Bakjulsdriven v70

Vrahm5
22 mars · 5 Inlägg

Hej! Tänkte försöka mig på att bygga bakhjulsdriven v70n. Undrar om det är samma växellåds fästen på v70 som det är på de äldre volvobilarna? Ser ju typ ut som samma men lär ju fela i diametern. Finns det något annat man kan göra åt det isåfall?

Utmarks-Loke
22 mars · 5 862 Inlägg

Vilka äldre volvobilar syftar du på? Om det är de bakhjulsdrivna är det förstås inte någonting med växellådsfästena som stämmer med en V70N. Vill du bygga en sådan bakhjulsdriven har du massiv ombyggnad framför dig. Enklaste sättet är väl att ta en fyrhjulsdriven och bygga bort framhjulsdriften men drivlinan bakåt är underdimensionerad jämfört med bilar som är bakhjulsdrivna från fabrik.

doktorduett
22 mars · 365 Inlägg

det var oxå min tanke, ska du bygga om till bakhjulsdrift är växellåds fästet nock det minsta problem
börja med att köpa sfro handboken o ta kontakt med sfro så får du reda på hur det ska göras

Marlboroman
23 mars · 8 234 Inlägg

Vrahm5 skrev:
Hej! Tänkte försöka mig på att bygga bakhjulsdriven v70n. Undrar om det är samma växellåds fästen på v70 som det är på de äldre volvobilarna?

Nej. Det är inte ens i närheten om du tänker på 2/7/900-serien.

Vrahm5 skrev:
Finns det något annat man kan göra åt det isåfall?

Kapa ur golvet och bygg ett nytt chassie från grunden. Att försöka spara så mycket som möjligt av original upphängningar och golv kan verka som en genväg, men det är det inte nödvändigtvis.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JN1975
23 mars · 235 Inlägg

Vrahm5 skrev:
Hej! Tänkte försöka mig på att bygga bakhjulsdriven v70n. Undrar om det är samma växellåds fästen på v70 som det är på de äldre volvobilarna? Ser ju typ ut som samma men lär ju fela i diametern. Finns det något annat man kan göra åt det isåfall?

Om du menar lådans bultmönster mot motorn så lär väl 960 med rakställd vitmotor (sexa) ha en växellåda som passar mot V70's femma? De fanns med M90 manuell låda i 960 2,5L bla.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang