1902
Sök

Mazda 323f 2000

7 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
Tjenare,

Har ett skumt fenomen på frugans arbetsbil. Positionsljus bak fungerar inte alls.

Broms, blinkers och backljus, dimljus fungerar. Kompisen gjorde felsökning, men utan resultat.

Någon som varit med om liknande och kan hjälpa mig?

1 141 Inlägg
14 augusti 2023
Dum fråga kanske men är säkringar och glödlampor kontrollerade?
Om dom är hela är det nog dags att dra fram multimetern och mäta upp var strömmen tar vägen.

Sitter positionsljusen i bakluckan? Då skulle jag kollat kablarna mellan bakluckan och karossen, händer på många bilar att kablarna går av där tillslut.

7 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
Steff240 skrev:
Dum fråga kanske men är säkringar och glödlampor kontrollerade?
Om dom är hela är det nog dags att dra fram multimetern och mäta upp var strömmen tar vägen.

Sitter positionsljusen i bakluckan? Då skulle jag kollat kablarna mellan bakluckan och karossen, händer på många bilar att kablarna går av där tillslut.

Det är bytt och alla säkringar och relä kollade. Kontinuitet i hela systemet.

1 141 Inlägg
14 augusti 2023
Och du får ström till lamphållarna? Isåfall återstår bara dålig kontakt, dålig jord, eller kassa glödlampor...
Senast redigerat av Steff240 (14 augusti 2023)

7 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
Steff240 skrev:
Och du får ström till lamphållarna? Isåfall återstår bara dålig kontakt, dålig jord, eller kassa glödlampor...

Glödlampor byta. Bromsljus och position går på samma lampa. Hade det varit jordfel borde det gett fel på multimeter?

1 141 Inlägg
15 augusti 2023
Då kan du inte ha ström på kretsen för positionsljus. Bara att börja leta bakåt tills du hittar strömmen.
Finns ström vid säkringen?

7 Inlägg
15 augusti 2023
Trådstartare
Steff240 skrev:
Då kan du inte ha ström på kretsen för positionsljus. Bara att börja leta bakåt tills du hittar strömmen.
Finns ström vid säkringen?

Ja

Sök