Biletikett

jfhgtxxz
27 december 2023 · 1 Inlägg

Hittade den här intressanta frågan/svaret om vett och etikett relaterat till bilar.

https://www.facebook.com/VettOchEtikett … hkaBCS2hAl

Påkörd av den som hjälpte mig, hur artigt agera?

För några dagar sedan stod jag parkerad med dött batteri i min bil i ett villaområde. Jag förberedde startkablar etc och så vinkade/stoppade jag några förbipasserande bilar och frågade om de kunde hjälpa mig.

Den femte som passerade stannade. Det tog bara någon minut att få igång bilen. Givetvis tackade jag i vederbörlig ordning, men sedan, kom det en annan bil som ville passera min bil och “hjälpbilen” stod parallellt, varpå han som hjälpte mig krypkör närmare min bil och repar min bil!

Han hade inte behövt flytta på sig, det fanns en trottoar den mötande bilen kunde kört upp på och kommit förbi.

Jag fick dåligt samvete för hela situationen, men samtidigt är påkörningen inte mitt fel.

Orsaken till att det blev som det blev, skulle jag säga, var att han som hjälpte mig helt i onödan blev stressad över mötet.

Är det rätt att göra försäkringsärende av detta (och då troligen påverka den andres bonus, han åker på en självrisk m.m.?

Vad tycker ni? Det är ju inte kul att behöva kräva någon som varit hjälpsam på pengar!

zemet
27 december 2023 · 4 049 Inlägg

Det kostar troligen samma eller mindre pengar att fixa än vad det hade kostat med självrisk/bärgare.

Jag hade tagit smällen själv, man får vara försiktig med omtänksamma/hjälpsamma människor.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
uhlin
28 december 2023 · 2 834 Inlägg

Vad handlar det om för bil är ju intressant. En helt ny bil eller en gammal bil som har skavanker.

Är det inte så mycket kan det gå och polera bort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang