3768
Sök

Oljedebatt

31 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#1
Hej!

Jag och en arbetskamrat har haft en väldig debatt gällande olja. Han anser att helsyntet är skit och kallar den symaskinsolja och är övertygad om att delsyntet är bättre för att den inte blir lika tunn medan jag anser och blev lärd på gymnasiet (gick fordon) att helsyntet har bättre smörjegenskaper, dels genom att den tar sig in bättre i små skrymslen. Likaså koksar inte helsyntet sig lika lätt och blir därför både renare samt att den också renar bort skit bättre än delsyntet.

Så vem av oss har rätt? ^^ Självklart ska man gå efter fabrikantens rekommendationer men vi båda har bilar som accepterar både hel och delsyntet i dessa rekomendationer varav jag kör på helsyntet och han på delsyntet.


4 115 Inlägg
12 juni
#2
Din kollega verkar inte speciellt insatt i ämnet...

Med hans logik så borde väll då syntetdelen i oljan vara skit.
Så varför kör han ens på halvsyntet och inte mineralolja....?

Vad jag vet så rekomenderar ingen modern motortillverkare något annat än helsyntetolja.

Här kan du läsa vad OKq8 säger om olika oljetyper.
https://www.okq8.se/~/media/dokument-pa … f?la=sv-se


31 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Din kollega verkar inte speciellt insatt i ämnet...

Med hans logik så borde väll då syntetdelen i oljan vara skit.
Så varför kör han ens på halvsyntet och inte mineralolja....?

Vad jag vet så rekomenderar ingen modern motortillverkare något annat än helsyntetolja.

Här kan du läsa vad OKq8 säger om olika oljetyper.
https://www.okq8.se/~/media/dokument-pa … f?la=sv-se
Nja skulle inte hälla helsyntet i skrutten (min V4) 😊 Men han ansåg ju med hänvisning till min andra tråd som du svarade i rörande oljesilen att helsyntet också var sämre för den drog med sig mer skit. Men det är jus en av oljornas uppgift att rena motorn. Men han är också lite speciell så att han är svår att övertyga när han har fått en åsikt. Men enligt honom rekommenderas helsyntet enbart för att det ger bättre bränsleekonomi.


* Voff voff *
10 449 Inlägg
12 juni
#4
Helsyntet har ju, bland mycket annat, fördelen att temperaturspannet där den beter sig som den ska (dvs inte är för tjock pga kyla eller för tunn pga värme) kan göras större. Det är alltid en fördel!

Så att säga rakt av att en delsyntet inte blir lika tunn, som då din kollega påstår, är ju ett tydligt tecken på att denne inte vet hur oljor fungerar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 029 Inlägg
12 juni
#5
Klart att helsyntetolja är bäst i moderna bilar (40år och framåt) men gamla häckar som min 1976 års Camaro med V8 kanske mår bäst av Mineraloja.


31 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Helsyntet har ju, bland mycket annat, fördelen att temperaturspannet där den beter sig som den ska (dvs inte är för tjock pga kyla eller för tunn pga värme) kan göras större. Det är alltid en fördel!

Så att säga rakt av att en delsyntet inte blir lika tunn, som då din kollega påstår, är ju ett tydligt tecken på att denne inte vet hur oljor fungerar.
Mim bästa killkompis som har en liknande bil som mig (Han som fick mig att bli SAABtjej) och jobbar på samma ställe hörde oss och sa att tjocklek betyder inte nödvändigtvis att det smörjer för sirap är ju ännu tjockare men han skulle aldrig hälla det i en motor 😅


870 Inlägg
12 juni
#7
Din ford motor i din fina 96a mår själv klart bättre av helsyntet.
Det finns för mycket okunniga människor
Oftast män
Som inbillar sig både det ena och det andra helt utan något annat än en känsla som grund
En helsyntet håller rätt viskositet i ett bredare temperaturområde och tror någon att är negativt så behöver personen ett fiskeflöte att vistas bakom

31 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#8
Muskelbil skrev:
Din ford motor i din fina 96a mår själv klart bättre av helsyntet.
Det finns för mycket okunniga människor
Oftast män
Som inbillar sig både det ena och det andra helt utan något annat än en känsla som grund
En helsyntet håller rätt viskositet i ett bredare temperaturområde och tror någon att är negativt så behöver personen ett fiskeflöte att vistas bakom
Största anledningen egentligen till att jag vill ha lite tjockare olja där är för att jag är rädd att Skrutten ska börja pissa olja eftersom motorn Går bra me. Är lite sliten.  Just nu kör jag med halvsyntet i den. 😊
Dock även där hade personen i fråga åsikter.  Min kompis som har en likadan (jag köpte och rustade upp en av hans reservdelsbilar) nämnde att sedan han började köra på halvsyntet var det mindre avlagringar i ventilkopan.
Men där hade kollegan åsikten att äldre motorer behöver det där extra för att smörja och att det var till nackdel att inte avlagringarna var där. 😅

En offtopic-fråga. Vilka fördelar har zinktillsatsen föt äldre motorer? Harcsett flera sälja bland annat GULF mineralolja med zinktillsats på bilträffar. 🙂


* Voff voff *
10 449 Inlägg
13 juni
#9
Crankshaft1992 skrev:
Muskelbil skrev:
Din ford motor i din fina 96a mår själv klart bättre av helsyntet.
Det finns för mycket okunniga människor
Oftast män
Som inbillar sig både det ena och det andra helt utan något annat än en känsla som grund
En helsyntet håller rätt viskositet i ett bredare temperaturområde och tror någon att är negativt så behöver personen ett fiskeflöte att vistas bakom
Största anledningen egentligen till att jag vill ha lite tjockare olja där är för att jag är rädd att Skrutten ska börja pissa olja eftersom motorn Går bra me. Är lite sliten.  Just nu kör jag med halvsyntet i den. 😊
Dock även där hade personen i fråga åsikter.  Min kompis som har en likadan (jag köpte och rustade upp en av hans reservdelsbilar) nämnde att sedan han började köra på halvsyntet var det mindre avlagringar i ventilkopan.
Men där hade kollegan åsikten att äldre motorer behöver det där extra för att smörja och att det var till nackdel att inte avlagringarna var där. 😅

En offtopic-fråga. Vilka fördelar har zinktillsatsen föt äldre motorer? Harcsett flera sälja bland annat GULF mineralolja med zinktillsats på bilträffar. 🙂
Eftersom helsyntet har ett större spann där den har 'rätt' viskositet så är faktiskt chansen större att den är tjockare än mineral. Dessutom är det ju så att om det börjar läcka när man häller i helsyntet så man vääääldigt nära det läckaget redan innan.

Men, däremot kan man ju ställa sig frågan om en V4 verkligen behöver helsyntet...? Alltså rent ekonomiskt och även funktionsmässigt. Dagens mineral uppfyller ju med råge och lite till de krav som ställdes när den motorn var ny. smile

Så finns det rekommendationer för din motor så utgå ifrån det. Varken lunchrummet eller internetforum kan överträffa det... ;-)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 029 Inlägg
13 juni
#10
Zink i motoroljan rekommenderas till gamla V8:or . Har för mig att det något om att kamaxeln och vevaxellager ska få  bättre smörjning, speciellt när motorn är ny.


31 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
Zink i motoroljan rekommenderas till gamla V8:or . Har för mig att det något om att kamaxeln och vevaxellager ska få  bättre smörjning, speciellt när motorn är ny.
Så inte speciellt aktuellt för min halva V8 då? 🙂

Som ontopic hamnade vi i diskussion igen och han håller fast vid att det enda bra med helsyntet är bränsleförbrukningen för "avlagringar skyddar. " 😅 Så jag ger upp debatten med honom. Sa till slut att då borde vi väl köra på mineralolja då för om syntet är skit borde halvsyntet vara halvskit. Antingen eller.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (13 juni )


7 359 Inlägg
13 juni
#12
Mycket Of topic.
Hade för många år sedan en BMC 1275(hundkoja) som var grupp 2-trimmad.
Den drog med mineralolja ungefär 1 liter olja per 10 mil.
Då jag gick över till vegetabilisk olja(Castrol R) sjönk oljeförbrukningen till en fjärdedel.
Och så luktade det så gott, hahaha!

Castrol R är jättedyr, men en kompis brorsa var Castrol-agent så jag fick köpa 1/4-fat till självkostnadspris.

Förutom olja så slet den däck så att Dunlop Duraband behövde bytas var hundrade bil.

Om jag körde försiktigt? Nja, det kan man nog inte säga. Men den lilla kojan var djävulskt snabb. Hahaha!

5 661 Inlägg
13 juni
#13
Helsyntetolja är alltid bättre då den är mer jämnt tjock och smörjer samt skyddar då bättre.
Den har tillsatser som rengör motorn och binder smutsen i oljan istället för att läggas som avlagringar överallt.
Den har ett större temperaturspann på viskositeten.

Ser inga nackdelar över huvudtaget hur gammal bilen än är.
Blir det läckage när man häller i helsyntetolja så är det för den tvättar bort smutsen ur dom redan dåliga tätningarna.

Behöver du tjockare olja så finns det mängder av olika viskositeter att välja mellan.
W siffran är inte något att bry sig om på en sommarbil.
Så låg W som möjligt är positivt vid kyla.

T.ex en 15W-40 och en 0W-40 är lika tjock varm men 0W är markant tunnare än 15W när oljan är kall vilket ger bättre smörjning vid kall motor/kall olja.

Högre siffra = tjockare olja.
Senast redigerat av simlar (13 juni )


3 356 Inlägg
13 juni
#14
Crankshaft1992 skrev:
jaka54 skrev:
Zink i motoroljan rekommenderas till gamla V8:or . Har för mig att det något om att kamaxeln och vevaxellager ska få  bättre smörjning, speciellt när motorn är ny.
Så inte speciellt aktuellt för min halva V8 då? 🙂

Som ontopic hamnade vi i diskussion igen och han håller fast vid att det enda bra med helsyntet är bränsleförbrukningen för "avlagringar skyddar. " 😅 Så jag ger upp debatten med honom. Sa till slut att då borde vi väl köra på mineralolja då för om syntet är skit borde halvsyntet vara halvskit. Antingen eller.
V8or med "flattappet" måste få zink, som mineral oljor har.


6 029 Inlägg
13 juni
#15
Tack  LOW!  Så  var det!

Torsen...Castrol R är ricinolja! Har kört med sånt i mina modellmotorer i decenier! -Luktar gott!



Sök