3271
Sök

Trimma gammal åkgräsklippare med Briggs & Stratton 3,5 hp

16 Inlägg
20 juli 2023
Trådstartare
#1
Hej. Jag och min tjej har fått en gammal åkgräsklippare som vi ska bygga "lådbil" av. Den har en 3,5 hp vertical shaft briggs & Stratton. Och jag undrar om den skulle gå att trimma den lite? Behövs inte mycket, antigen så att den orka mer eller att den blir lite snabbare. Fast helst båda om det går:).
Ge alla tips ni kan. Ingen av oss har så mycket pengar så det bästa skulle vara om det fanns något billigt sätt:)
Tack i förväg😁

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
20 juli 2023
#2
Haha, häftigt.

En portning av inlopp/avgas gör nog susen.
Likaså ett nytt luftfilter och rengöring av förgasaren, eventuellt gå upp någon storlek på munstycket.

Plana av toppen kanske?
Det är ju däremot lite kinkigt med sånt, men jag tänker att en Briggs går nog även om man planar av toppen med en vinkelslip. lol
Koppla ett snöre eller något till regulatorarmen så att ni kan gasa hejvilt.

Det finns mycket man kan göra, det är bara plånboken som sätter gränserna.
T.ex en 50-shot med lustgas skulle vara fränt.

Up the RA

16 Inlägg
20 juli 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Haha, häftigt.

En portning av inlopp/avgas gör nog susen.
Likaså ett nytt luftfilter och rengöring av förgasaren, eventuellt gå upp någon storlek på munstycket.

Plana av toppen kanske?
Det är ju däremot lite kinkigt med sånt, men jag tänker att en Briggs går nog även om man planar av toppen med en vinkelslip. lol
Koppla ett snöre eller något till regulatorarmen så att ni kan gasa hejvilt.

Det finns mycket man kan göra, det är bara plånboken som sätter gränserna.
T.ex en 50-shot med lustgas skulle vara fränt.

Haha tack:). Det finns bilder i min profil hur gräsklipparen ser ut och lite sånt. Håller på och ska ta av och tvätta förgasaren. Jag går gymnasiet och min tjej har nyligen tagit studenten så igen av oss har så mycket pengar. När vi är färdig med lådbil så kommer troligtvis bli ganska stor och väga en del. För vi ska bygga så vi kan sitta två brevid varandra i den😁

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
20 juli 2023
#4
Har ni prövat att starta den som den är?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

16 Inlägg
20 juli 2023
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Har ni prövat att starta den som den är?

/Benny

Nej. Vi har inte hunnit. Jag håller på att ska tvätta förgasaren och sen lite små fix. Den har stått med öppen förgasare i flera år utomhus. Både under träd och öppet. Målet är att den snart ska gå att starta&#128513;

6 062 Inlägg
20 juli 2023
#6
Några tips kanske kan fås av Mackans Garage på Youtube, som i en videoserie försöker få upp en åkgräsklippare i 100 km/h:

https://www.youtube.com/playlist?list=P … eNbsLu3ZJd

7 441 Inlägg
21 juli 2023
#7
Man kan gör mycket intressant med en överbliven motorgräsklipparemotor.
Helst ska den ha drivning och automat-/centrifugalkoppling.
Jag byggde för många år sedan en mobil hydraulpump genom en ställning med en Suffolk gräsklipparmotor och en LHM-pump från en "Padda".
Remdrift mellan enheterna.
Oljetank/-reservoar från en GS.
Tanken var att ha att höja upp "hydraulcittror" som stått länge, och låg som döda fiskar på marken, och där motorn inte startade, inför lastning på bilsläp.
Ursäkta o t.

6 Inlägg
21 juli 2023
#8
Hej!

Först o främst, försök att få liv i motorn.
Stått utomhus utan luftfilter... det är ju inget vidare.
Det är möjligt att motorn är skrot.

Men, tips för modifieringar som funkar och inte kostar mycket.
Tag bort packningen mellan cylinder och cylinderhuvud, eventuellt kan du behöva lägga dit ett TUNNT mellanlägg för att kolven inte skall möta cylinderhuvudet. Den ökade kompressionen samt, mer viktigt bra squish ger lite bättre ork, lägre bränsleförbrukning och renare avgaser.
Helst längre skruvar med långa distanser eftersom förbandet blir stumt utan packningen.

Ljuddämparen på vissa modeller är "inte så bra" ur effektsynpunkt, här kan man hitta på något bättre, allt efter smak.

EVENTUELLT och endast om motorn är skapligt frisk, så kan man genom att justera regulatorfjäderns inverkan = lite mer varvtal.
Direkt påverkan av gasspjället rekommenderar jag inte, det kan bli för mycket = motorproblem.

Lycka Till!

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
#9
DrBoost skrev:
Hej!

Först o främst, försök att få liv i motorn.
Stått utomhus utan luftfilter... det är ju inget vidare.
Det är möjligt att motorn är skrot.

Men, tips för modifieringar som funkar och inte kostar mycket.
Tag bort packningen mellan cylinder och cylinderhuvud, eventuellt kan du behöva lägga dit ett TUNNT mellanlägg för att kolven inte skall möta cylinderhuvudet. Den ökade kompressionen samt, mer viktigt bra squish ger lite bättre ork, lägre bränsleförbrukning och renare avgaser.
Helst längre skruvar med långa distanser eftersom förbandet blir stumt utan packningen.

Ljuddämparen på vissa modeller är "inte så bra" ur effektsynpunkt, här kan man hitta på något bättre, allt efter smak.

EVENTUELLT och endast om motorn är skapligt frisk, så kan man genom att justera regulatorfjäderns inverkan = lite mer varvtal.
Direkt påverkan av gasspjället rekommenderar jag inte, det kan bli för mycket = motorproblem.

Lycka Till!

Tack för svaret! Än så länge verkar motorn ok. Dom ska ha kört med den för några år sedan

3 207 Inlägg
21 juli 2023
#10
Öka kraften är en sak, men pass upp med att varva för mycket.
Briggs'arnas svänghjul pallar inte för mycket övervarv. Det är dom inte designade för.
Svänghjulen är tunga och kan explodera av Gkraften faktiskt, och då vill man inte vara nära.
Bara som en varning.
Senast redigerat av Mossan1 (21 juli 2023)

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-ba3c4b3046f1b8b6b4b972772724d27b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-33e0b2dfb74b62690491d30161aa6f6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-526367ec156ecef4e159e266603781f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-b87d9d05067a8317bdf16094f8119c20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-86dc352dbafb46d649af8c9f63a81064.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-84ed0bbc527fb5498a0b1c0eba4b8b94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-3cf4b87f0e5921892db9f3326dba60b1.jpg

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 juli 2023
#12
Dreva om den som man gjorde med mopeder förr? Hade 16-drev fram på min Honda MB-5. Gick som fan vettö! lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 123 Inlägg
22 juli 2023
#13
Att trimma en gammal sidventilare är ju ganska döfött!
Se till att den funkar istället som den är...sen kan man ju försöka höja effekten  och som vanligt gäller att man gör rent motorn (sotar) och ser till att ventilfjädrar och kolv  och kolvringar liksom kolvenspassform i loppet (komp) är bra.
Sen kan man ju köra den på metanol och nitrometan...


16 Inlägg
22 juli 2023
Trådstartare
#14
Jag behöver hjälp. Den här packningen är den som sitter på och jag vet inte om den behövs bytas eller inte. Kan någon hjälpa mig?

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-37982e6ac75e89b2945641988d625dc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-743937b4c2e0b3c1aaf3aa9758308eac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-46b665cc34879a201b01c7ddf6e79d9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-2633cd38efb9b893ccbfcb48380351d8.jpg

Forummoderator
18 008 Inlägg
22 juli 2023
#15
jaka54 skrev:
Att trimma en gammal sidventilare är ju ganska döfött!
Se till att den funkar istället som den är...sen kan man ju försöka höja effekten  och som vanligt gäller att man gör rent motorn (sotar) och ser till att ventilfjädrar och kolv  och kolvringar liksom kolvenspassform i loppet (komp) är bra.
Sen kan man ju köra den på metanol och nitrometan...

Aldrig tänkt på att det är en sidventilare.

Lite OT men:
På 80-talet kom min pappa över en större gammal båt billigt med en bensin 4-cylindrig sidventilare. Den fungerade och brukades en sommar sen. Men var slö och en smula svårstartad. På vintern åkte maskin ur och delvis renoverades av den lokala fixaren (På den tiden fanns det sådana herrar som kunde lite om allt). Det polerades, toppen slipades ner lite och ventiler slipades in och vad de nu mer kan ha gjort. Förgasaren byttes det delar i och den ställdes in.

Det blev en helt ny båt sen. Startade med en gång och kunde gå på sjukt låga varv och blev mycket mer vrid i. Tips...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 207 Inlägg
22 juli 2023
#16
Eddielif05 skrev:
Jag behöver hjälp. Den här packningen är den som sitter på och jag vet inte om den behövs bytas eller inte. Kan någon hjälpa mig?

En pulsajet förgasare minsann.

Packningen är inte bara packning, utan också en del av bränslepumpen.
Du ser dom små "klaffarna". Dom måste vara mjuka för att funka som backventil. Annars får du inte upp soppa i skålen för huvudmunstycket.
Samt där fjädern sitter. Där ska den funka som pumpmembran av luftpulserna från kolven.
Måste också vara mjuk.
Etanolen gör sådana packningar stenhårda och då funkar det inte längre.

Sist jag köpte dylika packningar till en pulsajet kostade dom kring 100ingen hos lokala gräsklippargurun.
Senast redigerat av Mossan1 (22 juli 2023)

3 207 Inlägg
22 juli 2023
#17
Tips:
Ska du köpa delar till en briggs&stratton ska du ha numret som finns på motorn.  Den säger "allt" om vad den är för något, vilka delar den här, samt, ofta kan dom hitta nytillverkade ersättningsdelar. Men då krävs numret.

Vid tändningsbrytaren kan det stå stansat brytaravståndet.  Tänk på att det är tum.  0.200 är INTE 0.2mm.
Vanligt nybörjarmisstag för stratton-skruvare.

Forummoderator
18 008 Inlägg
22 juli 2023
#18
Man klickar hem en ny kinamotor med centrifugalkoppling för 2-3k.

https://www.amazon.se/s?k=bensinmotor+m … _sb_noss_1

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 510 Inlägg
22 juli 2023
#19
DrBoost skrev:
Hej!
EVENTUELLT och endast om motorn är skapligt frisk, så kan man genom att justera regulatorfjäderns inverkan = lite mer varvtal.
Direkt påverkan av gasspjället rekommenderar jag inte, det kan bli för mycket = motorproblem.

Detta mixtrade jag med när jag försökte lösa ett bekymmer jag hade med min gamla Klippo-gräsklippare.

Minns inte exakt vad jag gjorde men DJÄVLAR vad det gick att få den stackars Briggs & Stratton-motorn att varva! Mullrade fram som ett åskoväder över gräsmattan i en hisnande hastighet! (självgående)

Rätt häftigt men känslan var att ett generalhaveri var nära förestående &#128517;
Senast redigerat av trubbelturbo (22 juli 2023)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.


Sök