Julas Domkraft med STORA hjul!

zemet
5 september 2023 · 4 047 Inlägg

Low skrev:

zemet skrev:
Väldigt intressant!

Jag övervägde att köpa Bad lands domkraften ifrån USA.
https://www.harborfreight.com/3-ton-off … 59136.html

Själv så skruvar jag på en lutande grusupfart med 5-10 cm 8-11 grus.
Så måste alltid lägga ut en stor plywood skiva att ha domkraften på.

Denna hade kasnke fungerat men jag är tveksam på om den klarar så djupt grus.

2 ton är kanske i klenaste laget, bägge mina bilar väger runt 2.3 ton men man skall ju inte lyfta hela bilen så det borde ju gå...

Väntar ivrigt på ett utlåtande

Sådan var jag nära på beställa. Men frakten blev rätt dyr till Sverige 🫣

2ton räcker gott för mig. Min van väger 3ton (full lastad) dock närmare 2.3 som dina tom.
Jag har aldrig lyft en hel bil med en domkraft, vet inte hur man skulle göra.😂

Lyfter oftas bak axeln eller fronten upp samtidigt då kan man ju halvera vikten då räcker 2 tons långt. Skulle bilen väga 4-6ton, då blir det svårt. Men det jag inte körkort till.

Det går nog rätt okej med en sådan domkraft på grusgång men lär sjunka när du Lyfter om det är 10cm lösgrus.

Jo jag håller med om att 2 ton räcker gott till att lyfta en bil på 2.3 ton. I teorin iaf....

Jag har märkt att en del billigare märken och butiker som tex jula har en tendens att mena att en 2 tons domkraft lyfter en 2 tons bil, inte att den lyfter 2 ton.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Low
5 september 2023 · 3 315 Inlägg

zemet skrev:

Low skrev:

zemet skrev:
Väldigt intressant!

Jag övervägde att köpa Bad lands domkraften ifrån USA.
https://www.harborfreight.com/3-ton-off … 59136.html

Själv så skruvar jag på en lutande grusupfart med 5-10 cm 8-11 grus.
Så måste alltid lägga ut en stor plywood skiva att ha domkraften på.

Denna hade kasnke fungerat men jag är tveksam på om den klarar så djupt grus.

2 ton är kanske i klenaste laget, bägge mina bilar väger runt 2.3 ton men man skall ju inte lyfta hela bilen så det borde ju gå...

Väntar ivrigt på ett utlåtande

Sådan var jag nära på beställa. Men frakten blev rätt dyr till Sverige 🫣

2ton räcker gott för mig. Min van väger 3ton (full lastad) dock närmare 2.3 som dina tom.
Jag har aldrig lyft en hel bil med en domkraft, vet inte hur man skulle göra.😂

Lyfter oftas bak axeln eller fronten upp samtidigt då kan man ju halvera vikten då räcker 2 tons långt. Skulle bilen väga 4-6ton, då blir det svårt. Men det jag inte körkort till.

Det går nog rätt okej med en sådan domkraft på grusgång men lär sjunka när du Lyfter om det är 10cm lösgrus.

Jo jag håller med om att 2 ton räcker gott till att lyfta en bil på 2.3 ton. I teorin iaf....

Jag har märkt att en del billigare märken och butiker som tex jula har en tendens att mena att en 2 tons domkraft lyfter en 2 tons bil, inte att den lyfter 2 ton.

Jasså😂 min första jula domkraft, bara ägt biltemas dom krafter i 15 år. Fungerat annars bra. Tycker biltema/jula säljer samma men olika färger.😅 har aldrig provat riktiga märkes domkrafter.

zemet
5 september 2023 · 4 047 Inlägg

Low skrev:

zemet skrev:

Low skrev:

Sådan var jag nära på beställa. Men frakten blev rätt dyr till Sverige 🫣

2ton räcker gott för mig. Min van väger 3ton (full lastad) dock närmare 2.3 som dina tom.
Jag har aldrig lyft en hel bil med en domkraft, vet inte hur man skulle göra.😂

Lyfter oftas bak axeln eller fronten upp samtidigt då kan man ju halvera vikten då räcker 2 tons långt. Skulle bilen väga 4-6ton, då blir det svårt. Men det jag inte körkort till.

Det går nog rätt okej med en sådan domkraft på grusgång men lär sjunka när du Lyfter om det är 10cm lösgrus.

Jo jag håller med om att 2 ton räcker gott till att lyfta en bil på 2.3 ton. I teorin iaf....

Jag har märkt att en del billigare märken och butiker som tex jula har en tendens att mena att en 2 tons domkraft lyfter en 2 tons bil, inte att den lyfter 2 ton.

Jasså😂 min första jula domkraft, bara ägt biltemas dom krafter i 15 år. Fungerat annars bra. Tycker biltema/jula säljer samma men olika färger.😅 har aldrig provat riktiga märkes domkrafter.

Denna domkraften var ju såpass dyr så den är säkert bra:)

Köpte spakblock på jula för några år sedan. 

4 tons. Perfekt tänkte jag, den skall ju lätt klara dra loss min 940 när jag kört fast i snön, den väger ju inte ens 2 ton.
Fan heller, den klarade inte dra en 940 genom 20 cm snö på plan mark.
Läste specen därefter och tror det stog i finstilt att den drog med typ 500 kg...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
5 september 2023 · 7 264 Inlägg

Den som är novis på området garagedomkrafter kan få hjälp av Vi Bilägares test av 9 domkrafter i förra utgåvan av tidningen = Nr 10 2023.
Själv har jag Biltemas racingdomkraft av aluminium.
Dyr men värd pengarna(hitintills).
Samt en en äkta High Lift.
Plus en 5 ton pelar- flaskdomkraft.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang