Provat med startgas?
En modernare diesel skall start utan större problem ner mot -15c om glödstiften är defekta.
Hur som helst.
Du behöver koppla in en dator och kontrollera lite olika värden vid startförsök.
Främst;
Bränsletryck - bör vara 200-300 Bar
Motorvarvtal - bör vara runt 200rpm
Aktuell insprutningsmängd (inte alla motorstyrdon som visar detta)
Läge på spjällhuset.
Dieslar har ett spjällhus för att bland annat reglera luftflödet när EGR-ventilen är aktiv.
Normalt skall detta vara öppet tills EGR'en är aktiv, men det stängs när du stänger av motorn för att få förhindra skak och rusk (även för att strypa luftflödet om motorn börjar rusa p.g.a att den käkar olja).
Hursomhelst, jag har sett flertalet gånger att dieslar inte startar under vinterhalvåret MEN de startar utan problem när de har stått i verkstan en timma.
Min teori är att kondens bildas i laddluftkylaren, och denna kondens följer med upp till spjällhuset.
När bilen är avstängd så fryser kondensen och låser spjället i stängt läge.
Spjället skall öppna och stänga en eller ett par gånger när tändningen vrids på, så det kanske lyckas frigöra sig själv efter upprepade startförsök varpå bilen startar.
Kan vara nåt att titta på om du saknar diagnosutrustning som kan läsa aktuella värden.
Senast redigerat av Jesper328 (26 november 2023)
Up the RA