3728
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Ruter Knekt
720 Inlägg
7 maj
#6501
simlar skrev:
Nackdelen med en stor ultraljudstvätt är ju att det går åt så mycket rengöringsmedel och tar lång tid att värma upp.
Ultraljudstvätten måste ha en viss vätskenivå för att fungera.

Så man ska inte köpa större tvätt än man behöver.
Sant i sak, lägger småpryttel i glasburk med renmedel så löser volymfrågan sig. Annars kostar inte grovrent, diesel o avfettning skitmycket. Vore bra gött o kunna möla ner större motordelar (typ tvåtaktsmotor) o få upp nåt som är ren-rent. Men 15L räcker för en demonterad förgasare osv osv.
Senast redigerat av Oreggad (7 maj )

Något sen på bollen

228 Inlägg
7 maj
#6502
En sak jag stör mig på är att biltemas grövre kabelskor och jord/strömkablar med dessa är M10, sen har de säkringshållare och polskor som är M8...
Oförståeligt...

4 115 Inlägg
8 maj
#6503
Någon som använt biltemas "zoomkikare"?

Jag skulle vilja ha den som spotterscope för att se hur jag träffar med bössan på lite längre håll.

Klarar man se kulhål i papp på 300m med den?

https://www.biltema.se/fritid/jakt/kika … lTEALw_wcB


532 Inlägg
5 juni
#6504
Biltemas packning till en b230f vattenpump. Värdelös.

Installerade packningen för två veckor sedan, läckage nu.

Plockade isär och inspekterade. Packningen har bokstavligt talat lösts upp av kylarvattnet.

Professionell hatare

532 Inlägg
9 juni
#6505
Biltemas varvräknare. Någon med erfarenheter?

Installerade nyss i en av bilarna. Kopplade som man skulle enligt instruktionerna. Den flög upp till 8000 varv vid start, lyste och sedan dog den. Nu sker ingenting. Ingen felkoppling har skett så vitt jag vet.

Kostar ju bara en 150kr eller något så tänkte om man skulle skita i att returnera mot en annan.

Professionell hatare

Ruter Knekt
720 Inlägg
9 juni
#6506
Blanke skrev:
Biltemas varvräknare. Någon med erfarenheter?

Installerade nyss i en av bilarna. Kopplade som man skulle enligt instruktionerna. Den flög upp till 8000 varv vid start, lyste och sedan dog den. Nu sker ingenting. Ingen felkoppling har skett så vitt jag vet.

Kostar ju bara en 150kr eller något så tänkte om man skulle skita i att returnera mot en annan.
Testad, samma på två förgasarbilar o tycker den inte är pålitlig. Visade fel på ena och andra diffade den också på, men gav ett hum i alla fall. Gjorde samma för min del (rullade till max sedan med varv) men la sig mellan 800-1500 varv för högt.
Senast redigerat av Oreggad (9 juni )

Något sen på bollen

532 Inlägg
9 juni
#6507
Oreggad skrev:
Blanke skrev:
Biltemas varvräknare. Någon med erfarenheter?

Installerade nyss i en av bilarna. Kopplade som man skulle enligt instruktionerna. Den flög upp till 8000 varv vid start, lyste och sedan dog den. Nu sker ingenting. Ingen felkoppling har skett så vitt jag vet.

Kostar ju bara en 150kr eller något så tänkte om man skulle skita i att returnera mot en annan.
Testad, samma på två förgasarbilar o tycker den inte är pålitlig. Visade fel på ena och andra diffade den också på, men gav ett hum i alla fall. Gjorde samma för min del (rullade till max sedan med varv) men la sig mellan 800-1500 varv för högt.
nu står den på 1100 varv konstant. eller den gjorde det i ett tag. nu reagerar den inte på någonting.

Professionell hatare

Ruter Knekt
720 Inlägg
9 juni
#6508
Blanke skrev:
Oreggad skrev:
Blanke skrev:
Biltemas varvräknare. Någon med erfarenheter?

Installerade nyss i en av bilarna. Kopplade som man skulle enligt instruktionerna. Den flög upp till 8000 varv vid start, lyste och sedan dog den. Nu sker ingenting. Ingen felkoppling har skett så vitt jag vet.

Kostar ju bara en 150kr eller något så tänkte om man skulle skita i att returnera mot en annan.
Testad, samma på två förgasarbilar o tycker den inte är pålitlig. Visade fel på ena och andra diffade den också på, men gav ett hum i alla fall. Gjorde samma för min del (rullade till max sedan med varv) men la sig mellan 800-1500 varv för högt.
nu står den på 1100 varv konstant. eller den gjorde det i ett tag. nu reagerar den inte på någonting.
Toppenmätare den där. Har inte kontrollmätt på den ena, men får ut 2300 varv tomgång, lite hög är den, visst men tycker inte motorn rusar och några 4000 är det då inte vid lätt gas i 30kmh på andra växel. På andra bilen står den för högt jmf med original-varvmätare minns inte exakt.
Vill minnas att den var kinkig med jord och matning, men tycker den inte är mer exakt än ett öra i alla fall. Får fixa oscilloskop helt enkelt smile
https://www.youtube.com/watch?v=t0ToYhjYV9I

Varningens finger för skiljerelä hos biltema, var skrot efter 6 månader i husbil, slutade slå ifrån med batteritorsk som följd.
Senast redigerat av Oreggad (12 juni )

Något sen på bollen

532 Inlägg
12 juni
#6509
Någon här som vet vilken rem som ska användas för generator 63-628 ?

Är i en 240 b230f.

Originalrem passar men vägrar sluta slira när man slår igång strålkastarna.
Senast redigerat av Blanke (12 juni )

Professionell hatare

5 661 Inlägg
13 juni
#6510
Blanke skrev:
Någon här som vet vilken rem som ska användas för generator 63-628 ?

Är i en 240 b230f.

Originalrem passar men vägrar sluta slira när man slår igång strålkastarna.
Om jag minns rätt körde jag med 10x940.
Men hade inte problem att det slirade utan att originalremmarna var för kort.

Monterade du nya remmar samtidigt som du monterade ny generator?
Har du spänt remmarna ordentligt? På 240 utan spännskruv är det svårt att bryta generatorn tillräckligt utåt för att få remmarna nog spänd.

Annars så kan man få dit en något bredare rem.
Har själv haft goda resultat med att ersätta 2st 10x925 med 1st 13x950.
13 bred är egentligen för bred för generatorn, men lyckades inte få tag i en lämplig 11,5mm när jag höll på att testa mig fram.


532 Inlägg
13 juni
#6511
simlar skrev:
Blanke skrev:
Någon här som vet vilken rem som ska användas för generator 63-628 ?

Är i en 240 b230f.

Originalrem passar men vägrar sluta slira när man slår igång strålkastarna.
Om jag minns rätt körde jag med 10x940.
Men hade inte problem att det slirade utan att originalremmarna var för kort.

Monterade du nya remmar samtidigt som du monterade ny generator?
Har du spänt remmarna ordentligt? På 240 utan spännskruv är det svårt att bryta generatorn tillräckligt utåt för att få remmarna nog spänd.

Annars så kan man få dit en något bredare rem.
Har själv haft goda resultat med att ersätta 2st 10x925 med 1st 13x950.
13 bred är egentligen för bred för generatorn, men lyckades inte få tag i en lämplig 11,5mm när jag höll på att testa mig fram.
Jag har 10x940 men satte bara dit en ny rem pga lathet. Och ja dom är på gränsen för kort så man måste plocka bort generatorn och göra det på det viset. Väl inne i spåren så är dom just rätt storlek.

Har beställt generatorskruv för att lyckas justera, är som du säger jävligt svårt att lyckas bryta den nog utåt utan skruven. Så blir att spänna med skruven och lägga till en till ny rem, sedan se om det slutar slira. Bör göra det.

Professionell hatare

1 796 Inlägg
14 juni
#6512
Blanke skrev:
simlar skrev:
Blanke skrev:
Någon här som vet vilken rem som ska användas för generator 63-628 ?

Är i en 240 b230f.

Originalrem passar men vägrar sluta slira när man slår igång strålkastarna.
Om jag minns rätt körde jag med 10x940.
Men hade inte problem att det slirade utan att originalremmarna var för kort.

Monterade du nya remmar samtidigt som du monterade ny generator?
Har du spänt remmarna ordentligt? På 240 utan spännskruv är det svårt att bryta generatorn tillräckligt utåt för att få remmarna nog spänd.

Annars så kan man få dit en något bredare rem.
Har själv haft goda resultat med att ersätta 2st 10x925 med 1st 13x950.
13 bred är egentligen för bred för generatorn, men lyckades inte få tag i en lämplig 11,5mm när jag höll på att testa mig fram.
Jag har 10x940 men satte bara dit en ny rem pga lathet. Och ja dom är på gränsen för kort så man måste plocka bort generatorn och göra det på det viset. Väl inne i spåren så är dom just rätt storlek.

Har beställt generatorskruv för att lyckas justera, är som du säger jävligt svårt att lyckas bryta den nog utåt utan skruven. Så blir att spänna med skruven och lägga till en till ny rem, sedan se om det slutar slira. Bör göra det.
För att spänna åt remmarna använde jag alltid en kofot när jag körde 240, gick lätt att lirka in mellan generatorn och fästet.


966 Inlägg
14 juni
#6513
Hilmer skrev:
Blanke skrev:
simlar skrev:

Om jag minns rätt körde jag med 10x940.
Men hade inte problem att det slirade utan att originalremmarna var för kort.

Monterade du nya remmar samtidigt som du monterade ny generator?
Har du spänt remmarna ordentligt? På 240 utan spännskruv är det svårt att bryta generatorn tillräckligt utåt för att få remmarna nog spänd.

Annars så kan man få dit en något bredare rem.
Har själv haft goda resultat med att ersätta 2st 10x925 med 1st 13x950.
13 bred är egentligen för bred för generatorn, men lyckades inte få tag i en lämplig 11,5mm när jag höll på att testa mig fram.
Jag har 10x940 men satte bara dit en ny rem pga lathet. Och ja dom är på gränsen för kort så man måste plocka bort generatorn och göra det på det viset. Väl inne i spåren så är dom just rätt storlek.

Har beställt generatorskruv för att lyckas justera, är som du säger jävligt svårt att lyckas bryta den nog utåt utan skruven. Så blir att spänna med skruven och lägga till en till ny rem, sedan se om det slutar slira. Bör göra det.
För att spänna åt remmarna använde jag alltid en kofot när jag körde 240, gick lätt att lirka in mellan generatorn och fästet.
Så gjorde alltid jag också oavsett Volvo, Opel, VW mm

VAG har världens bästa bilar.

2 349 Inlägg
14 juni
#6514
Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
14 juni
#6515
Lucif3r skrev:
Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..


på en gammal golf mk2 eller någon rödblockar volvo så kan man byta kamrem på parkeringen  tar max 1timme att göra..  fläktrem har man en extra i skuffen så går den av smäller man dit en ny på någon minut..   dagens skit är skräp..  bara krångel och kostamt

Kör fort så hinner inget hända...

532 Inlägg
14 juni
#6516
candyweiss skrev:
Hilmer skrev:
Blanke skrev:

Jag har 10x940 men satte bara dit en ny rem pga lathet. Och ja dom är på gränsen för kort så man måste plocka bort generatorn och göra det på det viset. Väl inne i spåren så är dom just rätt storlek.

Har beställt generatorskruv för att lyckas justera, är som du säger jävligt svårt att lyckas bryta den nog utåt utan skruven. Så blir att spänna med skruven och lägga till en till ny rem, sedan se om det slutar slira. Bör göra det.
För att spänna åt remmarna använde jag alltid en kofot när jag körde 240, gick lätt att lirka in mellan generatorn och fästet.
Så gjorde alltid jag också oavsett Volvo, Opel, VW mm
Fan skulle ha gjort det. Kör alltid med händerna om jag inte har spännarskruven.

Men på tal om Biltemaprodukter så har jag ett läckage i vindrutan på min 240. Då jag varken har lust, orken, tiden eller pengarna för att ta ut vindrutan och sätta tillbaka med ny tätning så använde jag biltemas bitumen. Satte dit ett annat munstycke på sprayen med en liten spruta. Tröck in under det torkade gummit och sprejade på. Fyllde även skarvarna där gummit torkat in helt.

Verkar ha fungerat utmärkt, men får väl se hur länge det håller mot regnet. Var lite akut då regnet åkte in på både förar- och passagerargolvet vilket resulterade i att mitt nysvetsade golv började att rosta.

Professionell hatare

2 349 Inlägg
14 juni
#6517
Growe skrev:
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..
ptja, min spännare rullar då på fint ännu efter 27år och 25k mil. Inte behövs det nå specialverktyg heller, även om det underlättar smile
Fläktrem? pffft, det finns ju inte ens på rödblockare :p


532 Inlägg
14 juni
#6518
Lucif3r skrev:
Growe skrev:
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..
ptja, min spännare rullar då på fint ännu efter 27år och 25k mil. Inte behövs det nå specialverktyg heller, även om det underlättar smile
Fläktrem? pffft, det finns ju inte ens på rödblockare :p
Spännaren på min blåa volvo gick sönder för några veckor sedan. Väldigt spännande att köra hem utan vattenpump, fläkt eller generator! Den höll hela resan dock och väl hemma blev det att fabricera en ny spännanordning.

Professionell hatare

870 Inlägg
14 juni
#6519
Lucif3r skrev:
Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile
Growe skrev:
Lucif3r skrev:
Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..


på en gammal golf mk2 eller någon rödblockar volvo så kan man byta kamrem på parkeringen  tar max 1timme att göra..  fläktrem har man en extra i skuffen så går den av smäller man dit en ny på någon minut..   dagens skit är skräp..  bara krångel och kostamt
Lucif3r skrev:
Growe skrev:
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..
ptja, min spännare rullar då på fint ännu efter 27år och 25k mil. Inte behövs det nå specialverktyg heller, även om det underlättar smile
Fläktrem? pffft, det finns ju inte ens på rödblockare :p
Belts??
Great Scott!!
Where we going, we don't need belts!!

2 349 Inlägg
14 juni
#6520
Blanke skrev:
Spännaren på min blåa volvo gick sönder för några veckor sedan. Väldigt spännande att köra hem utan vattenpump, fläkt eller generator! Den höll hela resan dock och väl hemma blev det att fabricera en ny spännanordning.
Mmh, riktigt så illa är det ju inte på nyare, dvs vitblockare. Man förlorar ju generatorn såklart, vilket är nog spännande, men annars är det ju bara servon och ev. AC som drivs av den. Vattenpumpen är ju, på gott och ont, kamremsdriven smile På V50 och nyare med elektrisk servo så drivs ju inte ens servon av remmen... ¯\_(ツ)_/¯



Sök