3788
Sök

Rostskydda bakvagn? Avensis 98

2 Inlägg
31 maj
Trådstartare
#1
Har en Avensis 98 som i princip inte blivit omhändertagen på många år men endå rätt fräsch(vs andra jag sätt..). Kollade historik och den fick "bra att veta" på påbörjad rost på bakvagnen något år sedan så funderar på att rostskydda den på något sätt innan de blir värre liksom.

Är det värt de? (tänkte inte göra de något speciellt, bara lite stålborste på utsidan och blåsa ur hålrumen så gött de går..)

Typ Biltema-Rostskyddsmedel för hålrum och Biltema-Rostskyddsmassa för underrede

men samtidigt hör man ju att man kan stänga in fukt och det bara blir värre.. står ju "fuktundanträngande " hur ska de tolkas? eller ska man bara pensla på lite spillolja? svårare att få in i hålrum dock...

3 133 Inlägg
31 maj
#2
Börja med att kolla så inget behöver svetsas. Dom BRUKAR inte skriva "bra att veta" på lätt ytrost, utan när det börjat skikta sig.

Jag brukar säga att det sämsta man kan göra åt rost är ingenting, men ingen regel utan undantag.
Skulle dom nu slå hål på något blir ett svetsjobb besvärligt om den är full av rostskydd.  Hög brandrisk.

Sen kan man göra rostskydd bättre eller sämre vis, men sämre än INGET ALLS = Det köper jag inte.
TOM måla ditekt över rost BROMSAR det, om än måttligt.  Snabbar knappast på. 

Lös bubblad färg däremot, alt lös rostskyddsmassa kan stänga in fukt och bör skrapas loss. men det ska till syre också.....   Men kanske kan snabba på.
Senast redigerat av Mossan1 (31 maj )

6 029 Inlägg
31 maj
#3
Det första du ska göra är att kolla HUR rostigt det är!
Är det rostigt , och aldrig så lite rost, så är det helt meningslöst att täcka över rosten med svart rostskyddsmassa då det bara döljer ,inte tar bort eller förhindrar ny rostbildning.
Vill du ta bort rosten så är det bara tre saker som gäller . 1. Att blästra bort rosten. 2. Att slipa bort och sen i kombination med slipning ,använda "rostborttagare". 3. Att ta bort befintlig plåt och MIG-svetsa dit ny plåt och sedan lacka med två-komp billack och sedan täcka över med antingen svart rostskyddsmassa eller först ha på linoljebaserad underesdsmassa och sen den tjockare svarta underredsmassan ...och sen be en bön!


3 356 Inlägg
31 maj
#4
Eller så gör du en fuling vid nästa oljebyte och sprutar hela underredet med det.
Nu kliar det i många ögon😂
Sorry greta i förhand.


870 Inlägg
1 juni
#6
Low skrev:
Eller så gör du en fuling vid nästa oljebyte och sprutar hela underredet med det.
Nu kliar det i många ögon😂
Sorry greta i förhand.
Spill olja förstör rost skyddet!!
med alla kemikalier som finns i den gör den mer skada än nytta !!

Är greta någon annan medlem ??

3 356 Inlägg
1 juni
#7
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Eller så gör du en fuling vid nästa oljebyte och sprutar hela underredet med det.
Nu kliar det i många ögon😂
Sorry greta i förhand.
Spill olja förstör rost skyddet!!
med alla kemikalier som finns i den gör den mer skada än nytta !!

Är greta någon annan medlem ??
Om inget rostskydd existerar så är spill olja garanterat bättre. Förstår inte riktigt hur spillolja förstör rostskyddet på vilket sätt? Visst vissa har teorier att Spill olja innehåller metaler som gynnar rost. Men tittar du på 20-30+ år gamla bilar som har oljeläckage som fått svettas i åratal så är dem delarna rostfria.  En drope olja sprider sig själv rätt duktigt.
Sen hur spillolja och bussningar mm mår av det låter jag vara osagt.

själv använde jag spill olja i många år, dock gått över till andra produkter då man inte bor på landet längre😁


3 133 Inlägg
1 juni
#8
Spillolja är inget man ska använda.
Det rinner bort lätt och hamnar överallt.  Pölar under bilen osv.
Isf blandat med något som binder det i hålrummen. Då, kan det funka, men riktiga produkter kostar inte skjortan och kladdar inte när det torkat

Spillolja kan lösa upp vaxbaserade rostskydd som tillverkaren sprutat i.
Det är sant. Men det gör nog vilket petroliumbaserat rostskydd som helst så det man använder blir då att ersätta till viss del.  Fortfarande bättre än inget. Ska man komplettera en nyare bil i förebyggande är dock detta viktigt.

Somliga påstår att Spillolja fräter på plåten värre än rosten. Hur man kan leva i den tron förstår jag inte, men GÖR man det, rekomenderar jag att spana in valfritt äldre totalrostigt fordon (typ skogsvrak) och notera att det är knappt någon rost där motorns vevhusventilation har oljedimmat och blandat med damm. Tom lacken kan vara kvar under det enda stället det INTE rostat.  Men där har det alltid tillsats olja och det var alltid pöl under sådana fordon.

Spillolja ska inte användas som rostskydd.
Senast redigerat av Mossan1 (1 juni )

4 122 Inlägg
1 juni
#9
jag har fått till mig det att begagnad olja från en dieselmotor fungerar bra som rostskydd, men man bör kanske har något tjockare uppepå tex. underredmassa som skyddar på utsatta ställen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 029 Inlägg
1 juni
#10
Men vänta ett tag nu... Har man rost så inte hjälper det att spruta på vare sig rostskyddsmedel, spillolja eller linolja eller något annat jokks..man måste först ta bort rosten. -Ska det vara så svårt att fatta det!


870 Inlägg
1 juni
#11
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att kolla HUR rostigt det är!
Är det rostigt , och aldrig så lite rost, så är det helt meningslöst att täcka över rosten med svart rostskyddsmassa då det bara döljer ,inte tar bort eller förhindrar ny rostbildning.
Vill du ta bort rosten så är det bara tre saker som gäller . 1. Att blästra bort rosten. 2. Att slipa bort och sen i kombination med slipning ,använda "rostborttagare". 3. Att ta bort befintlig plåt och MIG-svetsa dit ny plåt och sedan lacka med två-komp billack och sedan täcka över med antingen svart rostskyddsmassa eller först ha på linoljebaserad underesdsmassa och sen den tjockare svarta underredsmassan ...och sen be en bön!
Jag håller helt med dig
Det finns inga genvägar att gå
Be en bön att han även underredsbehandlar
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248058/248058-31087af415bd101b6b5b71268868f87e.jpg

870 Inlägg
1 juni
#12
Low skrev:
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Eller så gör du en fuling vid nästa oljebyte och sprutar hela underredet med det.
Nu kliar det i många ögon😂
Sorry greta i förhand.
Spill olja förstör rost skyddet!!
med alla kemikalier som finns i den gör den mer skada än nytta !!

Är greta någon annan medlem ??
Om inget rostskydd existerar så är spill olja garanterat bättre. Förstår inte riktigt hur spillolja förstör rostskyddet på vilket sätt? Visst vissa har teorier att Spill olja innehåller metaler som gynnar rost. Men tittar du på 20-30+ år gamla bilar som har oljeläckage som fått svettas i åratal så är dem delarna rostfria.  En drope olja sprider sig själv rätt duktigt.
Sen hur spillolja och bussningar mm mår av det låter jag vara osagt.

själv använde jag spill olja i många år, dock gått över till andra produkter då man inte bor på landet längre😁
Spillolja löser upp annat rost skydd för det innehåller aggressiva medel efter att ha varit i motorn
Ja det är metall spån i Spillolja olika mängd beroende på hur motorn är i skick
Det är enkel kemi
Gummi bussningar löses ofta upp av Spillolja för att den innehåller aggressiva ämnen

Vem är greta du skrev om??

3 356 Inlägg
1 juni
#13
Muskelbil skrev:
Low skrev:
Muskelbil skrev:

Spill olja förstör rost skyddet!!
med alla kemikalier som finns i den gör den mer skada än nytta !!

Är greta någon annan medlem ??
Om inget rostskydd existerar så är spill olja garanterat bättre. Förstår inte riktigt hur spillolja förstör rostskyddet på vilket sätt? Visst vissa har teorier att Spill olja innehåller metaler som gynnar rost. Men tittar du på 20-30+ år gamla bilar som har oljeläckage som fått svettas i åratal så är dem delarna rostfria.  En drope olja sprider sig själv rätt duktigt.
Sen hur spillolja och bussningar mm mår av det låter jag vara osagt.

själv använde jag spill olja i många år, dock gått över till andra produkter då man inte bor på landet längre😁
Spillolja löser upp annat rost skydd för det innehåller aggressiva medel efter att ha varit i motorn
Ja det är metall spån i Spillolja olika mängd beroende på hur motorn är i skick
Det är enkel kemi
Gummi bussningar löses ofta upp av Spillolja för att den innehåller aggressiva ämnen

Vem är greta du skrev om??
Som jag skrev - om ingen rostskydd - existerar så funkar spilloljan utmärkt. Jag pratar om bilar som är 15-20 år gamla som inte fått se någonslags rostskydd sedan dem var nya.  Spillolja, spillolja ja det låter kanske mindre bra, men det fungerar av egen erfarenhet. Oljan på ytrost tar absolut inte BORT rosten, dock så bromsas rosten att gro vidare. Ta en droppe spillolja på en rostig plåtbit se hur spilloljan sprider sig själv och sugs in. Det med lätt damm så håller det sig. Gör man det varje/vartannat år så bromsas/stannar rosten.

Att blästra bort rosten och lacka underret är absolut bäst men att göra det på pendlar bil som rullar på svenska vintervägar nja. Renoverar man en fin bil? Absolut!

Att spilloljan skapar rost pga metallspån från motorn påstår jag är falskt även om det är "enkel kemi".  Jag går bara efter erfarenheter och vad jag sett med mina egna ögon.

Pratar vi om ny bil så finns det garanterat bättre och mer hälsosama produkter.


3 356 Inlägg
1 juni
#14
Mossan1 skrev:
Spillolja är inget man ska använda.
Det rinner bort lätt och hamnar överallt.  Pölar under bilen osv.
Isf blandat med något som binder det i hålrummen. Då, kan det funka, men riktiga produkter kostar inte skjortan och kladdar inte när det torkat

Spillolja kan lösa upp vaxbaserade rostskydd som tillverkaren sprutat i.
Det är sant. Men det gör nog vilket petroliumbaserat rostskydd som helst så det man använder blir då att ersätta till viss del.  Fortfarande bättre än inget. Ska man komplettera en nyare bil i förebyggande är dock detta viktigt.

Somliga påstår att Spillolja fräter på plåten värre än rosten. Hur man kan leva i den tron förstår jag inte, men GÖR man det, rekomenderar jag att spana in valfritt äldre totalrostigt fordon (typ skogsvrak) och notera att det är knappt någon rost där motorns vevhusventilation har oljedimmat och blandat med damm. Tom lacken kan vara kvar under det enda stället det INTE rostat.  Men där har det alltid tillsats olja och det var alltid pöl under sådana fordon.

Spillolja ska inte användas som rostskydd.
Det är just problemet med vissa produkter att dem Torkar. En bra rostskydd är att den aldrig torkar helt. (Underredet)

Dock så -tycker jag- det finns bättre produkter för dörrar och andra hålrum. Men underredet så är spilloljan en av det bästa. -tycker jag -

Rinner det så har man lagt på för mycket.😁


7 359 Inlägg
1 juni
#15
Skrapa bort all lös underredsmassa med morakniv och stålspackelspade.
Borsta med vanlig stålborste och roterande stålborste i borrmaskin.
Måla med Corrostabil - pensel eller sprejform.
Så skulle jag göra om det var min bil - och så HAR jag gjort på mina bilar.

2 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#16
Mossan1 skrev:
Börja med att kolla så inget behöver svetsas. Dom BRUKAR inte skriva "bra att veta" på lätt ytrost, utan när det börjat skikta sig.

Jag brukar säga att det sämsta man kan göra åt rost är ingenting, men ingen regel utan undantag.
Skulle dom nu slå hål på något blir ett svetsjobb besvärligt om den är full av rostskydd.  Hög brandrisk.

Sen kan man göra rostskydd bättre eller sämre vis, men sämre än INGET ALLS = Det köper jag inte.
TOM måla ditekt över rost BROMSAR det, om än måttligt.  Snabbar knappast på. 

Lös bubblad färg däremot, alt lös rostskyddsmassa kan stänga in fukt och bör skrapas loss. men det ska till syre också.....   Men kanske kan snabba på.
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att kolla HUR rostigt det är!
Är det rostigt , och aldrig så lite rost, så är det helt meningslöst att täcka över rosten med svart rostskyddsmassa då det bara döljer ,inte tar bort eller förhindrar ny rostbildning.
Vill du ta bort rosten så är det bara tre saker som gäller . 1. Att blästra bort rosten. 2. Att slipa bort och sen i kombination med slipning ,använda "rostborttagare". 3. Att ta bort befintlig plåt och MIG-svetsa dit ny plåt och sedan lacka med två-komp billack och sedan täcka över med antingen svart rostskyddsmassa eller först ha på linoljebaserad underesdsmassa och sen den tjockare svarta underredsmassan ...och sen be en bön!
Sist jag besiktade bilen nämnde jag det, och bes mannen slog med hammare över hela bakvagnen utan anmärkning eller något alls. Så jag tror bara att han som gav "bra att veta" antingen va ny på jobbet.. eller väldigt petig.. ser bara ut som helt vanlig ytrost än så länge enligt mig och besiktningsmannen. Det var Dekra som gav "bra att veta" och sist besiktad hos Bilprovningen.

7 359 Inlägg
3 juni
#17
Besiktningsteknikerna får med jämna mellanrum information om olika bilfabrikat och -modellers "svaga sidor".
Så var det i alla fall hos AB Svensk Bilprovning när jag var anställd där.
Förutom tips "se upp med" olika saker såsom skruvfjäderbrott, bromsrörsdefekter och annat så förekom även "utpekande" av rostbenägenhet på svåråtkomliga/svårkontrollerade ställen.


Sök