Bromsbelägg skillnad i storlek, hitta rätt?

alfonsg00
13 september 2023 · 31 Inlägg

Hej!

Har en fundering när man letar bromsbelägg till bilar. Ser att mätten skilljer sig lite mellan olika tillverkare på bromsbelägg när man jämför diverse sidor och anger regnummer.

Förstår ju när det skilljer flera mm att det inte passar och är eventuellt för olika bromssystem. Men ser ofta att det kan skillja 0.1, 0.2, 0.3 mm på bredden på själva belägget, även om det står att de ska passa samma bromssystem.

Är det normalt att det kan skilja såhär? Passar det eller får man försöka hitta exakt mått på 10 dels mm? Hur mycket får det skilja?

Kan vara att budget märke har exakta mått medan
tex bosch skiljer 0.3 mm och står att båda passar. Även när man kollar hos mekonomen som jag använder som riktlinje, kan det skilja där också.

Någon som har koll hur det funkar?

Senast redigerat av alfonsg00 (13 september 2023)

Steff240
13 september 2023 · 1 032 Inlägg

0.1-0.3 mm är så löjligt lite att det inte har någon betydelse i sammanhanget vill jag påstå.

MrHyde
13 september 2023 · 669 Inlägg

Precis som Steff240 skriver så spelar 0.1-0.3 mm ingen roll, medans en diff på 2-4 mm gör skillnad.
Sen kan det skilja på "klackarna", eller öronen som det också kallas, så det är också bra att slå ett öga på. Till exempel har VW olika bromsar på samma årsmodell, beroende på om den är tillverkad första halvan eller andra halvan av året. Det kan vara lite av en djungel, men är du osäker så plocka av ett hjul och jämför bilden/måtten med vad som sitter på just nu.

Sen är alltid rekommenderat att köpa kvalité när det kommer till bromsar, det är en så viktig del att det inte är värt att köpa budget. Bosch är bra grejer till exempel.

Live long, and prosper.
krambriw
13 september 2023 · 435 Inlägg

Absolut kan det vara på millimetern. När jag skulle byta skivor bak på hustruns Audi A3 så hade jag först 12 mm tjocka skivor, dom fick man inte in i oken (utan att kanske skruva isär ännu mer) medans 10 mm passade och gick att skjuta in

Steff240
13 september 2023 · 1 032 Inlägg

Om man byter skivor och belägg samtidigt, och har råkat välja den allra tjockaste varianten av båda, så kanske det blir lite trångt i oket.

Men skiljer det flera mm så ska man nog dubbelkolla att det verkligen är rätt grejer man köpt...

Jag har iofs varit med om att belägg varit lite för stora på höjden, så att jag fått slipa till dom lite för att de inte ska gå trögt i hållaren. Men det har varit billiga piratgrejer också... Man får vad man betalar för roll

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2023 · 13 784 Inlägg

MrHyde skrev:
Precis som Steff240 skriver så spelar 0.1-0.3 mm ingen roll, medans en diff på 2-4 mm gör skillnad.
Sen kan det skilja på "klackarna", eller öronen som det också kallas, så det är också bra att slå ett öga på. Till exempel har VW olika bromsar på samma årsmodell, beroende på om den är tillverkad första halvan eller andra halvan av året. Det kan vara lite av en djungel, men är du osäker så plocka av ett hjul och jämför bilden/måtten med vad som sitter på just nu.

Sen är alltid rekommenderat att köpa kvalité när det kommer till bromsar, det är en så viktig del att det inte är värt att köpa budget. Bosch är bra grejer till exempel.

Vag bilar är bara krångliga när man inte förstår att alla bilar har utrustningslista klistrad  i skuffen där står det exakt vilka bromsar man har både fram och bak 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang