3562
Sök

Kopparpasta vs keramisk pasta

Ruter Knekt
720 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#1
Hej! Åkte och köpte lite kopparpasta häromdagen. I butik var det en ivrig säljare som ville veta vad jag skulle applicera detta på, vilket var anliggning järn mot järn. Han började dilla om att det var "Bosse bildoktor" som lurat oss allihopa att kopparpasta var the way to go och att jag borde köpa deras (trippelt så dyra) keramiska pasta då kopparpasta garanterade oxidering. (not: mina bilar har ungefär 0% aluminium i sig)

Tänkte höra om andra upplevelser av detta med den, som säljaren påstod "egentligen värdelösa produkt" d.v.s. kopparpasta. Samt generell fråga om keramisk pasta fyller alla kvaliteter som kopparpasta bjuder på.
Senast redigerat av Oreggad (12 juni )

Något sen på bollen

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
12 juni
#2
Oreggad skrev:
Hej! Åkte och köpte lite kopparpasta häromdagen. I butik var det en ivrig säljare som ville veta vad jag skulle applicera detta på, vilket var anliggning järn mot järn. Han började dilla om att det var "Bosse bildoktor" som lurat oss allihopa att kopparpasta var the way to go och att jag borde köpa deras (trippelt så dyra) keramiska pasta då kopparpasta garanterade oxidering. (not: mina bilar har ungefär 0% aluminium i sig)

Tänkte höra om andra upplevelser av detta med den, som säljaren påstod "egentligen värdelösa produkt" d.v.s. kopparpasta. Samt generell fråga om keramisk pasta fyller alla kvaliteter som kopparpasta bjuder på.
Järn kan också oxidera och det kallar man rost.
När aluminium oxiderar kallas det för vitrost.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ruter Knekt
720 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Oreggad skrev:
Hej! Åkte och köpte lite kopparpasta häromdagen. I butik var det en ivrig säljare som ville veta vad jag skulle applicera detta på, vilket var anliggning järn mot järn. Han började dilla om att det var "Bosse bildoktor" som lurat oss allihopa att kopparpasta var the way to go och att jag borde köpa deras (trippelt så dyra) keramiska pasta då kopparpasta garanterade oxidering. (not: mina bilar har ungefär 0% aluminium i sig)

Tänkte höra om andra upplevelser av detta med den, som säljaren påstod "egentligen värdelösa produkt" d.v.s. kopparpasta. Samt generell fråga om keramisk pasta fyller alla kvaliteter som kopparpasta bjuder på.
Järn kan också oxidera och det kallar man rost.
När aluminium oxiderar kallas det för vitrost.

/Benny
No shit? Bilen jag satt det på är ett bevis på det. Men det var inte frågeställningen, utan om kopparpasta passar som antikärvmedel.
Senast redigerat av Oreggad (12 juni )

Något sen på bollen

870 Inlägg
12 juni
#4
Säljaren har rätt
Keramisk pasta gör det kopparpasta gör fast utan oxidation

Uppfinnaren av kopparpasta är avliden sedan länge och befinner sig i helvetets åttonde krets

6 620 Inlägg
12 juni
#6
Använder bara kopparpasta till smörjning efter värmt något fastrostat med svets alt. induktionsvärmare

De/Dem

449 Inlägg
12 juni
#7
jag har använt kopparpasta i över 40 år, o har alldrig haft några problem
så alla deras dyra fancy pancy grejor kan dom stoppa upp i r....

870 Inlägg
12 juni
#8
doktorduett skrev:
jag har använt kopparpasta i över 40 år, o har alldrig haft några problem
så alla deras dyra fancy pancy grejor kan dom stoppa upp i r....
Att utsättas rektalt för Koppar kan  ge Illamående och kräkningar, yrsel,
diarré och metallsmak i munnen. Allvarliga fall av
   kopparförgiftning kan vara dödliga. Långvarigt intag av för stor
mängd koppartillskott kan leda till lever-, hjärna- och/eller nervskador.

Du borde testa Keramisk pasta istället om det är så där du andvänder den

4 122 Inlägg
12 juni
#9
Det jag fått lära mig är om man fettar in detaljer som har aluminium tex. bromsok med kopparpasta så uppstår korrision pga. av vägsaltet
men på tändstiftsgängor och pinnbultar för avgasgrenrör så är kopparpasta utmärkt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

870 Inlägg
12 juni
#10
spillolja skrev:
Det jag fått lära mig är om man fettar in detaljer som har aluminium tex. bromsok med kopparpasta så uppstår korrision pga. av vägsaltet
men på tändstiftsgängor och pinnbultar för avgasgrenrör så är kopparpasta utmärkt
Aluminium topplock och kopparpasta är inte bra
Pinnskruvar går bra om det inte är en Aluminium topp.

6 029 Inlägg
13 juni
#11
Har använt kopparpasta till hjulbultar (skruvar;)) och annat med järn mot järn  i 50 år utan problem!


7 359 Inlägg
13 juni
#12
Flera decennier sedan jag gick över från kopparpasta till aluminiumpasta eller keramisk pasta.


Sök