Remmen kuggar över något steg. Sen orkar den inte starta även om remmen är mjukare och håller. För tillfället. Bogsering funkar. Kolla remmen! Den ska bytas var 5:e år!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 124 Inlägg
15 juli 2023
#8
Skulle en överkuggning inte ge felkod på axellägena? 
Har den felkodslästs EFTER att den inte startar, eller är bilden från INNAN?

25 Inlägg
15 juli 2023
Trådstartare
#9
EJ överkuggning.
volvo verkstad diagnos ställd EFTER startproblem.
startproblem fick jag i Februari redan.
volvo verkstad nu i Juli och inledningsvis Diagnos ställd.
Kam rem bytte jag för 3 år sedan (verkstad)

Kan lamdasond strula med skit på givaren?

Diagnostekniker
2 600 Inlägg
15 juli 2023
#10
Gör som så då och kolla ifall att du får diesel upp till filtret.
Håll i slangen ifrån pumpen medans någon vrider om tändningen, då lär du känna ifall att du får tryck i slangen.
Får du inte det så kan du ge bränsletanken några slag med en gummiklubba eller valfri sko, då KAN pumpen hoppa igång.

Den bör starta med defekt lambdasond, den (bör) köra lite closed loop precis efter start och således inte bry sig om vad lambdasonden tycker.
Men alla bilar är olika, prova att koppla ur lambdasonden.

Up the RA

3 124 Inlägg
15 juli 2023
#11
Varken LMM eller lamdasond skulle göra så den inte startar.

Urkopplad tas substitutvärden över så den GÅR, men inte optimalt.
Samt, att startar man eftet att bilen varit strömlös tar den grundinställnigar. All fueltrim osv är borta då.  Borde starta hur tokiga signaler den än får från nån givare.

Tycker också du ska kolla så den får bränsle.  Finns nån lampa som varnar om tex nyckelns chip har saknas/skadats? Alla har ingen varning för det.
Så det inte är startspärren som jäklas....  (alla bilar efter typ 1996 har sådan)

Ang glödstift, är motorn en sådan som.är stendöd kall utan förvärmning?
(Tex som gamla Mercedes från 70talet)
Min gamla Seat Inca och VW Caddy startar utan, om man nöter på starten, kanske 5sek. (Sommartid)
Med nån sek glödning som ett skott.
Senast redigerat av Mossan1 (15 juli 2023)

25 Inlägg
15 juli 2023
Trådstartare
#12
Mossan1 skrev:
Varken LMM eller lamdasond skulle göra så den inte startar.

Urkopplad tas substitutvärden över så den GÅR, men inte optimalt.
Samt, att startar man eftet att bilen varit strömlös tar den grundinställnigar. All fueltrim osv är borta då.  Borde starta hur tokiga signaler den än får från nån givare.

Tycker också du ska kolla så den får bränsle.  Finns nån lampa som varnar om tex nyckelns chip har saknas/skadats? Alla har ingen varning för det.
Så det inte är startspärren som jäklas....  (alla bilar efter typ 1996 har sådan)

Ang glödstift, är motorn en sådan som.är stendöd kall utan förvärmning?
(Tex som gamla Mercedes från 70talet)
Min gamla Seat Inca och VW Caddy startar utan, om man nöter på starten, kanske 5sek. (Sommartid)
Med nån sek glödning som ett skott.
90% lutar det åt bränslesidan.
Tänk att bussen stod stilla hela vinter utan uppstart  och startade som ett skott i februari ( 3 månad utan igångsätt) och  veckan därefter start vägrar bussen helt ? (konstigt)

motorlampan (röd) är ju släckt nu efter EGR bytet, ifall det var en start spärr med kass EGR.

dieselpumpen kanske det är något fel på, får banka på tanken ! 
Bra tips jag fått av er ! Tackar
Senast redigerat av dumle651 (15 juli 2023)

25 Inlägg
19 juli 2023
Trådstartare
#13
vill få en bekräftelse om bränslepump/matarpump är kass.
Bränsle sidan är vi överens om ni som är "experter" !
När man vrider på tändningen hör man inte det där "surret" som det brukar vara.

Nu är det helt tyst när man vrider på tändningen.
Att matarpump får signaler att pumpa fram diesel till filtret. Ifall matarpumpen måste jobba upp ett visst tryck till filtret innan start ?

Ni får rätta mig ifall jag räknar fel...
jag bytte till en ny huvudenhets relä till glödstiften helt i onödan.
1300 kr en  chansning som inte gick hem .

Motorlampan är ju släckt, som positivt..

"Vanliga symptom på en defekt bränsletrycksgivare är att motorlampan lyser, motorn går med reducerad effekt samt ökad bränsleförbrukning. I vissa fall kan en defekt tryckgivare också innebära att motorn är svårstartad eller inte startar alls"
Defekt tryckgivare?
Högtryckspumpar är ju inga billiga grejer....


på felkod DF072 enligt bifogad bild: bränsletrycksinfo. för högt cykliskt öppningsförhållande i
insprutarbryggans reglerventil, talar väl emot deffekt högtrycks pump (ok) ?
Ni experter förstår det bättre än jag. Tack på förhand!

kan man hoppas på tryckregler regulator?
Hittade intressant fakta här om regulatorers funktion nedan
https://www.actualidadmotor.com/sv/br%C … rktyg/amp/
Senast redigerat av dumle651 (19 juli 2023)


Sök