Har Volvo S60 riktigt bra rostskydd?

Clear
4 februari 2022 · 18 Inlägg

Hej,

Jag nergraderade mig och gick och köpte en Volvo S60, 2001 års modell. En manuell 2.4 140hk.
Den såg bra ut på bilderna i annonsen men var faktiskt ännu bättre i verkligheten, otroligt fin och nystädad inredning. Inte en fläck i tyg osv. Jättefin lack, otroligt nog nästan inte ett stenskott i fronten. Samt ingen synlig rost någonstans. Sedan även nyligen gjord motortvätt där den även glänser som ny.
Jag låg på knä och tog mig en titt under och det jag kunde se såg bra ut.

Väl hemma uppe på billyften senare så blir jag riktigt positivt överraskad då jag ser att det nästan inte finns någon rost undertill att tala om.
Lite smått ytligt på krängningshämmare, avgasrörsupphängning etc.

Överlag så är känslan både ut- och invändigt att bilen är som ny… riktigt imponerande. Extremt välputsad i varenda liten vrå av föregående ägare.
Den har gått 21000 mil.

Är detta vanligt på dessa bilar? När jag kommer att tänka på det så har jag nog inte sett många S60/V70 med rost tror jag.
Den närmar ju sig 22 år och om jag knappt kan tro det själv så hade jag nyligen börjat skolan när denna bil såldes ny.

Hamilton
4 februari 2022 · 8 868 Inlägg

Det är mera troligt att tidigare ägare har skött om bilen än att rostskyddet skulle vara bättre på just Volvo S60. Min SAAB från -05 är nog i bättre skick än när den lämnade fabriken och det har inget med kvaliten på bilen att göra utan mer på hur jag skött om den.

Fotograf på tierpidag.se
Xebers76
4 februari 2022 · 2 280 Inlägg

Min erfarenhet är att volvo från den tiden har extremt bra rostskydd. Det gäller dock inte V50, dem tycks rosta som dem flesta andra bilar från den tiden.

Som nämnt här, hur man tar hand om bilen spelar ju såklart roll. Men när man ser bilar på jobbet i stora mängder så har jag alltid förundrats över hur vissa Volvo-modeller knappt rostar alls, kan ju inte bara ha med ägaren att göra.

Vad jag sett så är det numera enbart Volvo märkesverkstäder som har inne 90talare på karossjobb och service. Andra märkesverkstäder ser jag i princip aldrig 90talare hos. Själv var det några år sedan man meckade 90talare via jobbet.

- min erfarehet

Brådhis * Voff voff *
5 februari 2022 · 10 299 Inlägg

Det stämmer att P2-generationen (S60, S80 och V70N) har, för sin tid, ett bra rostskydd. Både innan och efter är det sämre. Över lag är detta välbyggda bilar som trots sin ålder idag fortfarande har en hel del kvar att ge.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
3 augusti 2023 · 366 Inlägg

Gammal tråd men min 2001a som enbart körts på saltvägar hela sitt liv har klarat sig relativt bra från rost. Är på krängningshämmare och andra slitdetaljer som inte riktigt är menade att vara rostfria.

Dock finns det rost när man följer efter avgassystemet bak mot bilen. Där sista ljuddämparen har suttit har det tyvärr blivit bubblor titt som tätt. Stenskott, salt, vatten, fuktig miljö och mycket värme har slagit rostskyddet på dessa ställen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang