29 januari 2024
Trådstartare
Hej! Finns det någon typ av "serviceschema" för vanliga förslitningsdelar till olika bilmodeller? Jag tänker mig någon form av lista/litteratur där det står hur ofta det rekommenderas att man byter allt från bromsbelägg till hjullager och bussningar m.m!
Jag får varierat resultat beroende på bilmärke och modell när jag söker efter t.ex. "maintenance schedule" på nätet. Finns det något annat ord som beskriver det jag söker? Eller finns inte den typen av listor/litteratur tillgänglig?
Bakgrunden är att jag idag äger en gammal skruttbil som används mycket sparsamt och som jag lagar det som besiktningen säger åt mig att jag behöver laga. Nu stundar emellertid ett nytt bilköp (nyare begagnad bil) som kommer användas desto flitigare, och då vill jag ha bättre koll på vad jag kan förvänta mig slits ut och när, så jag kan vara lite proaktiv och byta ut delar innan jag får en 2a på besiktningen.
Jag har kollat i manualen till nuvarande bilen ifall det finnas någon sådan lista där, men hittar inget.
Tacksam för svar!
Mvh,
kriham