Hej!
Måste tillägga något som jag "upptäckte" förra året när jag tog bort ett av mina Rails på min Audi 100 Avant från -89 för att ta bort rost som hade bildas under ena railsfästet.
Började som vanligt att ta bort lös rost och färg och penslade sedan på Corroprotekt och slipade med en av de tre små borstar man kan köpa på ex Autoexperten (stålbortsten i mitt fall). Höll på några dagar att pensla och slipa om vartannat (du läste rätt...det tar dagar att få bort ytrost på kemisk väg ). Blev lite förvånad då hela stålytan blev förkopprad när jag använde mässingsborsten men kom på att syran i Corroprotekt fick koppar att vandra över från mässingsborsten till stålytan på taket.
Kan tänka att framtida rostangrepp försvåras när stålytan är förkopprad!
Sedan sprutmålade jag ytan med Biltemas vita 2-komp primer avsedd för båtar och sedan på med 2-komp grå sprutspackel. När detta torkat efter några dagar...slipade jag med 240 papper (Indasa Rhino dry red line! Finns inget bättre slippapper, säljs av en firma i Malmö har jag för mig)
Sprutade på mer 2-komp sprutspackel, slipade sen återigen med 240 och höll på så några gånger tills hela ytan var i nivå med lacken i övrigt på taket. Detta tog ca en vecka!
När allt torkat blandades 2-komponents vit lack och silades (mycket viktigt att sila lacken ) och ytan som skulle lackas torkades av med silikon-borttagare på gammal T-shirt och slutligen torkades ytan av med klibbduk.
Då först...sprutades ytan med ett tunnt lager vit 2-komp färg som fick torka i ca 15-20min innan nästa lager sprutades på. Återigen väntan i ca 15-20min och slutligen sprutades sista färgskicktet.
Efter några dagars torktid slipades pereferin av lackytan med 1200 eller 2000 våtslippapper (går bra med vilket som) och avslutades med 2500 våtslippapper.
Sedan rubbades ytan för hand (med gammal T-shirt och Autosol rubbing cleaner ) och slutligen handpolerades (dock inte nödvändigt) hela ytan med 3M Finessit 3.
Resultatet blev en lackyta som inte kunde skiljas från lacken på taket i övrigt.
Senast redigerat av jaka54 (5 september 2019)