3161
Sök

MISSLJUD från motor Kia Rio 2008 - Bensin

4 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Kia Rio från 2008 som fungerat felfritt under väldigt lång tid.

Nu, helt plötsligt, efter en veckas stillastående så låter den fruktansvärt från motorn.

Ska försöka dela en video här i inlägget, kika in youtube-länken:

https://youtube.com/shorts/5ocFNZhYt7g? … GIOMhOh8qo

Jag är tyvärr väldigt okunnig när det gäller bilar och förstår att den kommer behöva lämnas in men har inte möjlighet att lämna in den förrän om en månad så skulle gärna få lite info innan, om det är möjligt att bedöma utifrån videon ovan.

Tacksam för en liten knuff i rätt riktning.

6 030 Inlägg
1 juni
#2
Om det inte går att se vad oljudet kommer ifrån skulle nog jag hänga av de där båda remmarna som syns på videon och se om oljudet är kvar. Jag tycker det låter som det är något med en spännrulle eller något annat som remmarna snurrar mot, men svårt att säga när man inte är där. Tror inte ljudet kommer från insidan motorn, så att säga.

4 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Om det inte går att se vad oljudet kommer ifrån skulle nog jag hänga av de där båda remmarna som syns på videon och se om oljudet är kvar. Jag tycker det låter som det är något med en spännrulle eller något annat som remmarna snurrar mot, men svårt att säga när man inte är där. Tror inte ljudet kommer från insidan motorn, så att säga.
Stort tack för svar!

Ska kika vidare.

Funderar nu på om det kan vara ett trasigt urtrampningslager... vilket spontant känns rätt dyrt?

870 Inlägg
1 juni
#4
SUNDET22 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Om det inte går att se vad oljudet kommer ifrån skulle nog jag hänga av de där båda remmarna som syns på videon och se om oljudet är kvar. Jag tycker det låter som det är något med en spännrulle eller något annat som remmarna snurrar mot, men svårt att säga när man inte är där. Tror inte ljudet kommer från insidan motorn, så att säga.
Stort tack för svar!

Ska kika vidare.

Funderar nu på om det kan vara ett trasigt urtrampningslager... vilket spontant känns rätt dyrt?
Ändrar sig ljudet om du trycker ner koppling pedal??
Låter det lika dant är det inte urtrampningslagert

4 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#5
Muskelbil skrev:
SUNDET22 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Om det inte går att se vad oljudet kommer ifrån skulle nog jag hänga av de där båda remmarna som syns på videon och se om oljudet är kvar. Jag tycker det låter som det är något med en spännrulle eller något annat som remmarna snurrar mot, men svårt att säga när man inte är där. Tror inte ljudet kommer från insidan motorn, så att säga.
Stort tack för svar!

Ska kika vidare.

Funderar nu på om det kan vara ett trasigt urtrampningslager... vilket spontant känns rätt dyrt?
Ändrar sig ljudet om du trycker ner koppling pedal??
Låter det lika dant är det inte urtrampningslagert
Provade nu, vid stillastående i neutralläge påverkas ljudet INTE av att kopplingspedalen trycks ner. Under körningen igår kunde jag upplevde att det var något mindre när pedalen var nedtryckt. Men framförallt låter det allra mest på växel N-3 är känslan, 4 & 5 lite tystare.

4 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#6
Lite blodad tand i felsökningen. Här är en till video, kanske att den säger lite mer?

https://youtube.com/shorts/NeKXOy0DuOM? … akDlc7H2jO

Tacksam för era svar hittills!!

6 030 Inlägg
2 juni
#7
Låter som något ligger och skaver mot den där remskivan, eller något annat i närheten

2 294 Inlägg
2 juni
#8
Är det det stora remhjulet på vevaxeln?Svårt att se på videon. Ser ut som att själva remhjulet håller på att separera, det vobblar ju något fruktansvärt. Det där ska i så fall bytas ut omgående!


6 029 Inlägg
3 juni
#9
Remhjulet vobblar!  -Inte bra! Vilket remhjul är det ?? -Är det A/C hjulet så är det lagret!



Sök