Brådhis skrev:
Rent generellt tappar ju lastbilen ett par mil per timme mot personbilen, men den stora skillnaden är ju kör- och vilotiderna. Lastbilen kan som mest köra 9 timmar (10 under vissa omständigheter) i formen 4,5 + 4,5 (+1), vilket begränsar milen per dygn mot en personbil.
finns ju möjlighet till 2förarsystem och då kan man istort sätt köra nonstopp
i 20timmar med kortare stopp.. då kan man ta rasten i passagerarsätet.
det är så vi gör i bussbranchen när vi åker till tex Italien på skidresor.. 2förare åker ner dagen före med tåg och tar in på hotell en förare kör ner bussen till färjan där tar dom 2 andra chafförerna över och kör resterande resa ner.
det kräver ju dock att man kan bevisa att förarna har fått en dygnsvila när dom åker ner med tåget.
derför bokar vi uteslutande ett hotell. så får man det på papper och inget snack kan uppstå om hurvida dom 2 förarna åkt med i bussen eller inte. vilket tyvärr förekommer.
men på det sättet kan man flytta sig ganska långa sträckor med buss med hjälp av 3st förare..
nu är inte jag någon expert på 2förarsystem har gjort 1 sån resa och då var det omloppstiden som gjorde att vi var tvugna att ha 2förare. dvs 20timmar mot 15timmar som är när man kör själv..
med buss förlorar man inte speciellt mycket mot vanlig bil. i regel stämmer tiden tex örebro-stockholm ganska exakt när man jämför med gps mot verklig tid. där är det endå 110 och 120.
sen vet jag inte riktigt hur fort man får framköra en lastbil genom danmark och tyskland och frankrike eller genom england.
men med 23timmar med personbil så får man nog räkna på 26timmar iallfall
läg där till 9timmar dygnsvila på resan.. sen kan man ju inte köra utan några större stopp.. dels för takning och skifta färdskrivarkorten från fack 1 till 2
var 4.5timme så säkert 1timme på nödvändiga stopp på 2dygn