Steff240 skrev:
Om den är fruktansvärt slö, dvs slöare än original
Så bör man nog utöver ordentlig service även kolla över så att tändning, komp osv är okej. Ingen ide att börja köpa trim om det är en renovering som behövs.
Går den som den ska, dvs originalslö så kan man börja med att byta kam och plana toppen.
Man kan också justera på bränslehuvudet och styrtrycksventilen för att få lite mer bränsle, men det bör göras med tryckmätare och Co-mätare tillhands för annars är det lätt att skruva bort sig...
Och släng sporrluftfiltret, det gör mer skada än nytta.
ja rör ALDRIG ett K-jet utan en riktig avgasmätare.. för man kan fucka till allt rejält..
har en regel vid inställning av K-jetronic system. gör följande
kolla efter tjuvläckage minsta lilla läcka betyder att k-jet systemet inte fungerar som det ska..
jag har som regel att ALLTID byta spridartätningarna både dom som sitter på själva spridaren men oxå dom som sitter i koppen.
sen går man över hela vakuumsystemet och kollar noggrant.
Vevhusventilationen MÅSTE vara sluten annars fungerar det inte heller. så det räcker med en dålig packning till locket för att allt ska gå käpprätt åt skogen. även oringen till oljestickan. slangarna till allt måste vara täta.
När man är helt säker på att inget tydligt märks är det dags att ta fram startgasen.. spruta runt lyssna efter ändringar på varven på motorn. ändringar=läckage.
kolla också bränsletrycket på bilen. fel bränsletryck ställer till stora problem för lågt bränsletryck och bränslesystemet mäter luftmängden fel.
försökte hitta informationen på b23e men tyvärr verkar jag inte ha den. men det normala brukar vara 5bars bränsletryck. styrtrycket hittar jag inget på. jag följde ju B21Etl inställningarna på min 245turbo med gnistat bränslehuvud. där kör man med 7bars system tryck och 3.6bars styrtryck.
styrtrycksventilen går lätt sönder och kan ställa till det. sitter en bimetall som värms upp och ändrar trögheten i kolven i bränslehuvudet så den rör sig olika beroende på kall och varm motor. den värms upp med hjälp av ström men den själv värmer sig av motorn och brukar bara påverka hur den går kall. jag körde med allt urkopplat på min 245:A fungerande fint att starta i -10 grader endå. men tog lite tid innan den gick helt 100.
kopplar sen upp den till avgasmmätaren kollar både CO-halten men även HC-halten
på fjäderbenet står det vad inställningsvärdena ska vara. brukar vara runt 1-.2.5% co halt
ställ sedan bilen där du har CO-halten inom inställningsvärdena men där hc halten är som lägst. ge inte upp så lätt glöm inte att plocka ur insex nyckeln efter varje inställning. och varva till lite lätt. när hc är som lägst men co halten inom inställningsvärdet så går dom som bäst.
men detta är något som tar cirka 30min-60min att göra.. och man får vrida VÄLDIGT VÄLDIGT försiktig och inte alls skruva speciellt mycket
har gjort detta på mängder med 240turbosar med väldigt bra resultat.
glöm inte heller att kolla tändningen.. stift rotor fördelare och tändkablar måste vara i bra skick annars är det meningslöst att göra ovanstående.
och ställ tändningen med en lampa instälningsvärdena står på samma lapp som co halten.
börja där innan du gör något annat med bilen.
att få bilen rätt inställd är a-o för du kan försöka "trimma" den bäst du vill så länge man inte får ordning på tändning och bränsleblandning så är det meningslöst.