3754
Sök

Påverkas styrservon av extramonterad startspärr??

6 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#1
Jag hyr ut en Citroen C4 Grand Picasso 2014 via GoMore. I våras monterades en extra immobilizer för att bilen skulle kunna hyras ut via deras app. Iden är att man ska kunna lägga nyckeln i handskfacket, låsa bilen med appen och den som hyr ska kunna hämta bilen genom appen och efter det använda nyckeln.

Låser man med appen så kan man ändå låsa upp med nyckel men det går inte att starta bilen. Man behöver alltså låda upp med appen för att kunna få igång motorn, annars tänder bara instrumentbrädan upp och jag vill minnas att tex motorlampan och batterilsampan lyser.

För någon vecka sedan fick vi problem med att appen inte låste upp bilen. Man kunde dock starta bilen men styrservon fungerade inte och en skylt tändes som varnade för detta.

Sedan dess är immobilizern omstartad på distans och låser/låser upp dörrarna som den ska men problemet med styrservon kvarstår.

Styrservon är elektronisk och har tidigare inte haft en enda tendens till att krångla.

Säkringen är kollad (i alla fall den som är markerad som styrservosäkring bredvid ratten och felsökning gjord på Mekonomen, oklart hur de har felsökt men de har knappast tagit ur servon testat den utanför bilen för 1500kr.

GoMore hävdar att deras monterade immobilizer inte på något vis påverkar styrservon.

Pros från Mekonomen är 35' + arbete och Citroen tillverkar bara dessa vid efterfrågan.

MEN det gnager lite att dessa fel uppstod exakt samtidigt. Konstigare saker har så klart hänt MEN kan det vara så att dessa system kan påverka varandra? Jag är tex osäker på deras immobilizer påverkade rattlåset...

Upplys mig. Hade suttit fint med en dold säkring eller relä här 😀

* Voff voff *
10 449 Inlägg
8 juni
#2
Hur mår batteriet? En elektrisk servo drar mycket ström och är det första som brukar lägga av när det blir ont om ström...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
17 904 Inlägg
8 juni
#3
Att montera extrautrustning som går in och pratar med canbus i en 10 år gammal Citroën är en smula riskabelt. Brådhis är inne på en sak här! Batteriet! Eftersom den extra utrustningen ligger och pratar med bilens system hela tiden killgissar jag på att bilen aldrig går in i dvala. Det drar ström.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 349 Inlägg
8 juni
#4
Hybrid_ skrev:
Det drar ström.
Rejält med ström... Min gamla V70 drar bortåt 1A innan den somnar(~40-50mA när den har somnat), och då har den inget fancy-nancy CAN-BUS nätverk. Inte ens larm faktiskt, dock fjärrstyrt clås.
Även den strömsnålaste MCU'n med nätverk jag kan komma på, ESP32, drar bortåt 300mA när den är aktiv.
Det ger en teoretisk batteritid på ~47 timmar(med mitt 62Ah batteri), men bilen kommer tvärvägra starta lååååååångt innan dess.

Vissa saker är extremt kinkiga... Saker såsom ABS, SRS och (elektronisk) servo brukar vara dom första sakerna som ger upp.


6 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Hur mår batteriet? En elektrisk servo drar mycket ström och är det första som brukar lägga av när det blir ont om ström...
Motorn startar hur enkelt som helst. Har inte märkt några problem med batteriet men har inte mätt på det.

Bilen går att starta och köra men är mer tungstyrd är föräldrarnas VAZ på 90-talet

6 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#6
Om det inte redan framgått så har jag rätt dålig koll på bilar men...


Bilen startar som den ska även efter flera dagars stillastående. Köra går fint men att svänga är lite knepigare. Rejält motstånd i ratten. Vänstersväng i små stads rondeller är en utmaning.

Skulle batteritrötthet pga extramonteringen ändå kunna påverka styrservon?

6 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#7
Och tack för alla svar hittills!

870 Inlägg
9 juni
#8
Jag misstänker att något i
montering av immo stör ut bilens styrsystem
Kan någon kabel till styrservot skadats eller råkat pillas isär någon kontakt
Det är ofta trångt bland elektroniken på en c4 pica

Forummoderator
17 904 Inlägg
9 juni
#9
Muskelbil skrev:
Jag misstänker att något i
montering av immo stör ut bilens styrsystem
Kan någon kabel till styrservot skadats eller råkat pillas isär någon kontakt
Det är ofta trångt bland elektroniken på en c4 pica
Håller med. Om bilen laddar bra och körs så ska ju servo fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
9 juni
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
Jag misstänker att något i
montering av immo stör ut bilens styrsystem
Kan någon kabel till styrservot skadats eller råkat pillas isär någon kontakt
Det är ofta trångt bland elektroniken på en c4 pica
Håller med. Om bilen laddar bra och körs så ska ju servo fungera.
Som sagt inte heller några dödsryck i servostyrningen som skvallrat om att den var på väg att ge upp.

Sedan monteringen av immob så fungerade bilen felfritt i någon månad. Sedan la upplysningsfunktionen i appen av samtidigt som styrservon dog. Känns som om det kan finnas ett samband där

Forummoderator
17 904 Inlägg
9 juni
#11
Likblek skrev:
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
Jag misstänker att något i
montering av immo stör ut bilens styrsystem
Kan någon kabel till styrservot skadats eller råkat pillas isär någon kontakt
Det är ofta trångt bland elektroniken på en c4 pica
Håller med. Om bilen laddar bra och körs så ska ju servo fungera.
Som sagt inte heller några dödsryck i servostyrningen som skvallrat om att den var på väg att ge upp.

Sedan monteringen av immob så fungerade bilen felfritt i någon månad. Sedan la upplysningsfunktionen i appen av samtidigt som styrservon dog. Känns som om det kan finnas ett samband där
Kan nog vara så. Ta bort extrautrustningen. Häng av minuskabeln på batteriet i 15 minuter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

870 Inlägg
9 juni
#12
Hybrid_ skrev:
Likblek skrev:
Hybrid_ skrev:

Håller med. Om bilen laddar bra och körs så ska ju servo fungera.
Som sagt inte heller några dödsryck i servostyrningen som skvallrat om att den var på väg att ge upp.

Sedan monteringen av immob så fungerade bilen felfritt i någon månad. Sedan la upplysningsfunktionen i appen av samtidigt som styrservon dog. Känns som om det kan finnas ett samband där
Kan nog vara så. Ta bort extrautrustningen. Häng av minuskabeln på batteriet i 15 minuter.
Håller med
Det borde vara immo

6 Inlägg
9 juni
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
Jag misstänker att något i
montering av immo stör ut bilens styrsystem
Kan någon kabel till styrservot skadats eller råkat pillas isär någon kontakt
Det är ofta trångt bland elektroniken på en c4 pica
Håller med. Om bilen laddar bra och körs så ska ju servo fungera.
Som sagt inte heller några dödsryck i servostyrningen som skvallrat om att den var på väg att ge upp.

Sedan monteringen av immon så fungerade bilen felfritt i någon månad. Sedan la upplåsningsfunktionen i appen av samtidigt som styrservon dog. Känns som om det kan finnas ett samband där
Senast redigerat av Likblek (9 juni )


Sök