3781
Sök

Volvo 240 -88 kabel?

14 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#1
Vad är det för kabel som sitter vid brandväggen och får + ström på start och vart ska den gå
Bilen startade sen lyfte jag ur motorn satte tillbaka den nu får den inge soppa men går igång på brake cleaner
Bilen är en Volvo 240 från 88 och är lh2.2 elsystem

* Voff voff *
10 449 Inlägg
8 juni
#2
WaldemarNilsson skrev:
Vad är det för kabel som sitter vid brandväggen och får + ström på start och vart ska den gå
Bilen startade sen lyfte jag ur motorn satte tillbaka den nu får den inge soppa men går igång på brake cleaner
Bilen är en Volvo 240 från 88 och är lh2.2 elsystem
En bild för oss utan kristallkula...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
9 juni
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
WaldemarNilsson skrev:
Vad är det för kabel som sitter vid brandväggen och får + ström på start och vart ska den gå
Bilen startade sen lyfte jag ur motorn satte tillbaka den nu får den inge soppa men går igång på brake cleaner
Bilen är en Volvo 240 från 88 och är lh2.2 elsystem
En bild för oss utan kristallkula...?
Fattar inte hur jag lägger till bilder på denna hemsidan men efter lite mer undersökning tror jag bara att det var nån reserv kabel till typ startmotor

3 133 Inlägg
9 juni
#4
WaldemarNilsson skrev:
efter lite mer undersökning tror jag bara att det var nån reserv kabel till typ startmotor
"Reservkabel"?

Något ej orginal alltså?

Annars har/hade Volvo 240 två tunna kablar till startmotorn.  En med + från tändlåset för att aktivera startmotorn, och en andra som FICK ström via startkontakten.
Den senare då för att koppla förbi förkopplingsmotståndet för starkare gnista i startögonblicket, men senare modeller kan ju ha nån signal för aktivering av insprutningssystemet, osv.
Jobbade mest med förgasar-240's...


Sök