3118
Sök

Larmsystem service erfordras

28 Inlägg
20 juli 2023
Trådstartare
Hej allihop
Jag har en Volvo c30 2008 1,8 där det står i displayen larmsystem service erfordras.
Har inte råkat ut för detta för någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel och hur man kan felsöka det?

4 822 Inlägg
20 juli 2023
man felsöker det genom att koppla in en felkodsläsare i OBD uttaget och sedan läser av felkoderna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

28 Inlägg
20 juli 2023
Trådstartare
Har jag gjort men det ger ingen felkod

4 822 Inlägg
20 juli 2023
då är frågan vad du läste av felkoderna med för många utav dom billiga felkodsläsarna kan inte läsa av alla felkoder.
eftersom du har felmeddelande i displayen så finns det felkoder lagrade.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 194 Inlägg
20 juli 2023
Nu vet jag inte Ang C30, men V70, S60, S80,XC90 har samma larmsiren där hela larmmodulen också är. Det som händer är att inbyggda backupbatteriet med tiden läcker syra ner på kretskortet.
Kan räcka att ta isär den (såga upp med dremel) och rengöra kretskortet och helt ta bort batteriet. Funkar fint utan, (men ingen backup då).

Detta gäller ovan nämnda Volvo modeller.
C30 kan ha lika, kanske inte..

För att se felkoder i larmsirenen krävs en som läser alla moduler i hela bilen.
Det är 8st eller fler.

Sirenen sitter på ovan nämnda modeller innanför innerskärmen vid  passagerarsidans framhjul. Man får borra bort, eller knacka upp dess fästskruvar, vars huvuden är borta från fabrik. Brytskruvar.  Inte så svårt som det låter.

Jag har också sett på några att glaskrosslingan i bagagets sidofönster varit bruten där kablarna fästs till slingan. Som två knappar liksom.
Senast redigerat av Mossan1 (20 juli 2023)

28 Inlägg
20 juli 2023
Trådstartare
Aha okej då förstår jag, så till 99% så är det larmsirenen som har lagt av?

3 194 Inlägg
20 juli 2023
Dom modeller jag vet om, är larmmudul, Sirén och backupbatteri i samma enhet.  Men fler detaljer är inblandade.  Tex glaskrosslingor som är kopplad till REM, (modulen/säkringscentralen i bagaget)

Glaskrossensorn för kupeutrymmets rutor sitter nog i UEM.
(Modulen vid innerbackspegeln)

Så fler detaljer är inblandade.

Jag har också bara kunskap om modellerna jag nämnt, men Volvo BORDE ju köra lika över modellserierna tycker jag.  Billigast så.

28 Inlägg
23 juli 2023
Trådstartare
Vart sitter denna slingan

3 194 Inlägg
24 juli 2023
Jakob-W skrev:
Vart sitter denna slingan

Om en C30 har sådan slinga, ser du den som en typ "elbakrutetråd" som går runt rutans periferi och mynnar ut i två kablar, i regel i rutans överkant.
Jag har sett exempel där kablarnas anslutning till slingan varit lös.
(På bagagets relativt stora sidorutor i en V70N)

Då skapas en felkod i REM.
(Kräver Volvoanpassad scanner för att se)

Är det backupbatteriet/kretskortet skapas felkod i UEM, har jag för mig.
(Kräver också Volvoanpassad scanner)

(Åter igen, erfarenheter från V70N, XC90 och S60. S80 högst troligt lika)
C30 = ? Men sannolikt liknande.
Senast redigerat av Mossan1 (24 juli 2023)

Sök