3787
Sök

Passat b8 alltrack olika bredd på fälgar fram och bak?

5 Inlägg
30 maj
Trådstartare
#1
Tjena  !

Har sökt som bara den på en fråga som jag ej verkar få svar på.
Om jag har 8.5 tum breda fram med 245-32-20 och så skulle ja sätta 10 tum bak med 255-35-20.

Skulle de funkar eller förstör jag något på bilen då?

Bilen är ju 4motion så inte konstant fyrhjulsdriven.

Någon som vet ?

Mvh

* Voff voff *
10 449 Inlägg
30 maj
#2
Timmie-w skrev:
Tjena  !

Har sökt som bara den på en fråga som jag ej verkar få svar på.
Om jag har 8.5 tum breda fram med 245-32-20 och så skulle ja sätta 10 tum bak med 255-35-20.

Skulle de funkar eller förstör jag något på bilen då?

Bilen är ju 4motion så inte konstant fyrhjulsdriven.

Någon som vet ?

Mvh
På fyrhjulsdrivet ska det vara samma rullomkrets runtom. Även när det inte är konstant fyrhjulsdrift. Väldigt förenklat så räknar bilen ut när (och hur mycket) fyrhjulsdriften behövs. Har man då olika stora hjul fram och bak blir det i bästa fall tokigt och i sämsta fall trasigt...

(Dessutom kommer det se mysko ut med lite små-stretch bak och normalt fram, men det är min personliga åsikt...) smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
30 maj
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Timmie-w skrev:
Tjena  !

Har sökt som bara den på en fråga som jag ej verkar få svar på.
Om jag har 8.5 tum breda fram med 245-32-20 och så skulle ja sätta 10 tum bak med 255-35-20.

Skulle de funkar eller förstör jag något på bilen då?

Bilen är ju 4motion så inte konstant fyrhjulsdriven.

Någon som vet ?

Mvh
På fyrhjulsdrivet ska det vara samma rullomkrets runtom. Även när det inte är konstant fyrhjulsdrift. Väldigt förenklat så räknar bilen ut när (och hur mycket) fyrhjulsdriften behövs. Har man då olika stora hjul fram och bak blir det i bästa fall tokigt och i sämsta fall trasigt...

(Dessutom kommer det se mysko ut med lite små-stretch bak och normalt fram, men det är min personliga åsikt...) smile
Gäller de även då ja bara ändrar bredden ??  Rullning osv blir väl det samma bara att dom är bredare ?

5 661 Inlägg
31 maj
#4
Skillnad i bredd gör inget.

Skillnad i rullomkrets är däremot problem.

255/35-20 är 1% större än 245/35-20 enligt willtheyfit.
Vet inte om kalkylatorn räknar med skillnaden som blir med stretch, känns som den räknar med det (testade, nej kalkylen ändrade sig inte med andra fälgbredder).

Skiljer endast 3,5mm på radien enligt kalkylatorn så blir ju då samma skillnad som att ha likadana hjul runtom men 2st halvslitna och 2st nya.

https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=30
Senast redigerat av simlar (31 maj )


5 Inlägg
31 maj
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Skillnad i bredd gör inget.

Skillnad i rullomkrets är däremot problem.

255/35-20 är 1% större än 245/35-20 enligt willtheyfit.
Vet inte om kalkylatorn räknar med skillnaden som blir med stretch, känns som den räknar med det (testade, nej kalkylen ändrade sig inte med andra fälgbredder).

Skiljer endast 3,5mm på radien enligt kalkylatorn så blir ju då samma skillnad som att ha likadana hjul runtom men 2st halvslitna och 2st nya.

https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=30
Ja okey så du skulle säga att de går eller hur ska ja tolka ditt svar ?

6 030 Inlägg
31 maj
#6
Börja med att kolla upp priser för ny fördelningslåda och diffar, och fundera sedan på om det är värt risken.

966 Inlägg
31 maj
#7
Jag har en Tiguan med Haldex. Enligt instruktionsboken ska man skifta hjul mellan fram och bak varje år så att man får jämn slitning och därmed samma omkrets på alla hjulen.
Senast redigerat av candyweiss (31 maj )

VAG har världens bästa bilar.

5 661 Inlägg
31 maj
#8
Timmie-w skrev:
simlar skrev:
Skillnad i bredd gör inget.

Skillnad i rullomkrets är däremot problem.

255/35-20 är 1% större än 245/35-20 enligt willtheyfit.
Vet inte om kalkylatorn räknar med skillnaden som blir med stretch, känns som den räknar med det (testade, nej kalkylen ändrade sig inte med andra fälgbredder).

Skiljer endast 3,5mm på radien enligt kalkylatorn så blir ju då samma skillnad som att ha likadana hjul runtom men 2st halvslitna och 2st nya.

https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=30
Ja okey så du skulle säga att de går eller hur ska ja tolka ditt svar ?
Bör funka då det blir samma sak som att du har två slitna och två fräscha däck vilket många kör omkring med.

Lär ju märkas om något tar skada av det.
Är ju på egen risk man modifierar sina bilar.
Enklast/minst risk för bekymmer vore ju dock köra samma fälgstorlek och däckdimension runt om.


2 294 Inlägg
31 maj
#9
simlar skrev:
Timmie-w skrev:
simlar skrev:
Skillnad i bredd gör inget.

Skillnad i rullomkrets är däremot problem.

255/35-20 är 1% större än 245/35-20 enligt willtheyfit.
Vet inte om kalkylatorn räknar med skillnaden som blir med stretch, känns som den räknar med det (testade, nej kalkylen ändrade sig inte med andra fälgbredder).

Skiljer endast 3,5mm på radien enligt kalkylatorn så blir ju då samma skillnad som att ha likadana hjul runtom men 2st halvslitna och 2st nya.

https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=30
Ja okey så du skulle säga att de går eller hur ska ja tolka ditt svar ?
Bör funka då det blir samma sak som att du har två slitna och två fräscha däck vilket många kör omkring med.

Lär ju märkas om något tar skada av det.
Är ju på egen risk man modifierar sina bilar.
Enklast/minst risk för bekymmer vore ju dock köra samma fälgstorlek och däckdimension runt om.
Man bör ju byta alla 4 däck samtidigt på en fyrhjulsdriven bil, just för att undvika att rullomkretsen skiljer pga 2 nya och 2 halvslitna däck. Alla bilar är inte så pass känsliga, men en del är det. Ingen aning om TS bil är så känslig, men jag hade inte chansat utan att vara 100% säker.


7 359 Inlägg
31 maj
#10
Mew skrev:
simlar skrev:
Timmie-w skrev:
Ja okey så du skulle säga att de går eller hur ska ja tolka ditt svar ?
Bör funka då det blir samma sak som att du har två slitna och två fräscha däck vilket många kör omkring med.

Lär ju märkas om något tar skada av det.
Är ju på egen risk man modifierar sina bilar.
Enklast/minst risk för bekymmer vore ju dock köra samma fälgstorlek och däckdimension runt om.
Man bör ju byta alla 4 däck samtidigt på en fyrhjulsdriven bil, just för att undvika att rullomkretsen skiljer pga 2 nya och 2 halvslitna däck. Alla bilar är inte så pass känsliga, men en del är det. Ingen aning om TS bil är så känslig, men jag hade inte chansat utan att vara 100% säker.
Gäller inte alla 4x4-bilar - endast de med typ Haldex eller visko
Inte heller torsen reagerar på om, vid samma dimension, däcken är olika slitna.
Riktiga bilar, med riktig 4x4 berörs inte alls.
De flesta - NIVA, Land Cruiser, Defender m fl - har mellandifferential i fördelningslådan.
Ingen vettig människa kör t ex en Wrangler, Jimny m fl på 4x4, utom utanför vägen när så krävs.
Inte heller batteribilar med en elmotor på varje axel påverkas av olika slitage på fram- resp bakdäck.

Of World
3 356 Inlägg
31 maj
#11
Volvo xc60 skulle inte påverkas av olika slitna däck enligt Volvo.. så fel.

Farsans -15 hade lite oljud bak vi bytte till 4 nya och bilen gick hur fint som helst.

Fram däcken var ca 4.7 mm och bak nytt. Framdäcken tillverkade -20 medans bakdäcken -22

Vi bytte till samma märke på alla 4

Edit; det var oljud från AWD den "gick" i  hela tiden för den trodde att framhjulen slirade.
Senast redigerat av Presidento (31 maj )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

* Voff voff *
10 449 Inlägg
1 juni
#12
Timmie-w skrev:
Brådhis skrev:
Timmie-w skrev:
Tjena  !

Har sökt som bara den på en fråga som jag ej verkar få svar på.
Om jag har 8.5 tum breda fram med 245-32-20 och så skulle ja sätta 10 tum bak med 255-35-20.

Skulle de funkar eller förstör jag något på bilen då?

Bilen är ju 4motion så inte konstant fyrhjulsdriven.

Någon som vet ?

Mvh
På fyrhjulsdrivet ska det vara samma rullomkrets runtom. Även när det inte är konstant fyrhjulsdrift. Väldigt förenklat så räknar bilen ut när (och hur mycket) fyrhjulsdriften behövs. Har man då olika stora hjul fram och bak blir det i bästa fall tokigt och i sämsta fall trasigt...

(Dessutom kommer det se mysko ut med lite små-stretch bak och normalt fram, men det är min personliga åsikt...) smile
Gäller de även då ja bara ändrar bredden ??  Rullning osv blir väl det samma bara att dom är bredare ?
Eftersom profilhöjden är procent av bredden så måste du ändra den också då.

Så skillnaden mellan däckdimensionerna du valt är 1%, även fast profilhöjden är densamma.

Med tanke på vad sakerna kostar hade jag inte chansat...
Senast redigerat av Brådhis (1 juni )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

870 Inlägg
1 juni
#13
torsen skrev:
Mew skrev:
simlar skrev:

Bör funka då det blir samma sak som att du har två slitna och två fräscha däck vilket många kör omkring med.

Lär ju märkas om något tar skada av det.
Är ju på egen risk man modifierar sina bilar.
Enklast/minst risk för bekymmer vore ju dock köra samma fälgstorlek och däckdimension runt om.
Man bör ju byta alla 4 däck samtidigt på en fyrhjulsdriven bil, just för att undvika att rullomkretsen skiljer pga 2 nya och 2 halvslitna däck. Alla bilar är inte så pass känsliga, men en del är det. Ingen aning om TS bil är så känslig, men jag hade inte chansat utan att vara 100% säker.
Gäller inte alla 4x4-bilar - endast de med typ Haldex eller visko
Inte heller torsen reagerar på om, vid samma dimension, däcken är olika slitna.
Riktiga bilar, med riktig 4x4 berörs inte alls.
De flesta - NIVA, Land Cruiser, Defender m fl - har mellandifferential i fördelningslådan.
Ingen vettig människa kör t ex en Wrangler, Jimny m fl på 4x4, utom utanför vägen när så krävs.
Inte heller batteribilar med en elmotor på varje axel påverkas av olika slitage på fram- resp bakdäck.
Batteri bilar??
Alla bilar har Batteri!!

Forummoderator
26 299 Inlägg
1 juni
#14
Muskelbil skrev:
torsen skrev:
Mew skrev:

Man bör ju byta alla 4 däck samtidigt på en fyrhjulsdriven bil, just för att undvika att rullomkretsen skiljer pga 2 nya och 2 halvslitna däck. Alla bilar är inte så pass känsliga, men en del är det. Ingen aning om TS bil är så känslig, men jag hade inte chansat utan att vara 100% säker.
Gäller inte alla 4x4-bilar - endast de med typ Haldex eller visko
Inte heller torsen reagerar på om, vid samma dimension, däcken är olika slitna.
Riktiga bilar, med riktig 4x4 berörs inte alls.
De flesta - NIVA, Land Cruiser, Defender m fl - har mellandifferential i fördelningslådan.
Ingen vettig människa kör t ex en Wrangler, Jimny m fl på 4x4, utom utanför vägen när så krävs.
Inte heller batteribilar med en elmotor på varje axel påverkas av olika slitage på fram- resp bakdäck.
Batteri bilar??
Alla bilar har Batteri!!
Läs hela meningen. Hur klart som helst vad som åsyftas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

870 Inlägg
1 juni
#15
Mack skrev:
Muskelbil skrev:
torsen skrev:

Gäller inte alla 4x4-bilar - endast de med typ Haldex eller visko
Inte heller torsen reagerar på om, vid samma dimension, däcken är olika slitna.
Riktiga bilar, med riktig 4x4 berörs inte alls.
De flesta - NIVA, Land Cruiser, Defender m fl - har mellandifferential i fördelningslådan.
Ingen vettig människa kör t ex en Wrangler, Jimny m fl på 4x4, utom utanför vägen när så krävs.
Inte heller batteribilar med en elmotor på varje axel påverkas av olika slitage på fram- resp bakdäck.
Batteri bilar??
Alla bilar har Batteri!!
Läs hela meningen. Hur klart som helst vad som åsyftas.
Då hade jag inte behövt fråga

Kan du förklara eftersom det är klart för dig??

Forummoderator
26 299 Inlägg
1 juni
#16
Muskelbil skrev:
Mack skrev:
Muskelbil skrev:

Batteri bilar??
Alla bilar har Batteri!!
Läs hela meningen. Hur klart som helst vad som åsyftas.
Då hade jag inte behövt fråga

Kan du förklara eftersom det är klart för dig??
Tycker inte jag borde behöva, men hur många fordon med traditionella motorer har "elmotor på varje axel"?
(Bortsett från hybrider då förstås.)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

870 Inlägg
1 juni
#17
Mack skrev:
Muskelbil skrev:
Mack skrev:

Läs hela meningen. Hur klart som helst vad som åsyftas.
Då hade jag inte behövt fråga

Kan du förklara eftersom det är klart för dig??
Tycker inte jag borde behöva, men hur många fordon med traditionella motorer har "elmotor på varje axel"?
(Bortsett från hybrider då förstås.)
Jag googlade eftersom du inte hjälper till och hittade denna förklaring inne på en elbils sida
Klippte ut denna förklaring

"Batteribil är ett tramsigt begrepp använt företrädesvis av clownaktiga elbilsmotståndare i syfte att förminska och förlöjliga fordonet då det inte anses vara en "riktig bil" eftersom den inte drivs av en förbränningsmotor.
På samma vis kan en förbränningsmotorbil okunnit benämnas tankbil då bägge namngivningar syftar på själva kärlet som innehåller respektive fordons drivmedel elektricitet eller brännbar vätska."

Nu förstår jag vad som menas
och hur larvit det är

449 Inlägg
1 juni
#18
ja batteri bil...för en elbil är ingen riktig bil, det är en trams bil
för miljö muppar som inte har fattat grejen med en riktig bil.
som låter, lukter o är alment härlig 🤣🤣🤣😂😂😂💕
jag skulle alldrig köpa en en 4 hjuls driven bil om dom är så jävla känsliga för lite olikt slitna däck

7 359 Inlägg
1 juni
#19
Eldrivna bilar indelas i batteribilar och vätgasbilar.
De senare är ovanliga i Sverige - än så länge!
Därför skriver jag den definitionsmässigt korrekta benämningen.
Ungefär som att många inte kan skilja på bult, skruv och mutter.
Eller att alla hjulskotrar är en Vespa.
Eller de , dem och dom.

7 359 Inlägg
1 juni
#20
Beträffande däck så kan man inte gå efter tillverkarnas uppgifter om nominella dimensioner.
Som exempel kan jag nämna att Super Swamper TSL MT 32" har samma ytterdiameter(och omkrets) som Cooper Discoverer MT 33".
Även TOYO och BFGoodrich är mindre än de uppgivna dimensionerna.
Över-/underdrifterna varierar med däckfabrikanternas olika storlekar på däcken, trots samma märkning på däcken.

Den nu tyvärr nedlagda tidskriften Four Wheel Drive hade samlat en mängd däcksfabrikat och dimensioner i en tabell så att man skulle kunna förebygga haverier i t ex fördelningslådan p g a olika stora däck på fram- och bakaxlarna, trots att de på däcksidan angivna dimensionerna kunde vara lika.

Olika stora däck fram och bak kan medverka till att kedjan i fördelningslådan på Jeepar slits ut i förtid.
B t w så har tyvärr även Jimny 4 kedja, och inte den idiotsäkra kugghjulstansmissionen - varför?


Sök